search

Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Der er ingen sammenhæng mellem sagen og journalistikken. Sådan siger både politi og Ekstra Bladet om den narkosigtede journalist, der har skrevet om narkomarkedet i Ekstra Bladet. Men der er påfaldende mange sammenfald, siger en kilde, der har arbejdet i miljøet i flere år.

Der er ingen sammenhæng mellem sagen og journalistikken. Sådan siger både politi og Ekstra Bladet om den narkosigtede journalist, der har skrevet om narkomarkedet i Ekstra Bladet. Men der er påfaldende mange sammenfald, siger en kilde, der har arbejdet i miljøet i flere år.

NARKO. En dansk freelancejournalist kan muligvis have brugt sine historier i Ekstra Bladet til at bane vejen for sin egen narkoforretning. Hverken politiet eller Ekstra Bladet ser en sammenhæng, men fremlagt sagens omstændigheder mener en kilde med indgående kendskab til miljøet, at der er påfaldende mange sammenfald:

»Der lader til at være en sammenhæng. Man skal bare lægge to og to sammen og lade fakta tale for sig selv. Det ville være mærkeligt, hvis der var tale om rene tilfældigheder,« siger Robert Olsen, der som forstander på Mændenes Hjem har været tæt på pushere og stofmisbrugere på Istedgade i over 20 år.

Sagen handler netop om narkomarkedet på Istedgade. Det vakte opsigt, da en dansk freelancejournalist i sommer blev varetægtsfængslet og sigtet for at stå bag indsmuglingen af to kilo kokain til Danmark. Ikke mindst fordi journalisten selv havde skrevet om kokainmarkedet for Ekstra Bladet et halvt år forinden.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, afviste over for flere medier, at der skulle være en forbindelse mellem journalistens arbejde for Ekstra Bladet og sigtelsen.
»Vi lader politiet udføre deres arbejde, og her på Ekstra Bladet laver vi vores arbejde. Det har intet med hinanden at gøre,« sagde han blandt andet til politiken.dk.

Journalisten har kigget nærmere på sagen. Fakta er, at få dage efter, at den sigtede freelancejournalist med sine historier i Ekstra Bladet har medvirket til at rydde Istedgade for pushere, ankommer to af hans angivelige samarbejdspartnere til Danmark med to kilo kokain. Da de bliver taget af politiet, bor de kun 100 meter væk fra de hjørner på Istedgade, der nu var pusherfri, og de har alle de remedier, man skal bruge til gadesalg.

Sagen starter i december 2010, hvor den sigtede sammen med journalister fra Ekstra Bladet skriver en række artikler om "dødens købmænd". Artikelserien handler om afrikanske pushere, der sælger kokain på Istedgade, og om at politiet ikke gør noget ved sagen.
"Afrikanske pushere kan sælge i fred – politiet gør ingenting" hedder en artikel den 18. december 2010, hvor journalisterne i skjul fra en lejlighed har filmet flere pushere, der sælger stoffer, imens politiet ser passivt til. På et tidspunkt kommer journalisterne bag historien også i klammeri med sælgerne på gaden.

»Ekstra Bladet har før lavet den slags kampagner, hvor de har angrebet det åbenlyse salg af stoffer på Istedgade, men denne gang var de meget mere aggressive og nærgående,« fortæller Robert Olsen, der var forstander på Mændenes Hjem i over 20 år frem til november i år, hvor han fik nyt job som forstander på Kofoeds Skole.

Artikelserien lagde pres på politiet, og leder af narkospecialgruppen Bjarne Christensen giver over for Journalisten udtryk for, at den var en vigtig faktor i beslutningen om at starte en razzia mod gadepusherne på Istedgade i starten af januar.

Razziaen står på i over to uger, og den 23. januar kan Ekstra Bladet bringe historien "35 narkopushere knaldet på Vesterbro". "Ekstra Blads-effekten er tydelig," bliver det understreget i et web-tv-indslag på eb.dk. Effekten er også tydelig blandt stofmisbrugerne på Vesterbro.
»Det skaber et stort vakuum i markedet. Det er ikke bare de pushere, der bliver taget af politiet. Der er også andre, som holder sig væk og kører under radaren, når de kan mærke, at der er ballade,« siger Robert Olsen.

Helle Thielfoldt er leder af et cafetilbud for stofbrugere, som er den betegnelse, hun foretrækker at bruge, i den brune kødby tæt på Istedgade. Hun noterer sig også konsekvensen på markedet:
»Stofbrugerne kan ikke finde deres stoffer. De bliver stressede og får abstinenser. Der kommer bøf på markedet (falske stoffer uden virkning, red.), og så skal de finde penge til at købe noget nyt. Det tager et stykke tid, før markedet har stabiliseret sig igen,« siger Helle Thielfoldt.

Det er her, at der er et sammenfald mellem historierne i Ekstra Bladet og den sag, som freelanceren bliver sigtet for i juni. Han sidder stadig varetægtsfængslet, og der er hverken rejst tiltale eller fældet dom i hans sag. Men der er faldet dom over to andre i samme sag. Mens freelancejournalisten er sigtet som en af bagmændene, blev de to sydamerikanere allerede i april dømt for indsmuglingen af de to kilo kokain.

De to sydamerikanere ankommer til Danmark den 28. januar, hvilket er fem dage efter, at Ekstra Bladet kan skrive, at 35 narkopushere nu er fjernet. Den 8. februar bliver de anholdt af politiet i en båd på Christianshavn. På sig har de "flere salgsposer med mindre mængder kokain", står der i domsbogen. Politiet finder ud af, at de bor på Hotel Hebron, som ligger i Helgolandsgade, der er en sidegade til Istedgade ikke langt fra de hjørner, hvor der normalt sælges kokain.
Den ene af sydamerikanerne havde tidligere boet på et andet hotel i det indre København. Da de bliver anholdt, er begge sydamerikanere checket ud af hotellet, men deres baggage ligger der stadig. Her finder politiet blandt andet to kilo kokain af høj kvalitet, en vægt, 11.500 kroner, plastikposer og emballage.

Hverken leder af narkospecialgruppen Bjarne Christensen eller Steffen Th. Steffensen, der er leder af narkosektionen, ser nogen sammenhæng mellem historierne i Ekstra Bladet og sigtelsen imod journalisten. Hvis der skulle være sammenfald, er der tale om rene tilfældigheder, mener de. Steffen Th. Steffensen fortæller, at de arbejder efter en teori om, at de to kilo skulle sælges samlet videre, og at de to sydamerikanere derfor kun var importørerne.

Han mener alligevel, at der kan være tegn på gadesalg – altså at de to sydamerikanere kan have solgt deres stoffer på Istedgade eller andre steder.
»Hvis man har en vægt og små poser gemt i underbukserne, så tyder det da på, at man vil sælge. Det kan godt være, de har lavet noget gadesalg, det er vi ikke gået dybere ind i. Vi tog dem for to kilo, som vi mener skulle sælges samlet. Det andet har muligvis været en lille sideforretning,« siger Steffen Th. Steffensen.

Robert Olsen, der på Mændenes Hjem i Istedgade har arbejdet i miljøet i flere år, understreger, at sammenfaldene i tid og sted ikke beviser nogen forbindelse mellem journalistik og sigtelse.
»Man kan derfor kun gisne, og det er nok også derfor, at politiet heller ikke har lyst til at sige så meget.«

På Ekstra Bladet fastholder man, at der ingen sammenhæng er imellem sigtelsen og de historier, der blev bragt.
»Det var mig, der udviklede ideen om, at vi skulle undersøge denne sag nærmere. Derefter hyrede jeg den sigtede ind som freelancer. Han havde absolut intet med ideen om undersøgelsen at gøre. Derfor kan vi kun fastholde, at der ikke er nogen sammenhæng. Hvis der er et sammenfald, så kan det kun sammenlignes med at være lige så heldig som at vinde jackpot på et kasino,« siger nyhedschef Miki Mistrati.

Kan det ikke tænkes, at han efter at have hørt om projektet har udnyttet sin viden?
»Jeg kan simpelthen ikke tro, at der er en sammenhæng, når det er mig, der har ideudviklet projektet. Det er også vigtigt at understrege, at der ikke engang er rejst tiltale endnu. Derfor er det også meget svært at gå ud og sige noget som helst,« siger Miki Mistrati. 

Journalisten har uden held prøvet at komme i kontakt med forsvareren til den sigtede journalist og med de to dømte sydamerikanere.

Sagen kort
• I slutningen af juni blev en freelancejournalist med tilknytning til Ekstra Bladet anholdt og varetægtsfængslet. Han er sigtet for at være en af hovedmændene i en sag om indsmugling af to kilo kokain til Danmark.
• Der er navneforbud i sagen, og der er hverken rejst tiltale eller faldet dom over den pågældende journalist.

Kommentarer
29
Sune Fischer
21.12.11 11:44
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Den artikel er så spekulativ, at grænsen til til absurde er langt overskredet.

Niveauet for det journalistiske håndværk i artiklen er beskæmmende. Enhver form for kildekritik er ikke-eksisterende og hele præmissen for artiklen bygger på grundløse spekulationer og rent gætværk  uden hold i virkeligheden.

Hverken politiets efterforskere eller dommeren i byretten, hvor den i artiklen omtalte journalist blev fremstillet, har fundet det mindste belæg for at, freelance-journalisten har brugt sit arbejde som platform for narkosalg.

Ved grundlovsforhøret kæmpede Ekstra Bladet indædt for at få ophævet navneforbuddet med begrundelsen om at han kunne have udnyttet sit freelance-arbejde for avisen til angiveligt at fremme narkosalg og derved skade for standen.

Desuden:

Hvis skribenten bag artiklen havde sat sig bare nogenlunde ind i fakta, ville vedkommende være bekendt med at sigtelsen mod freelancejournalisten omfatter narkokriminalitet begået lang tid forud det omtalte engagement med Ekstra Bladet.

Det er tydeligt, at historien er forsøgt suttet op fra slap. Rejsningen er udeblevet.

Sune Fischer

Kriminalredaktionen, Ekstra Bladet.

Fremhævet af Journalisten
Jan Lauridtsen
21.12.11 12:07
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Jeg er enig med Sune i kritikken af Emils mangelfulde research.

Der har været meget skriveri om, at det er et problem, at antallet af Journalistens udgivelser skæres ned. Jeg må indrømme, at jeg har det noget anderledes.

Jeg ser frem til, at antallet af udgivelser af Journalisten bliver skåret nedog helst til 0. Som jeg ser det, har fagbladet med sin nuværende kurs komplet mistet sin eksistensberettigelse. I stedet for at slå på tromme for faglig kamp - man kunne f.eks. afdække og søge at ændre de gudsjammerlige forhold, som mange freelancere arbejder under (f.eks. på DR, hvor det internationalt prisbelønnede slagskib Detektor endda laves primært af folk, der arbejder gratis, eller P1 Dokumentar, der bliver til på vilkår, som det slet og ret er en skandale, at hverken forbund eller DR's ledelse selv har grebet ind mod endnu) - bruger den hovedparten af sit krudt på meta-graverjournalistik, der ofte er af så dårlig kvalitet, at jeg ganske enkelt ikke fatter, at man synes det er værdigt at trykke.

 Luk lortet. Kom videre. Og lad os så se, om vi ikke kan få et fagblad lidt mere ala 3F's, som kæmper for sine medlemmers rettigheder herude i branchen - stressede praktikanter, forbundets inkompetence i forhold til freelancere på barsel, lønpres for nyansatte, generelle eksploderende stressproblemer på redaktionerne i lyset af øget produktionskrav, men færre resource osv osv osv - i stedet for et fagblad, der bruger hovedparten af sit krudt på at kritisere sine egne medlemmer, som befolkes af folk, hvis vådeste drøm synes at være at få job på en medierredaktion ala Lasse Jensens eller Politiken. Gutter, I spilder mine kontingentkroner med navlebeskuende, dårligt researchet hø.

Fremhævet af Journalisten
Morten Skjoldager
21.12.11 12:35
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Jeg er rystet over, at Journalisten vælger at bruge spalteplads på en omgang spekulativt og udokumenteret makværk som det her.

 For at få det på plads fra starten: den omtalte narkosigtede journalist er en af mine private venner. Jeg har hverken mere eller mindre indsigt end andre i, om sigtelserne mod ham holder. Men det behøver man heller ikke have for at se, at Journalisten er på tynd is, når man insinuerer, at journalisten og Ekstra Bladet er indblandet i en narkosag ved at have brugt avisen som værktøj til at rydde konkurrenter af vejen. Det holder ikke.

 Både en dommer i byretten og politiets efterforskere skyder hul i artiklens præmis. De mener ikke, at der er nogen sammenhæng mellem den sigtede journalists arbejde med at afsløre narkohandlere på Vesterbro og hans formodede private handel med narko. Ja, ja, Journalisten citerer politiet for det. Men hvorfor i alverden går I overhovedet videre med den præmis, når de kilder, som reelt har indsigt i sagen totalt afviser, at det hænger sådan sammen? I stedet vælger I at lave en spekulativ artikel på baggrund af en socialarbejder, som sikkert har mange gode kvaliteter, men som jo ikke har den mindste viden om den konkrete sag.

 Desuden har Sune Fischer fuldstændigt ret i, at en smule research kunne have afsløret, at det tidsmæssigt slet ikke kan hænge sådan sammen som Journalisten insinuerer. Jeg var ansat i EB’s gravergruppe, da arbejdet med historien om narkohandlerne på Vesterbro blev igangsat (jeg havde ikke selv noget at gøre med historien). Jeg kan dels fortælle, at der blev arbejdet meget længe med historien og desuden bekræfte, at ideen til historien blev udtænkt af Miki Mistrati. Også den oplysning vælger Journalisten at overhøre. Skulle den narkosigtede journalist have telepatiske evner, så han kunne placere ideen i graverchefens hoved for derefter selv at få opgaven, så han kunne rydde konkurrenterne på Istedgade af vejen? Det er jo langt ud.

 Jeg aner ikke, om den sigtede journalist er skyldig eller ej. Men jeg kan selvfølgelig sagtens se, at det er en meget interessant historie for vores fagblad, at en journalist som selv har afsløret narkohandlere sidder varetægtsfængslet for selv at handle med narko. Jeg begriber dog ikke, at den grundlæggende historie ikke er interessant nok for Journalisten. Hvorfor vælger I at opfinde speukaltive og alvorlige anklager om, at den pågældende journalist og Ekstra Bladet har brugt avisen som cover for narkohandel, når de mest centrale kilder direkte afviser præmissen?   

 

Morten Skjoldager, Politiken.  

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
21.12.11 12:38
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Kære Jan

Du har fuldstændig ret i, at det er relevant at se på freelanceres og andres arbejdsforhold.

Du peger konkret på at vi for at have en berettigelse skulle se på DRs "slagskib" Detektor, hvor der bruges gratis arbejdskraft. Netop gratis og billig arbejdskraft har vi skrevet meget om i magasin og på nettet. Og Detektor dækkede vi konkret i artiklen "Prisvindende P1-program baseret på gratisk arbejdskraft:

https://journalisten.dk/prisvindende-p1-program-baseret-pa-gratis-arbejdskraft

Du efterlyser desuden at vi ser på freelanceres mulighed for at komme på barsel. Det synes jeg også er yderst relevant. Vi har dækket sagen ret intenst, senest den 14. december i artiklen "1.200 freelancere kan gå glip af barselspenge". Det er seneste udvikling i forløbet:

https://journalisten.dk/1-200-freelancere-kan-g-glip-af-barselspenge 

Omkring kritik af Dansk Journalistforbunds rolle over for blandt andre freelancere og korttidsansatte har vi for nylig bragt en casebåret og ganske kritisk artikel:  "Professor: DJ svigter tidsbegrænset ansatte":

https://journalisten.dk/professor-dj-svigter-tidsbegraenset-ansatte

Her giver eksperten udtryk for, at DJs berettigelse er udfordret, hvis man accepterer overdreven brug af korttidsansættelser.

Ligesom jeg synes Journalisten og Journalisten.dk har set på de høje produktionskrav i faget. Det er blandt andet sket i baggrundsartiklen om at nyuddannede går ned med stress:

https://journalisten.dk/nyuddannede-kvinder-gar-ned-med-stress

Vi har i sagen om freelancejournalisten og Ekstra Bladet fremlagt forskellige synspunkter:

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, afviste at der skulle være en forbindelse mellem journalistens arbejde for Ekstra Bladet og sigtelsen.
»Vi lader politiet udføre deres arbejde, og her på Ekstra Bladet laver vi vores arbejde. Det har intet med hinanden at gøre,« sagde han blandt andet til politiken.dk.

Her over for står:

»Der lader til at være en sammenhæng. Man skal bare lægge to og to sammen og lade fakta tale for sig selv. Det ville være mærkeligt, hvis der var tale om rene tilfældigheder,« siger Robert Olsen, der som forstander på Mændenes Hjem har været tæt på pushere og stofmisbrugere på Istedgade i over 20 år.

Alt er fremlagt så læserne selv kan vurdere sagen. Ekstra Bladet afviser i artiklen sammenhængenen.

Med venlig hilsen

Fremhævet af Journalisten
Gert K. Nielsen
21.12.11 12:43
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Hvad laver det kort i den artikel? Udover at simulere research og antyde en forbindelse, som ellers ikke kan bekræftes?

At to indrejsende sydamerikanere i narkobranchen vælger Hotel Hebron Vesterbro 'i nærheden af Istedgade' er nok ikke så overraskende, at det i sig selv kan bruges som bevis på noget som helst.

Fremhævet af Journalisten
Emil Ellesøe Ditzel
21.12.11 12:49
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
Mange tak for jeres indlæg.

Omkring det tidsmæssige sammenfald, som Sune Fischer nævner:

Jeg snakkede i flere omgange med leder af narkosektionen Steffen Th. Steffensen. Jeg præsenterede ham for de sammenfald, der var mellem sagen og historierne og jeg spurgte ham blandt andet, om der var nogen som helst tidsmæssige indikationer på, hvornår forbindelsen mellem den pågældende journalist og de to kilo kokain var etableret. Til det svarede han nej. Hvis du ved bedre, vil jeg naturligvis meget gerne vide det, da det bestemt er en væsentlig del af historien.

Venlig hilsen

Emil Ellsøe Ditzel, Journalisten

Fremhævet af Journalisten
Morten Skjoldager
21.12.11 13:01
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Kære Øjvind. 

Det er simpelthen for nemt at dække sig ind under, at I har fremlagt forskellige synspunkter, så læserne selv kan vurdere.

Artiklen har jo ikke det fjerneste at gøre med holdninger eller synspunkter. Det handler om fakta: Er der en sammenhæng mellem EB's historier og journalistens formodede kriminelle handlinger?

I har ingen dokumentation for, at der er en sammenhæng. Tværtimod siger politiet selv, at der ikke er det. At I så baserer det på 'synspunktet' fra en socialarbejder, som intet aner om sagen, holder jo ingen steder.

Det er simpelthen for ringe arbejde.  

Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
21.12.11 13:20
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Helt enig med Skjoldager her. Dette er et injurierende debatindlæg og har intet med journalistik at gøre. 

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
21.12.11 13:24
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
Nu er det ikke altid, at politiets ønsker tilsvarer pressens. At politiet og EB ikke kan bekræfte en sammenhæng, er ikke det mindste afgørende for, at historien kan skrives. Helt objektivt set er der nogle "sjove" sammenfald i tid og sted, og det er det, historien beskriver. At Miki Mistrati fik idéen, ændrer vel ikke det faktum, at freelancejournalisten måske måske ikke har kunnet benytte informationer på EB i hans måske måske ikke "fritidsjob" (uskyldig indtil andet er bevist). Come on EB og Politiken - I laver tonsvis af den slags artikler hver dag. Artiklen er fair og I bekræfter vist bare tesen om fintfølende journalister.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
21.12.11 13:35
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Det er meget muligt, at Ekstra Bladet kæmpede indædt for at få ophævet navneforbuddet, men I valgte selv at maskere manden inden grundlovsforhøret. Hvorfor offentliggjorde I ikke bare navn og billede, inden forbuddet blev nedlagt som i Zobel-sagen?

Fremhævet af Journalisten
Morten Bruun
21.12.11 13:50
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Kære Øjvind

Du skriver:

'Alt er fremlagt så læserne selv kan vurdere sagen. Ekstra Bladet afviser i artiklen sammenhængenen.'

Hvad mener du selv - som redaktør? Er der en sammenhæng eller er der ikke en sammenhæng?

Vh/

Morten

ps: det er i øvrigt en uskik at bruge spørgsmålstegn i rubrikker...

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
21.12.11 14:06
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Hej Morten

Jeg har ingen mening om hvorvidt der er sammenhæng eller ej. Vi præsenterer blot sagen så godt vi kan.

 Venlig hilsen

Fremhævet af Journalisten
Heine Jørgensen, EB
21.12.11 14:15
God research forudsætter, at man laver den...

Al ære og respekt for, at redaktionen på Journalisten.dk vil den undersøgende journalistik

Men god research kræver, at man kommer ud i hjørnerne. I dette tilfælde skrabes der i overfladen - og overraskende nok for et fagblad er det alene 'chef chef-laget', der tales med.

Fx har jeg, der stod for redigering og var med undervejs i projektet, intet hørt fra Journalisten.dk. Ej heller den fotograf, der var ledende på projektet.

Hvis vi var blevet kontaktet, ville vi fortælle:

* Freelanceren har på intet tidspunkt KUNNE påvirke eller FORSØGT at påvirke projektets retning, dets fokus, dets konfrontationer, dets opfølgninger

* Freelanceren har på intet tidspunkt haft redigeringsret eller mulighed i hverken tekster eller tv-indslag

* Freelanceren har på intet tidspunkt forsøgt at påvirke eller styre projektet i en særlig retning - det er alene sket med udgangspunkt i ledelsen af projektet, Miki Mistrati, undertegnede og den ledende fotograf

* Freelanceren er alene blevet brugt til at bane vej i et alternativt miljø - en rolle, vedkommende ofte har haft på alle mulige andre historier end blot narko

Journalisten.dk sætter sin journalistiske hæderlighed, troværdighed og etik over styr ved at lave denne typer artikler, hvor den gode research alene består i at skrive en tese ud, som så slet ikke holder.

Det kan I ikke være bekendt... 

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
21.12.11 15:36
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
Du misser pointen, Heine. Pointen er, at freelancejournalisten i sin "fritidsbeskæftigelse" måske måske ikke har kunnet bruge de informationer, han fik qua sit arbejde for EB. Det er en udmærket historie, og Journalisten fremlægger redeligt oplysningerne og lader mange kilder udtale sig. De strammer ikke rubrikken som tabloidavis ville gøre (ingen nævnt ingen glemt), men præsenterer fakta. De ting, du fremhæver, er for så vidt ligegyldige for historien.
Fremhævet af Journalisten
Anton Hjejle
21.12.11 15:48
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

 

Ha! Prøv at se hvor de spræller, sprutter og hvæser, de små formiddagsjournalister, når de bliver ramt af deres egne metoder.

Til Ditzel og Hesselager: Bare klø på, drenge. Vi skal have trukket vores fag op af den sump,  de skrantende oplag og den degenererede faglige moral har trukket os ned i.

 

Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
21.12.11 17:40
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Nu må det altså snart være nok.

Vi burde have landets bedste fagblad, - det er Journalisten, - og journalisten.dk.

Med hensyn til Journalisten, så har bladet nogle fremragende illustratorer, og nogle dygtige freelance-journalister og fotografer. Resten er begrædeligt.

 Og journalisten.dk. De alenlange historier og  tilsvarende debatsvar fra redaktøren er ikke professionel journalistik. Men det er en form for journalistik, som koster Dansk Journalistforbund mange penge i lønninger, og - efter min mening - dårlig anseelse i medieverdenen.

 Og med hensyn til Ekstrabladet og bladets journalistik, så ville det have været mere passende at bruge tiden på en kvalificeret gennemgang af dagbladenes brug af kilder og spindoktorer.

Hvis vi skal have et kvalificeret fagblad og dk., så vil jeg foreslå, at præmisserne og fremtiden bliver debatteret på det næste delegeretmøde i DJ.

 Venlig hilsen

Bodil Rohde

 

 

Fremhævet af Journalisten
Rene Simmel
22.12.11 06:20
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Journalisten indblandet i aftalt hetz?? + to ?

Alt tyder på, at mange magtfulde DJ-ledere var involveret i og bekendt med at 'Onde Øjvind Ørn' alene søgte og fik jobbet som redaktør for fagbladet Journalisten med det formål, at han dermed styrket kunne fortsætte sin årelange hetz mod Ekstra Bladet.

Alle der er involveret i ansættelsen og alle med indsigt i forløbet afviser dog dette.

Men vi har været i kontakt med et ikke-særligt centralt medlem af forbundet, der få år før ansættelsen spiste frokost i kantinen på Gammel Strand (to skiver rugbrød med økologisk spegepølse og en skrive franskbrød med ost) og hun fortæller:

- Det kan man, bl.a. af tidsmæssige grunde, slet ikke afvise. Man bør også være opmærksom på, at Øjvind i en årrække arbejdede freelance for Journalisten, før han blev ansat. Så deet......

Hermed er alle synspunkter i denne uhyggelige sag fremlagt og læserne kan selv konkludere.

Se, sådan laver man rigtig journalistik.

God jul

Rene Simmel

Ekstra Bladet

P.S. Nej, Øjvind. Det er ligegyldigt, hvor længe du står under misteltenen. Jeg vil ikke. 

Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
22.12.11 11:05
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
I guder. Historien er ikke trukket endnu...Er der ingen redaktør på Journalisten.dk
Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
22.12.11 12:08
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
I guder. Er du der stadig Pinborg?
Fremhævet af Journalisten
anthon Unger
22.12.11 16:53
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Når voksne mænd kaster med mudder skal der tages billeder. KNIPS.

 

God Jul, hvor herre til hest.

Mvh

Anthno Unger 

Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
23.12.11 10:17
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Bare for at præcisere: Det er mig, der har rettet henvendelse til forbundsledelsen - jeg troede egentligt, at jeg skrev til en gammel ven, nemlig Lars Werge, for at høre, om forbundet støttede bladet økonomisk. 

Min mail i fuld længde:

 Kære Lars,


https://journalisten.dk/ekstra-bladet-indblandet-i-narkosag#comment-12523

er den seneste i rækken af tendensiøse artikler i det såkaldte fagblad, der har et mål at sværte Ekstra Bladet. Det er ærgerligt, at et fagorgan ser det som sin fornemmeste pligt at jage forbundets medlemmer og deres arbejdspladser.

Betaler I stadig til bladet? For det tager da ikke jeres fine arbejde med forhold og rettigheder seriøst. Jeg er ikke længere medlem af fagforeningen, så kald mig bare iagttager. Eller kald mig chef for de medlemmer, der oplever, at fagbladet - dermed fagforeningen - har en dagsorden: At svine en af de største mediearbejdspladser i landet.

Er det virkelig hensigten? 

 Mail slut.

Jeg står i øvrigt ved hvert et ord. Indholdet fraviger ikke den kritik, jeg skriver her på stedet. Jeg har ikke forsøgt at lægge pres på nogen. Inde midt i mit eget selvfede korpus tror jeg ikke en gang selv på, at det kan lade sig gøre. Jeg har nok bare været naiv og troet, at et fagblad skulle tage sig af faglige ting og sager.

Jeg fik et svar. Det holder jeg for mig selv. Jeg videregiver ikke den slags korrespondance. Det behov har jeg ikke. Du har dit frihedsbrev, Øjvind. Jeg skulle jo nødigt lægge pres på dig :-)

Du skriver Øjvind: - Vi har i artiklen fremlagt samtlige forbehold og flere gange understreget alt, der peger imod en given sammenhæng mellem den mulige kriminalitet og den sigtedes arbejde.

Der er INTET der PEGER på en sammenhæng. Der er EN der GÆTTER på en sammenhæng. Hans gæt bliver afvist. Jeg skal ikke skyde efter journalisten, men jeg vil gerne skyde efter en redaktør, der lader den slags gå i trykken.

Havde i været grundigere (jeg ved, at I har for flere måneder siden begyndte ressearchen) ville i ved aktindsigt i fængslingskendelsen fra dommervagten have fået at vide, at en forhåbentlig upartisk byretsdommer afviser, at der er sammenhæng mellem sag og avis. Altså endnu en kilde, der spolerer den fine præmis.

Her på bladet har vi naturligvis selv ledt efter en sammenhæng, har frittet vores kilder og prøvet på hvad som helst for at få en historie hjem. Vores dygtige kolleger på BT har også brugt mandetimer på at finde noget, der ligner en vinkel (og for dem er det jo naturligt at hate Ekstra Bladet, jeg ville til fulde have forståelse for, at de kunne frembringe noget) men ikke en gang i disse skattesagstider har de formået at finde en vinkel, der holdt. Og der som bekendt ikke meget til. 

Hvis du var mindre tendensiøs men stadig fantasiforladt, kunne du have lavet rubrikken (Ekstra Bladet misbrugt i narkosag?) (faktisk også mere dækkende for den tænkte præmis) men ingenlunde ligeså svinsk over for avisen og dets ansatte.  Har du et behov for at vise din afsky for bladet?

Hvorfor blander jeg mig overhovedet i debatten? Jeg har intet med projektet at gøre, omgås ikke den pågældende journalist privat. Og jeg har faktisk ingen som helst intention om at holde hånden over den tidligere kollega, der nu er sigtet for narko og børnporno (vi breakede historien om den seneste sigtelse) - retten må gå sin gang. Men jeg synes, at det er påfaldende, at journalistforbundets fagblad ser det som sin fineste opgaver at svine dj's medlemmer og deres arbejdspladser i stedet for at beskrive arbejdsforhold og vilkår. 

Det var det sidste, der i sin tid fik mig til at gå ind i fagpolitik. Der opholder jeg mig gudskelov heldigvis ikke længere.

Den her historie kunne, hvis den skulle have været bragt, været lavet på mange andre og langt mere saglige måder. Men dagsordenen var bestemt i forvejen. Det skinner igennem hele vejen.

Ærgerligt og tyndt. 

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
23.12.11 10:51
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
Det lyder som om, du har brug for ferie Niels Pinborg. Du har en tendens til at få dig selv op i det røde felt gang på gang og hive bagateller op på Watergate-niveau. Din tone tilsvarer ikke sagen, og du lyder nærmest paranoid. Vi der står på sidelinjen og blot læser bladet, har bestemt ikke det indtryk, at Journalisten hetzer hverken EB eller andre medier. De går til kanten og langt, langt, langt sjældnere går de over kanten ift. dit eget medie (taber jævnligt i Pressenævnet og ved domstolene). Det er komisk, at når EB laver fejl, så kan der ikke være tale om at indrømme dem. Det ved enhver, der ser Poul Madsen i Presselogen. Men når andre medier skriver kritisk om EB, så er fanden løs. Den ene arrige EB-journalist efter den anden kommer med hadske eller chikanerende indlæg. Det burde I holde jer for gode til. I forvejen kæmper i lidt med jeres ry i branchen og denne udstilling af jer selv, gavner vist ingen.
Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
23.12.11 12:10
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
Du er galt på den. Jeg er ikke oppe i det røde. Jeg undrer mig bare. Sidst jeg skrev her på sitet, var da Øjvinds udgivelse lagde journalist og spalteplads til politikens grundløse anklager om at Ekstra Bladet havde bedrevet ulovlig afskrift ved at bringe et Ritzau-telegram. Den gang var journalisten.dk også bare mikronfonholder for eb-kritikere. Her knap to måneder senere er det ikke lykkedes Journalisten at finde en ekspert, der vi kunne udlægge citatreglerne. Måske skal jeg slå koldt vand i blodet. For det tog jo også Journalisten at finde en mand på Istedgade, der ville gætte om en sammenhæng i narkosagen, så det kan jo være, at der sker noget en dag. Indtil da, bliver jeg nødt til at sige, at jeg opfatter det som en tendens. Jeg synes det er synd for de vel omkring 150 medarnbejderere på Ekstra Bladet, der endnu er medlemmer af foreningen.
Fremhævet af Journalisten
Niels Pinborg
23.12.11 12:18
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?
Men jeg skal nok bakke ud. Hvis Øjvind ikke vil være andet end mikrofonholder, skal jeg ikke blande mig. Det er hans frihedsbrev - men det er jeres fagblad...
Fremhævet af Journalisten
Gert K. Nielsen
23.12.11 13:57
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Kan du ikke brede den historie lidt ud, Øjvind? Det er da interessant, og der må være mere end den ret harmløse mail fra Niels Pinborg?

Kritikere, som - viser erfaringen - tilmed ikke skyr nogle midler for at skyde budbringeren ned efterfølgende. Herunder at forsøge at påvirke Dansk Journalistforbunds medlemsvalgte ledelse til at gribe ind i dækningen, hvis den ikke passer i deres - kritikernes - kram. Den slags klodsede forsøg på at bremse Journalisten er beskæmmende ...

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
25.12.11 13:35
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Følgende svar fra Journalistens redaktør lå tidligere i forlængelse af et indlæg, som nu er slettet, da der er mistanke om falsk identitet på afsenderen. Vi har valgt at bevare dette svar, selv om det delvist svarer på noget nu slettet. Mvh Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten

23 december, 2011 - 10:17 — Øjvind Hesselager

Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Det er lykkedes kritikere at piske et så underlødigt og injuriende debatniveau op omkring Journalistens dækning i denne sag - samtidig med at der foretages direkte forkerte og grove generaliseringer - at jeg som ansvarshavende redaktør er nødt til at mane til besindighed og eftertanke.

Journalisten er via sit udgivelsesgrundlag defineret til blandt andet at være vagthund over den journalistiske praksis. Derfor lytter vi også gerne selv til kritik af vores egen journalistik, ligesom vi er helt åbne over for at publicere kritikken.

Men når den seneste kritiker sammenligner en af mine - navngivne - medarbejdere med Stephen Glass, der som bekendt blev fyret, fordi han baserede artikler på falske citater, kilder og hændelser, er jeg nødt til at påpege, at den slags påstande, der har direkte krænkende karakter, i en lødig debat skal ledsages med dokumentation.

Vi er kommet langt ud over det acceptable.

Jeg er garant for, at Journalisten ikke begynder at bedrive selvcensur, selv om tonen fra kritikerne bliver usaglig, personlig og hård. Men jeg må også påpege, at jeg finder det uacceptabelt, at mine medarbejdere skal udsættes for uvederhæftige personangreb, blot fordi de passer deres arbejde.

Den konkrete medarbejder er en ung journalist, der beskæftiger sig med nogle af fagets sværeste genrer. Han fortæller som udgangspunkt de historier, som andre i ren magelighed ofte lader ligge, ikke mindst fordi det kræver en vis portion journalistik rygrad at udfordre organisationer, netværk og virksomheder, der har langt større magt end en enkelt journalist.

Kritikere, som - viser erfaringen - tilmed ikke skyr nogle midler for at skyde budbringeren ned efterfølgende. Herunder at forsøge at påvirke Dansk Journalistforbunds medlemsvalgte ledelse til at gribe ind i dækningen, hvis den ikke passer i deres - kritikernes - kram.

Den slags klodsede forsøg på at bremse Journalisten er beskæmmende, også fordi den reelt kan underminere DJs relevante mulighed for at være sagligt kritiske over for Journalisten i en konkret sag, hvor der måtte være grund til det. Og saglig kritik er altid velkommen.

Selvfølgelig laver vi også fejl. Og den pågældende artikel har også været drøftet kritisk i den interne efterevaluering. Skribenten ærgrer sig selv over at præmissen - Ekstra Bladets kategoriske afvisning af en sammenhæng set i forhold til en række sammenfald i forløbet - ikke er mejslet hårdere. Vi ville gerne have skrevet tydeligere, at artiklen ønskede at udfordre denne skråsikkerhed - men ikke ønskede at fælde nogen dom.

Vi har også drøftet om rubrikken er for hård. Flere andre var oppe at vende, en enkelt faldt, fordi den - som det hed - "lød som en RUC-rapport": Det vil sige meget dækkende, men fyldt med forbehold. Måske skulle vi alligevel have kørt den model. Ansvaret er alene mit.

Da al kritik, desværre ikke mindst den underlødige, som bekendt klæber til den kritiserede - medarbejderen, mediet, redaktøren - og lever et evigt liv i Google-universet, skal jeg her redegøre for researchforløbet af den kritiserede artikel.

Udgangspunktet for researchen er, at Ekstra Bladets chefredaktør uden modspil har fået lov at afvise, at der kan være nogen sammenhæng mellem journalistens arbejde for Ekstra Bladet, hvor han har dækket narkohandel på Vesterbro, og sigtelsen af ham for narkohandel.

Den mulige sammenhæng blev afvist af Poul Madsen via Politiken.dk med dette citat:

»Vi lader politiet lave deres arbejde, og her på Ekstra Bladet laver vi vores arbejde. Det har intet med hinanden at gøre.«

Ideen med denne artikel har været, at stille spørgsmålstegn ved Poul Madsens kategoriske afvisning. Vi påviser - hvad læsning af artiklen vil bevise - IKKE en sammenhæng, men vi påviser, at der er en række sammenfald, der udfordrer den hurtige afvisning af en mulig sammenhæng.

Selvfølgelig er det en central historie for journalisternes fagblad, HVIS en journalist sigtet for narkohandel har brugt sit virke som journalist til fx at fremme sine egne muligheder for at afsætte stoffet. Alene muligheden for at det er sket, nærmest kræver, at journalistfaget beskæftiger sig indgående med sagen - hvis standen samlet vil fremstå ansvarlig.

Da der uden nogen form for dokumentation er sået tvivl om lødigheden af Journalistens research, skal jeg understrege:

- Samtlige kilder i artiklen, både iagttagere af narkomarkedet på Vesterbro, og politiets centrale efterforskere, er citeret ved navns nævnelse. Samtlige citater er clearet.

- Vi har i artiklen fremlagt samtlige forbehold og flere gange understreget alt, der peger imod en given sammenhæng mellem den mulige kriminalitet og den sigtedes arbejde.

Debatten svinger sig også op til en mere generel kritik af magasinet Journalisten, der kort sagt skal være mere fagblad og mindre kritisk over for faget, lyder det.

Man kan overveje hvordan offentligheden mon vil se på et fag, der på den ene side påberåber sig den samfundsmæssige relevans ved at sætte spørgsmålstegn ved hvad som helst, gerne betalt af samfundsmidler, men som selv angiveligt ikke ønsker at stå model for kritik.

Jeg kan også nøjes med at henvise til, at det i bladets udgivelsesgrundlag og min ansættelseskontrakt er formuleret, at Journalisten SKAL være kritisk over for faget.

Redaktionens samlede arbejde var senest til "eksamen" i november 2011, hvor jeg som redaktør over 45 minutter redegjorde for vores arbejde det seneste år, ligesom fremtidsplanerne blev fremlagt.

Det skete foran DJs folkevalgte i form af hovedbestyrelsen, der også fungerer som bladbestyrelse, der overvåger om udgivelsesgrundlaget er fuldt. Vi havde en åben, fri og kritisk dialog. Efterfølgende lød konklusionen på DJs hjemmeside, der vel og mærke redigeres aldeles uafhængigt af Journalisten:

"Udbredt HB-tilfredshed med Journalisten" - med denne opfølgning:

"Hele vejen rundt kvitterede HB-medlemmerne med tak og ros, da Journalistens redaktør, Øjvind Hesselager, torsdag aflagde en uformel beretning om bladet for HB."

Selvfølgelig var der kritik. Blandt andet det klassiske dilemma, at flere faggrupper gerne ser en tættere dækning af netop deres område.

Den kritik har lydt flere gange gennem de 9 - 10 år, jeg har haft tilknytning til bladet på den ene eller anden måde. Visionen er forståelig: Alle vil gerne set sit eget felt beskrevet. Men visionen bliver reelt sværere og svære at opfylde, eftersom DJ optager flere og flere faggrupper, der alle får flere og flere specialiserede og nye opgaver.

Derfor hørte jeg også forståelse for, at jo mere specifikt én gruppe dækkes, desto mindre relevant er stoffet for den øvrige læserskare.

Jeg blev også på journalistforbundet.dk citeret for selvkritik:

"Vores ømme punkt er dækningen af kommunikationsfaget og -branchen. Det bliver bedre i 2012. Som det er i dag, kan jeg godt opleve, at fagblad og forbund nok er to organismer, som følges ad, men at forbundet er forrest på kommunikationsområdet."

Derfor bliver jeg så forbandet, når redaktionens samlede arbejde beskrives så forstenet som tilfældet er. Holdet er meget kompetent og dygtigt. Der er en evig udvikling og selvkritisk tilgang til faget.

Jeg skitserede over for bladbestyrelsen Journalistens fire hovedopgaver, som jeg i kritikkens stund gerne vil fremhæve, at vi stadig står ved. Vi skal samlet:

· afspejle medlemmernes forskellige fagligheder

· være debatskabende

· fremtræde som et uafhængigt og kritisk medie- og kommunikationsmagasin

· være redigeret uafhængigt af særinteresser for nogen gruppe i forbundet

Og jeg formulerede et værdigrundlag for Journalisten, som det lige nu er centralt at fastslå, at vi trods stormen fortsat tøjrer vores journalistik til. Journalisten skal samlet være:

· Medieetisk vagthund

· Fagligt inspirerende

· Identificerende

· Aktuelt

· Grundigt

Vi kan ikke være det hele i hver sætning eller artikel. Men vi kan være det som samlede udgivelser af Journalisten og Journalisten.dk overen periode.

Dette skrevet i håbet om en - fremtidig - konstruktiv dialog med respekt for Journalistens udgivelsesgrundlag, redaktionens arbejde og medarbejdernes indsats. Og for at undgå misforståelser: Vi lytter gerne til kritik. Men den får os ikke til at stoppe den kritiske journalistik.

Med venlig hilsen

 

 

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
25.12.11 13:43
To indlæg slettet

Journalisten har i dag fjernet to indlæg fra debatten. Det ene fra debattråden om Journalistens artikel om Ekstra Bladet. Vi har begrundet mistanke om at identiteten af afsenderen i begge tilfælde er falsk, ligesom der var tale om personangreb i det ene indlæg. Dermed er redaktionens debatregler ikke overholdt.

 Med venlig hilsen Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten.

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
27.12.11 09:09
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Der kan være god grund til at (gen)læse fortællingen om det selverklærede "frontsvin" Michael Frank Møllers tid på EB. For nok er den gennemsnitlige promille formentlig faldet siden dengang, men selvforståelsen er den samme: Denne skulderklappende, mandebrovtende, tunnelsynede, skurvognsforråede "kraftedme-en-god-historie" konsensus, der gennemsyrer EBs journalister og journalistik.

At folkene fra EB både er ved at falde over hinanden og forsøger at lægge pres på DJs næstformand for at komme bladet til undsætning, minder mest om det, der sker i nyreligøse sekter.

Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
25.05.12 07:10
Re: Ekstra Bladet indblandet i narkosag?

Nu er Ekstra Bladets medarbejder så idømt seks års fængsel. Den 37-årige journalist fik straffen nedsat, fordi han var samarbejdsvillig.

Mandens navn er offentliggjort. Har han også været medarbejder på Journalisten? Er han identisk med den person, der for mange år siden fik en dom for svindel og bedrag? Har Journalisten en ikke offentliggjort ansættelsespolitik, så praktikanter og andre med en plettet straffeattest kommer ind i huset som led i resocialisering? Har man også en ukendt favorisering af kriminelle i andre mediehuse i København? Ikke for noget, blot til kuriositetssamlingen.

Sjovt at læse ovenstående kommentarer. Tak for linket.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen