search

Ekstra Bladet i åben kamp mod YouTube

Det er meget svært at vinde over YouTube på deres egen hjemmebane, advarer ekspert. Journalisterne vinder slaget for os, siger Ekstra Bladets chefredaktør om avisens nye YouTube-konkurrent.

Det er meget svært at vinde over YouTube på deres egen hjemmebane, advarer ekspert. Journalisterne vinder slaget for os, siger Ekstra Bladets chefredaktør om avisens nye YouTube-konkurrent.

»Det bliver Danmarks svar på YouTube.«

Så storslået præsenterede Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, den nyeste satsning Nationen.tv over for Journalisten.dk i begyndelsen af marts.

Nu er Nationen.tv gået ind i sin tredje uge, og funktionen er cirka den samme som hos YouTube: Brugerne kan lægge videoklip ind, og de seneste samt de mest sete klip er fremhævet. Derudover har redaktionen valgt nogle klip ud, der også ligger på forsiden.

Men Ekstra Bladet skal passe på med at gå i klinch med en gigant som YouTube. For nylig offentliggjorde Foreningen af Danske Internetmedier en rapport, der viser, at YouTube er landets femtemest besøgte hjemmeside med over en million brugere om ugen.

»Jeg tror, at man skal gøre sig klart, om der allerede er tilsvarende sites på markedet. Kan man tilbyde et produkt, der er så meget anderledes, at man kan få folk til at flytte? Kan man tiltrække en ny målgruppe?« siger Lisbeth Klastrup, der forsker i brugerinddragelse på på IT-Universitetet i København.

Poul Madsen holder fast i, at Nationen.tv kan snuppe brugerne fra YouTube. Han vil ikke løfte sløret for alt for meget af det, Ekstra Bladet har kørt i stilling, men noget af det nye er, at der ikke er så meget uinteressant stof at kæmpe sig igennem.

Hos Ekstra Bladet bliver nøglen avisens journalister, der skal prioritere og sortere i alt det stof, der kommer ind.

»Nationen.tv er bygget op ligesom andre nyhedssites: Vi har en jourhavende, der prioriterer og vælger topnyheder. Hvis nogen kommer med noget, der viser sig at være populært, så sætter vi vores journalister bag det,« siger han.

Det betyder blandt andet, at journalisterne skal optage deres egne klip og lægge dem på hjemmesiden.

Et altdominerende tema lige nu er fodbold. Samtlige 10 mest sete videoer og samtlige 10 nyeste er korte fodboldklip, enten med flotte tricks eller fodbolduheld. Lisbeth Klastrup advarer imod den platte underholdning, der har ramt tidligere forsøg hårdt.

»Der har jo allerede været andre tiltag, der er forsøg på at lave et dansk YouTube, som for eksempel Mitklip.dk i 2006. Da jeg gik ind, lå der nogle få videoer med jackass- eller sex-indhold. Da jeg kiggede på det sidst, var det i hvert fald ikke en succes,« siger hun.

Poul Madsen mener, at temaet om fodbold kan være erstattet af noget andet om tre uger. Og han understreger, at Ekstra Bladet ikke er bange for at lade siden være ren underholdning. Det er faktisk meningen.

»Jeg er en mand, der går meget stærkt ind for underholdning. Hoveddelen af den her side skal helt klart være underholdning. Brugerne skal ikke lave de journalistiske historier, dem laver vores journalister selv. Her kan brugerne bare sidde og udveksle sjove små klip med hinanden,« siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen