Ekstra Bladet Skole er blevet belønnet med tre INMA-awards for Redaktionen. Tabloidavisen udviser stort ansvar for lokalsamfundet ved, at elever får mulighed for at lave egne aviser af høj kvalitet, lyder begrundelsen.Ekstra Bladet Skole modtog priserne i kategorierne: Public Relations/Community Service, New Brand/Product/Audience Development samt som den samlet set næstbedste kampagne blandt alle vinderne.
Den internationele pris blev delt ud i Beverly Hills.
Er Ekstra Bladet blevet sådan en duks, der skal have priser for at udvise samfundsansvar?
»Det er nok at stramme det. Men vi vil gerne vise, at vi tager lærere og elever seriøst og gerne vil give dem et ordentligt tilbud,« siger organisationskonsulent Søren M. Sundin fra Ekstra Bladet Skole.
Ekstra Bladet stiller en elektronisk platform med layoutskabeloner til rådighed for de klasser, som vil lave deres egen avis. Her bliver alle faser i avisproduktionen gennemgået. Eleverne skal eksempelvis tage stilling til den redaktionelle profil. Skal avisen være grænsesøgende eller bevarende? Samtidig får eleverne gode råd om research, vinkling og skrivning, og der er adgang til en hotline til Ekstra Bladet Skole, når man har brug for gode råd.
Ekstra Bladet trykker 1000 eksemplarer af avisen gratis. Indtil videre har 150 klasser benyttet sig af tilbuddet.
Tabloidavisen var fra starten oppe imod en del skepsis fra lærerne. Men det har hjulpet, at projektet er udviklet i samarbejde med Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, samt at Redaktionen har fået en meget positiv anmeldelse i bladet Folkeskolen.
»Vores rygte er jo ikke så godt blandt lærere, hvis naturlige avisvalg er Politiken, men det står efterhånden klart på skolerne, at projektet er seriøst,« siger Søren M. Sundin.
Ekstra Bladet har afsat næsten to årsværk til projektet. Til gengæld forventer man sig at få goodwill og kontakt til en gruppe af læsere, som ellers i høj grad vælger aviserne fra.
Hvert år uddeler International Newsmedia Marketing Association deres INMA-awards. Priserne gives til det bedste inden for international avismarkedsføring. Til årets konkurrence var indsendt mere end 750 kampagner fra mere end 40 forskellige lande verden over.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.