Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
08:09 02.06.2022 Anna Sol Jørgensen

Ekstra Bladet har brugt 81.000 kroner på nej-kampagne på Facebook

Ekstra Bladet har brugt 81.000 kroner på nej-kampagne på Facebook

Ekstra Bladet viste i aftes Champions League-kampen mellem FC København og Sparta Prag, og det forløb ikke uden problemer. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danske partier, politikere, interessenter og private aktører har brugt 2,7 millioner kroner på at føre kampagne på Facebook op til gårsdagens folkeafstemning om afskaffelse af forsvarsforbeholdet.

Det skriver mediet Markedsføring på baggrund af en opgørelse lavet af Politisk Annoncering på Facebook.

Ja-partierne brugte tilsammen lidt mere end 1,2 millioner kroner på annoncering på Facebook, mens de tre nej-partier brugte i alt 302.091 kroner.

Nej-siden fik dog også hjælp fra andre aktører, heriblandt Ekstra Bladet, der har brugt 80.755 kroner kroner på at gøre avisens holdning til folkeafstemningen mere tydelig på Facebook. Ekstra Bladet har derudover også haft en decideret kampagnebus, hvor der bare blev spurgt, om vi kun skulle stemme, fordi der er krig.

Udenrigsministeriet og Folketingets EU-oplysning har brugt 871.161 kroner på annoncering.

Rettet klokken 13:38: Det fremgik tidligere, at Ekstra Bladet havde brugt 75.939 kroner på annoncering. Beløbet er retteligt 80.755 kroner.

SENESTE NYT

Flere nyheder