search

Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg

Ekstra Bladets historie om en seksuelt frustreret dværg, der gik amok i Stockholms gader, var det pure opspind. Men historien blev taget af hjemmesiden uden forklaring. »Den faldt under bagatelgrænsen for rettelser,« lyder det fra journalisten bag. Opdateret 22.40.

Ekstra Bladets historie om en seksuelt frustreret dværg, der gik amok i Stockholms gader, var det pure opspind. Men historien blev taget af hjemmesiden uden forklaring. »Den faldt under bagatelgrænsen for rettelser,« lyder det fra journalisten bag. Opdateret 22.40.

"Også dværge kan blive til højtplacerede historier," skrev Ekstra Bladet i dag. Det kan de også på Journalisten.dk:

Historien om en stærkt beruset dværg med gule tænder, der gik amok i Stockholms gader og onanerede op af biler, var i dag tophistorie på ekstrabladet.dk. Historien blev også citeret på tv2.dk og jv.dk, inden den blev pillet af. Men historien viste sig at være falsk. Ekstra Bladet var først med historien, som de havde fundet på den svenske blog Nyheterna24, der er et satiresite med falske nyheder.

»Ansvaret er helt klart placeret hos den idiot, der skrev historien – nemlig mig,« siger Ekstra Bladets journalist René Simmel til Journalisten.dk.

Kort efter, at Ekstra Bladets historie blev taget af nettet, delte journalist Martin Thimes et screendump af den. Derfor kan du se historien via Twitter her.

Historien nåede kun at ligge på nettet i kort tid, før Simmel opdagede, at noget var galt. Ingen andre svenske medier havde skrevet om episoden, og da René Simmel tjekker Nyheterna24 opdager han, at sitet tilsyneladende udelukkende skriver artikler om onani. Historien blev pillet af ekstrabladet.dk.

»Ja, det er en ren tilståelsessag. Historien var i den kuriøse ende, ingen var kommet til skade – ikke engang dværgens tissemand – så jeg smider den ud på siden uden at tjekke en skid. Det er kvajet, dumt og dårligt,« siger René Simmel, der vurderer at et par tusinde læsere nåede at se historien.

Historien om dværgen, der kastede sin penis rundt i den svenske januarkulde og frøs fast til parkerede biler, nåede efterfølgende at blive citeret på tv2.dk og jv.dk. På Jydske Vestkysten opdagede journalisten Mikkel Lysgaard fejlen, da en læser kontaktede ham og fortalte, at Nyheterna24 var et satiresite.

»Historien nåede at ligge på hjemmesiden i 10-15 minutter og fik vel 500 kliks. Det var pinligt. Jeg overvejede at pille artiklen helt af, men det gav mig en dårlig mavefornemmelse. Der var en del, der havde set artiklen. Vi overvejede at skrive en helt ny artikel om vores fejl, men det var alligevel overkill,« siger Mikkel Lysgaard til Journalisten.dk.

Derfor valgte Jydske Vestkysten at ændre artiklen. Overskriften blev ændret til "Hjemløs dværg gned sit lem mod biler – eller gjorde han?" og nederst i artiklen tilføjede Lysgaard, at flere danske medier tog fejl, deriblandt ham selv.

Hvad synes du om, at Ekstra Bladet hev historien af uden forklaring?
»Det er pinligt. Folk har jo været inde og læse den, og bare at hive historien af uden at give en forklaring – det stiller flere spørgsmål end det giver svar,« siger Mikkel Lysgaard.

»Det kan han dybest set godt have ret i,« lyder det fra René Simmel på Ekstra Bladet.

»Havde det været en historie med en vis seriøsitet om begivenheder, der kunne have berørt mennesker her i landet, så havde det været uansvarlig bare at pille den af. Hvis der havde været mere substans i historien, kunne vi godt have lavet en ny artikel, hvor vi skriver, at vi tog røven på os selv,« mener Simmel, men siger, at historien faldt under bagatelgrænsen for, hvad man skal rette.

Journalisten.dk kunne i sidste uge fortælle, at TV 2 Fyn havde misforstået en artikel fra Politikens satiresite heltnormalt.dk. I den forbindelse mente læsernes redaktør på Politiken Bjarne Schilling, at Politiken burde gøre mere for at vise, når der var tale om satire og falske nyheder.

René Simmel vil dog ikke pege fingre af det svenske satiresite.

»Jeg vil ikke skyde skylden på nogen, der har påtaget sig den uoverskuelige livsopgave at få svenskere til at grine. Det var os andre, der sov i timen og ikke passede vores arbejde,« siger han.

Opdateret kl. 22.40: Vi havde skrevet, at journalist Martin Thimes havde delt et screendump på Twitter, som han selv havde taget. Han har imidlertid ikke selv taget det.

Kommentarer
8
Anders Hvid
19.01.12 19:09
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg

I øvrigt mener jeg godt, at man kan kritiserer navngivne journalister på Ekstra Bladet, da de, som fortjener kritik, i høj grad sviner folk til i deres daglige virke.

Et medie, der døber en mand Frank Klam..... patetisk altså

Fremhævet af Journalisten
Esben Christensen
19.01.12 20:06
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg

Stenet at der hverken er plads til tv2.dk eller jv.dk i underrubrikken, når de også har dummet sig. Nå, men på journalisten.dk skal der selvfølgelig vinkles på Ekstra Bladet - og en journalist fra JV.dk, der også har lavet fejlen kalder journalisten fra eb.dk for pinlig. Aaahhr, så er verden som den plejer at være her på Journalisten.

Dog har jeg en anke, det er en bagatel, men alligevel i en artikel om at tjekke fakta, er det her afsnit problematisk:

"Kort efter, at Ekstra Bladets hstorie blev lagt på nettet, tog journalist Martin Thimes et screendump af den. Derfor kan du se historien via Twitter"

Sikken en levende beretning. Man ser Martin Thimes - det udmærkede menneske - sidde ved sin computer og screendumpe artiklen. Det undrer mig dog lidt, at jeg i en tråd på facebook, kan se samme Martin Thimes efterspørge et screendump af omtalte artikel. Nu kender jeg Martin som et ovenud retsskaffent menneske, og jeg har svært ved at tro, at han kunne finde på at binde Journalisten.dk en historie på ærmet.

Det er dermed min stærke overbevisning at sætningen: "Kort efter, at Ekstra Bladets historie blev lagt på nettet, tog journalist Martin Thimes et screendump af den", er rent digt. Altså ikke en klodset citering af et satiremedie, men fri fantasi.

Vh,

Esben

Fremhævet af Journalisten
Karsten Jensen
19.01.12 20:25
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg
Synes EB skulle kigge lidt mere på deres bagatelgrænser ;)
Fremhævet af Journalisten
Eskil Hougaard Jefsen
19.01.12 20:40
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg
Det virkelig interessante spørgsmål er, hvad i alverden René Simmel overhovedet har googlet i første omgang for at snuble over en hjemmeside, der udelukkende har historier om onani...
Fremhævet af Journalisten
Peter Levring
19.01.12 21:55
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg
Fantastisk eksempel på netjournalistikkens mangler! Det siger alt, at Simmel og hans followers først factchecker EFTER de har postet.... Hvorfor tage chancen og lade virkeligheden komme i vejen for en masse kliks. 
P.S. Hvad er logikken i ikke at ville tage artiklen ned, når der allerede er nogle der har set den hos JV. Den skal da kastes i skraldespanden ASAP hvis ikke d'herrer kunne finde på at vælge den ærefulde løsning: en officiel rettelse!
Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
20.01.12 07:10
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg
Mest mærkværdigt er det næsten, at man for ganske nylig kunne se Heine Jørgensen, der vistnok nyder titel af chef for EBs såkaldte gravergruppe, gøre sig til talsmand for, at pik og patter er ved at være passé. Selv på et skummedie som EB, åbenbart. Og at man desuagtet har folk siddende, der googler og copypaster på historier om onanerende dværge plus andet fra Skøre Verdens overskudslager.
Fremhævet af Journalisten
Martin Thimes
20.01.12 07:41
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg

Tak for de pæne ord, Esben.

Og lige for at præcisere, så er det korrekt, at jeg har delt screendumpet af artiklen på Twitter. Men æren for at have taget det tilfalder den fremragende journalist hos DR, Lars Hjort Kristensen. 

Fremhævet af Journalisten
Kirsten Erlendsson
22.01.12 23:12
Re: Ekstra Bladet narret af løgn om onanerende dværg
Når latteren og dværgene igen har forladt spalterne, så hatten af for Rene, der ikke gemmer sig bag højtlønnede redaktører, men tager skraldet selv! Det kræver alligevel et vis format og ikke et veludviklet cv

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen