Fremover skal forbrugere ikke længere opleve, at de bliver mødt af reklamer for et givent produkt, umiddelbart efter at de har lavet en søgning på nettet efter det samme.
Det er i hvert fald en af anbefalingerne fra regeringens tech-ekspertgruppe, som mandag præsenterer sine anbefalinger i Erhvervsministeriet i København.
”Ekspertgruppen anbefaler, at der indføres et generelt forbud mod automatisk behandling (profilering) af personoplysninger på tech-giganters tjenester,” fremgår det af rapporten.
”Med DSA’en (Digital Services Act, red.) indføres et forbud mod at anvende målrettet reklame på grundlag af automatisk behandling (profilering) af mindreåriges personoplysninger.”
”Ekspertgruppens anbefaling vil således være en udvidelse af kravene i DSA’en, så der indføres et generelt forbud mod målrettet reklame baseret på profilering af personoplysninger uanset aldersgruppe,” lyder det i rapporten.
Ekspertgruppen peger på, at dette tiltag tidligere er blevet forsøgt indført af en koalition af parlamentarikere i Europa-Parlamentet samt diverse organisationer.