Ekstra Bladet købte stjålne Brønderslev-fotos

B.T. sagde nej tak, men Ekstra Bladet købte billeder, der var stjålet fra familien i Brønderslev-sagen. Men det kan være okay, vurderer medieekspert.

B.T. sagde nej tak, men Ekstra Bladet købte billeder, der var stjålet fra familien i Brønderslev-sagen. Men det kan være okay, vurderer medieekspert.

Den 1. juni bragte Ekstra Bladet og ekstrabladet.dk billeder fra det hjem i Brønderslev, hvor et forældrepar i årevis terroriserede sine børn. Billederne var stjålet fra familiens hus i Brønderslev, skriver fagbladet Journalisten.

De 15 billeder, som Ekstra Bladet bragte under overskriften “Brønderslev-familiens fotoalbum”, blev fundet i familiens hjem på en USB-stick. Ad omveje kom de i hænderne på kilden KS, der i første omgang prøvede at sælge billederne til B.T. for 15.000 kroner. Avisen sagde nej tak.

»Vores vurdering i dette tilfælde var, at de bemeldte USB-sticks efter al sandsynlighed var tilvejebragt på ulovlig vis, og at historien ikke var væsentlig nok til, at vi på den baggrund ville bruge dem,« siger chefredaktør for B.T. Olav Skaaning Andersen til Journalisten.

KS tilbød derefter billederne til Ekstra Bladet, der ifølge Journalistens oplysninger købte dem til en lidt lavere pris.

Hjemmets ejer, Jens Poulsen fra ATJ Ejendomme og Byg, mener, at Ekstra Bladet har bragt hælervarer.

»Jeg havde givet naboen lov til at gå ind og hente brænde på grunden. Han tog en kammerat med. Det er kammeraten, der finder USB-stikkene og tager dem. Det er rent tyveri,« mener Jens Poulsen, der har konfronteret personen, der solgte billederne videre.

»Han har tilstået og undskyldt. Det er en ren tilståelsessag,« fortæller Jens Poulsen, der dog ikke vil gå videre med sagen.

Ifølge artiklen i Ekstra Bladet er billederne skaffet ved, at en kammerat til Ekstra Bladets kilde inden nedrivningen af huset gik ind for at se, om der var noget, “der var værd at købe”. Han fik øje på de to USB-nøgler i et åbent køkkenskab. Dem giver han videre til KS, der så kontakter Ekstra Bladet.

»Jeg har ingen oplysninger om, at billederne er stjålet. Jeg så godt påstanden, men det beviser jo ikke noget. Vi har købt billederne på normal vis,« lyder det fra Poul Madsen, chefredaktør på Ekstra Bladet

Men selv om billederne skulle være stjålet, kan det være okay at bringe dem i avisen, vurderer Søren Sandfeldt Jakobsen, lektor i mediejura på Copenhagen Business School.

»Det er jo en sag med meget stor samfundsmæssig interesse, hvor billederne kan vise det, hele sagen handler om – nemlig den måde, familien boede på. Og derfor er mit bud, at det var i orden, at Ekstra Bladet bragte billederne,« siger han til fagbladet Journalisten.