"Ny trend for singler på udkig efter seksuelle eventyr".
"Hun fandt hemmeligheden bag et fantastisk sexliv".
Sådan lød to overskrifter på forsiden af ekstrabladet.dk. Men der er ikke kun tale om lumre nyheder, der er tale om skjult reklame.
Begge "artikler" er nemlig sponsoreret indhold fra annoncører.
Det var journalist Rasmus Mark Pedersen, der gjorde opmærksom på fejlen på Twitter:
Her bryder @EkstraBladet da markedsføringsloven, fordi de ikke skriver, at de to overskrifter er annoncer #dkmedier pic.twitter.com/fPA15TOqIl
— Rasmus MP (@rasmusmp) August 10, 2015
Tweetet kom samme dag, som Journalisten kunne fortælle, at Metroxpress beklagede, at en annonce lignede en artikel på forsiden af mx.dk.
Mandag sagde mediejurist Peter Lind Nielsen om Metroxpress-eksemplet:
»I de presseetiske regler har vi et klokkeklart krav om, at man skal kunne skelne journalistisk indhold og annoncer. Der kan godt være en grund til at omtale et nyt produkt, men hvis der er betalt for det, så er der tale om en annonce,« siger Peter Lind Nielsen.
Og nu har Ekstra Bladet altså begået samme fejl, idet de to reklameartikler stod side om side med nyhederne på eb.dk.
På Twitter har avisens ansv. chefredaktør, Poul Madsen, erkendt fejlen. Han kalder det selv "to forklædte annoncer".
@rasmusmp Hej du har desværre ret! Det ER to forklædte annoncer. Stoppet nu. Tak, sker det igen-skriv direkte til mig! #dkmedier @amarckmann
— Poul Madsen (@pomaEB) August 11, 2015
Poul Madsen skriver til Journalisten i en sms, at han ikke har så meget at tilføje, da han venter på en rapport om, hvordan det kunne ske.
"Det er naturligvis helt uacceptabelt," skriver han og tilføjer:
"Var i den sektion, der hedder Annoncør TV, men manglede "annonce"."
2