search

Ekstra Bladet stjal billedet

Billed-Bladet havde både billede og historie. De lånte det ud til formiddagsbladene for at få den gode omtale. Men Ekstra Bladet tog det hele, brød aftalen og ophavsretten.

"Det er rent tyveri, og det vil jeg ikke finde mig i."

Chefredaktør Anders Thisted, Billed-Bladet, er edderspændt rasende.

Han har sendt et krav på 100.000 kroner til Ekstra Bladet. Avisen har allerede måttet efterkomme et krav i titusind-kroners klassen til fotografen, hvis ophavsret blev krænket.

Det hele begyndte, dagen før Billed-Bladet skulle udkomme 16. maj. Bladets abonnenter får det tilsendt én dag før. Det gjorde formiddagsbladenes redaktioner også.

De så straks ugebladets gode billeder af Kronprins med Mary og øjnede muligheden for en royal basker.

Billedredaktørerne fra formiddagsbladene tog kontakt til Anders Thisted. Jo, de måtte godt sakse Billed-Bladets billeder. På én betingelse:

De skal vise ugebladets navn og logo, og ingen skal være i tvivl om, at det er Billed-Bladets historie, er beskeden fra Anders Thisted.

Det er en såkaldt win-win situation for Billed-Bladet. Bladet får god omtale og deres varemærke på forsiden af begge formiddagsaviser. Samtidig ved læserne, at de sikkert kan få lidt mere hos den oprindelige kilde til historien: Danmarks Royale Ugeblad.

Ekstra Bladet tager æren
Men dagen efter er Anders Thisted nær et hjerteslag, da han ser Ekstra Bladets forside. Trompeten hedder: "Efter Ekstra Bladets Afsløring:" og rubrikken er "Her er vi".

Det andet formiddagsblad B.T. har også historien på forsiden. Men her er alt i skønneste orden, mener Anders Thisted.

"De har holdt aftalen. Ingen problemer."

B.T. lavede en komplet faksimile af Billed-Bladets forside.

"Det er grimt, men sådan var aftalen, hvis vi ville have billederne," siger B.T.s billedredaktør, Stina Mäenpää.

Men på Ekstra Bladets forside er der intet logo, og Ekstra Bladet tager også æren for afsløringen. Med lille skrift står der "Foto: Billed-Bladet". Inde i avisen gentager Ekstra Bladet kunsten. Kæmpebilleder fra Billed-Bladet og kun en lille billedtekst.

"Der er ingen læsere, som får øje på billedteksterne. Det er noget værre svineri," knurrer Anders Thisted.

Ekstra Bladets billedchef, Jan Unger, ler af det meste, da JOURNALISTEN interviewer ham.

"Er han stadig sur?" smågriner Jan Unger.

"Jeg aftalte med Anders Thisted, at vi måtte scanne billederne, hvis vi gjorde opmærksom på, hvor billederne kom fra. Og det gør vi."

– Anders Thisted siger, at han udtrykkeligt gjorde opmærksom på, at Billed-Bladets logo skulle med?

"Ja, det gør han. Men der er vi så uenige," siger Jan Unger.

– Hvorfor tager Ekstra Bladet æren for afsløringen?

"Fordi det sådan set var Ekstra Bladet, der havde fortalt, at Mary var sammen med prinsen i Århus. Det gør vi om lørdagen."

– Hvorfor skriver I "Efter Ekstra Bladets afsløringer:"? Det er da Billed-Bladet, der har dagens afsløring på forsiden af Ekstra Bladet.

"Okay, det er måske ikke helt elegant. Men det må du spørge Falbert om, han er ansvarshavende. Han tager sig af skriften," siger Jan Unger.

 

Fotografen også snydt
Ekstra Bladet mener altså ikke, at Billed-Bladet er blevet snydt. Dermed kan avisen regne med at høre mere fra Billed-Bladets advokat Per Håkon Schmidt.

"Ekstra Bladet har brudt aftalen, som var indgået mellem bladene. De har krænket Billed-Bladets ophavsret, og avisen har formodentlig også overtrådt god skik for markedsføring og god presseskik," siger advokaten. Jan Unger fra Ekstra Bladet erkender, at fotograf Lars Henrik Laursens ophavsret blev krænket. Ekstra Bladet bringer ingen byline, beskærer billedet og spørger ikke om lov. Men Jan Unger handlede i god tro, siger han.

"Da Anders Thisted giver mig lov til at bruge billederne, regner jeg med, at de er taget af en af Billed-Bladets egne fotografer. Jeg regner altså med, at vi kan bruge billederne kvit og frit. Det er selvfølgelig vores fejl. Normalt vil vi aldrig bruge billeder uden at spørge om lov først."

B.T. havde heller ikke skrevet fotografens navn i bylinen, ligesom de ikke har spurgt ham om lov. Men det er hverken Billed-Bladet eller fotografen utilfredse med, da B.T. overholdt aftalen.

Ekstra Bladet har indgået et forlig med fotografen, men det var ikke med Jan Ungers gode vilje.

"Det var sådan set rimeligt, at Anders Thisted betalte for de billeder. Men det bliver han nok sur over, at jeg siger," slutter Jan Unger.

Læs også: Kongeligt kanonskud

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen