search

Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Ekstra Bladets fotografer endte i et mindre slagsmål, da de ville tage et billede af en gældstynget modeekspert. Formand for pressefotograferne kan ikke se noget galt i situationen.

Ekstra Bladets fotografer endte i et mindre slagsmål, da de ville tage et billede af en gældstynget modeekspert. Formand for pressefotograferne kan ikke se noget galt i situationen.

Da Ekstra Bladet i onsdags var på besøg hos modeeksperten Uffe Buchard, udviklede det sig til håndgemæng mellem avisens fotografer og Uffe Buchars kæreste. Det fremgår af denne video på EkstraBladet.dk.

Ekstra bladet forsøgte at få en kommentar til sine historier om Uffe Buchards gæld. Ifølge avisen har modeeksperten adskillige ubetalte kreditorer og har snydt samarbejdspartnere for penge. Derfor opsøgte de Uffe Buchard på hans adresse på Gammel Strand i København, og det dramatiske optrin endte med, at en af Ekstra Bladets fotografer holdte Uffe Buchards kæreste op i mod en mur, mens han prøvede at tage sine billeder.

Lars Lindskov, formand for Pressefotografforbundet, kan ikke se noget galt i fotografernes opførsel.

»Det ser voldsomt ud, men videoen er jo klippet sammen. Det er svært at vurdere i hvilken rækkefølge tingene er foregået. Men jeg vil da sige, at jeg ikke er voldsomt provokeret af klippet,« siger Lars Lindskov til Journalisten.dk

Han medgiver, at der ser ud som om, Ekstra Bladets fotograf tvinger Uffe Buchards kæreste op i mod en mur, mens han prøver at tage et billede af modeeksperten. Ekstra Bladet selv udlægger det sådan, at Uffe Buchard og hans kæreste overfaldt deres fotografer. Og af videoen fremgår det da også, at kæresten skubber til Ekstra Bladets videofotograf.

»De prøver at undgå at blive fotograferet. Man kan vurdere om historien er alvorlig nok til at komme i håndgemæng på åben gade over. Og det synes jeg personligt ikke den er. Men Ekstra Bladet er selvfølgelig fri til at vælge sin egen redaktionelle linje,« mener Lars Lindskov.

Er det i orden at holde en mand op mod en væg for at få sit billede?

»Man kan spørge på en anden måde: Hvorfor skal en anden mand forhindre en fotograf i at tage sine billeder på åben gade? Sådan som jeg forstår det, så prøver de at forhindre fotograferne i at arbejde. Og som udgangspunkt synes jeg altid man skal passe sit arbejde som fotograf. Men som sagt, man kan diskutere om historien er så vigtig, at man havner i håndgemæng.«

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Uffe Buchard.

Kommentarer
17
Lisbeth Petersen
10.06.11 12:46
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
han "holdte" ikke, han holdt.
Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
10.06.11 13:14
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Det må være det mindst voldelige "overfald", der er set til dato. Og hvis jeg ikke tager fejl, er det da også Thomas Sjørup, der er genstand for modebøssens aggression og så skal sådan en filejs med løze håndled jo komme ud som den lille.

Fremhævet af Journalisten
Klaus Bachmann
10.06.11 14:36
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
Lad nu snart manden være i fred og 
Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
10.06.11 15:04
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
Et lille spørgsmål til Lars Lindskov: Tror du din reaktion er med til at højne eller mindske opbakningen i befolkningen til en fri presse?
Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
10.06.11 15:21
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
"Ekstra Bladets fotografer [holdt] Uffe Buchards kæreste op [imod] en mur, mens han prøvede at tage sine billeder."

Var det fotografen eller kæresten, der tog billeder? Har ikke set videoen, men satser på kæresten. Det giver de mest dramatiske mentale billeder. :D
Fremhævet af Journalisten
Martin Hjort
10.06.11 15:31
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

@Lars: En lille detalje: Fotografen er ikke Sjørup. Det ligner mere Kenneth Meyer.

 

Fremhævet af Journalisten
Anthon Unger
10.06.11 16:02
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Kære Mads du meget velkommen til at ringe, hvis du gerne vil høre min side af historien.

Kærlig hilsen

Anthon Unger

 

Fremhævet af Journalisten
Martin Hjort
10.06.11 16:02
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
Det var så heller ikke Meyer. Det er Anthon Unger, har jeg fundet ud af. Nu er det slået fast - så kan vi komme videre. ;-)
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
10.06.11 16:47
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Jeg synes, problemt ligger i, at det er Ekstra Bladet, der skaber historien. Avisen havde jo allerede fået at vide, at Buchardt ikke har nogen kommentarer. Og der kommer jo heller ikke andet ud af konfrontationen end lidt skubberi. Og så har jeg i øvrigt svært ved at forstå den konsekvente brug af ordet "modebøssen". Mandens seksualitet spiller næppe den store rolle.

Slutteligt mener jeg ikke, at det fremgår af optagelsen, at Buchardts kæreste skubber til videofotografen. Det er slet ikke utænkeligt, at han gør, men det fremgår altså ikke af billederne.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
11.06.11 07:05
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Ja, jeg vil da godt nok mene, at hvis EB's journalister og fotografer skulle rende rundt og konfrontere alle dem, som af en eller anden grund har fået nogle økonomiske problemer, og er kommet bagud med regningerne, så vil de få meget travlt.

Det eneste som kan gøre denne historie en lille bitte smule interessant er jo, at der iflg. EB's oplysninger har været et håndgemæng.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Bo Østlund
11.06.11 09:06
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Det var dog en temmelig ubehagelig og diskriminerende kommentar, Lars B. Jørgensen?

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
11.06.11 14:38
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

@ Bo Østlund

Det var et - åbenlyst mislykket - sarkastisk forsøg på at køre EB-termen modebøsse (deraf kursiveringen) længere ud i homofobiens vildveje.

Jeg fejlede fælt, kan jeg forstå på din kommentar. Havde ellers regnet med, at du kunne læse indenad, men de mørke svenske skove har toldet på de evner:-)

Fremhævet af Journalisten
Uffe Elbæk
14.06.11 10:35
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Man kan mene, hvad man vil om Uffe Buchard og mandens aktuelle økonomisag. Og det gør folk uden tvivl også. Men hold da op for en presseetik - eller mangel på samme - denne her historie er udtryk for. En ting er hele optrinnet uden for mandens privatadresse - how low can you go? Noget andet er den (homofobiske) tone der er i selve artiklen.

Hvorfor er der ingen i det journalistisk miljø der på fagets vegne reagerer? Jeg skrev selv vedlagte blogtekst på homo-magasinet Out and Abouts hjemmeside for et par dage siden...men det var før jeg var blevet gjort bekendt med ovennævnte artikel i Ekstrabladet. For ellers havde jeg selvfølgelig også brugt denne artikel som endnu et eksempel på homofobisk journalistik i Danmark.

Og her er linket til min blog: http://www.outandabout.dk/visblog.asp?id=12 

Fremhævet af Journalisten
Jan Körner
14.06.11 15:06
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
Ro på, kære Bo. Ordet modebøsse dækker ikke over homofobi fra Ekstra Bladets side. Det samme gør sig gældende for udtrykket flagrende type, der var ganske dækkende for Jens Løkkes angreb på den væsentligt tungere Anthon Unger. Tillad mig at oplyse om, at Uffe Buchard i flere interviews har omtalt sig selv som modebøsse. Så i virkeligheden er du nedladende overfor Uffe ved at påstå, at hans eget udtryk er udtryk for homofobi. Såmænd. Ekstra Bladet viderebragte blot den titel, han har givet sig selv.
Fremhævet af Journalisten
Jan Körner
14.06.11 15:07
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede
Kommentaren var selvfølgelig rettet mod Lars, der jo er den, der mener, det er udtryk for homofobi
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
14.06.11 17:08
Re: Ekstra Bladet i håndgemæng for et billede

Nu vi er i gang med forklaringerne, vil du så ikke svare mig på følgende:

1. Hvorfor er det relevant, at Jens Løkke er 16 år yngre end Uffe Buchard?

2. Har Jens Løkke tidligere omtalt sig selv som Uffe Buchards "boytoy"?

Fremhævet af Journalisten
Heine Jørgensen
16.06.11 13:06
Siden hvornår er det blevet forbudt at opsøge kilderne?

Modsat Ekstra Bladet mener redaktionen på Journalisten.dk åbenbart ikke, at det er en 'farbar vej' at tale med kilderne, inden de hænger dem til tørre?