search

Ekstra Bladet afslog ORG-historie

Allerede i foråret fik Ekstra Bladet Redox-rapporten om den hemmelige højreorienterede gruppe ORG. De vurderede, at materialet ikke var tungt nok. Politiken, der i august bragte historierne, pointerer, at de fik al baggrundsmaterialet – og ikke kun rapporten, som Ekstra Bladet fik.

Allerede i foråret fik Ekstra Bladet Redox-rapporten om den hemmelige højreorienterede gruppe ORG. De vurderede, at materialet ikke var tungt nok. Politiken, der i august bragte historierne, pointerer, at de fik al baggrundsmaterialet – og ikke kun rapporten, som Ekstra Bladet fik.

Det vakte en del opsigt, da Politiken i sensommeren bragte en række historier om det hemmelige højreorienterede netværk ORG. Men Politiken var ikke det første medie, som fik adgang til materialet fra den venstreorienterede researchgruppe Redox. I foråret fik Ekstra Bladet rapporten om ORG og vurderede, at historierne ikke var tunge nok.

»Vi diskuterede det meget, og vi researchede ret heftigt på nogle tips, som ikke var en del af det materiale, vi fik. Konklusionen var, at det var for tyndt. Mange af historierne havde vi skrevet. Det virkede, som om at netværket hørte fortiden til, og de personer, der havde været en del af det, var ikke særlig interessante. Hvis det nu havde været nogle store kanoner, havde det nok været noget andet,« siger redaktionschef på Ekstra Bladet i Aarhus Flemming Mønster.

Chef for Politikens gravergruppe John Hansen fortæller, at han heller ikke havde lavet journalistik om ORG, hvis han kun havde haft rapporten.
»Vi kiggede jo ikke særlig meget på rapporten i vores dækning. Vi fik selve den dokumentation, som Redox havde bygget deres rapport på, og så arbejdede vi ud fra den. Derudover kan der også være arbejdet videre med materialet, siden Ekstra Bladet fik rapporten,« siger John Hansen.

Flemming Mønster fra Ekstra Bladet fortæller, at der ikke er nogen nye væsentlige oplysninger tilføjet i den version af rapporten, som Redox offentliggjorde i august efter Politikens dækning. I Politikens dækning af sagen var der heller ikke noget, som fik ham til at fortryde, at han ikke kørte med sagen.
»Man bliver selvfølgelig lidt bange for, om man nu har overset noget, men selv om de havde gravet nogle ting frem, som vi ikke havde, ændrede det ikke min opfattelse. Det er ikke en kritik af Politikens journalistik, men en konstatering af, at vi disponerer forskelligt,« siger Flemming Mønster.

Umiddelbart efter Redox' offentliggørelse af rapporten skrev nogle anonyme personer, der angiveligt har tilknytning til ORG, et langt svar, som blev offentliggjort på Den Danske Forenings hjemmeside. Her påstås, at "de større medier" fik materialet af Redox i foråret. Kun Politiken fandt det frem "efter de forfærdelige begivenheder i Oslo i juli 2011", står der i svaret.

Journalisten er ud over Ekstra Bladet ikke stødt på større medier, der kan bekræfte den påstand. Flere forsøg på henvendelser til ORG og folkene omkring har heller ikke givet resultat. Omkring sammenkoblingen med tragedien i Norge siger John Hansen fra Politiken, at de først fik materialet efter:

»Så det havde ikke noget at gøre med, at vi fandt det frem efterfølgende. Vi fik det og vurderede det journalistisk. Vi nævner på intet tidspunkt tragedien i Norge i vores dækning, fordi det ville være dybt usagligt. Så det bliver ikke brugt som en krog. Men det er rigtigt, at der var en krog i tiden, da de højreekstreme miljøer var i fokus,« siger John Hansen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen