Ekstra Bladet er stadig en overskudsforretning, men med et hverdagsoplag på 74.128 i første halvår af 2010 tøver ansvarshavende chefredaktør Poul Madsen ikke med at kalde det en kamp for overlevelse.
I den seneste udgave af fagbladet Journalisten siger Poul Madsen, at »enhver kan se, at Ekstra Bladet er i en overlevelseskamp«. Det uddyber han nu i Børsen. Bare i første halvår af 2010 faldt Ekstra Bladets oplag med 12 procent.
»Hvis vi ikke gør noget nu, hvor vi stadig tjener penge, så kan det blive meget svært at gøre noget om et eller to år, hvis oplagsfaldet skulle falde. Vi er midt i en overlevelseskamp. Jeg skal sikre denne virksomheds overlevelse på den lange bane, og det kræver voldsomme omstillinger,« siger Poul Madsen til Børsen. Derfor gennemførte han også en besparelsesrunde, som endte ud i fyringer og to dages strejke fra medarbejdernes side sidst i august. Samtidig blev billedbehandlingen flyttet til Bangladesh.
I forbindelse med fyringerne sagde Poul Madsen til fagbladet Journalisten at, »besparelserne var nødvendige, for salget af Ekstra Bladet havde aldrig været så nedadgående som nu«.
Poul Madsen siger til Børsen, at »Ekstra Bladet måske har slingret lidt mellem at ville for meget på en gang rent indholdsmæssigt«. Derfor prøver Ekstra Bladet at »gå tilbage til nogle dyder, der måske var i baggrunden i nogle år. Vi skal være mindre fladskæm og meget mere afslørende journalistik de kommende år.«
1