Der er formentlig hverken tale om injurier eller brud på god presseskik, når TV2 med en hurtig sammenklipning af forskellige logoer kæder yogaskolen Natha sammen med voldelige organisationer som Kluk Klux Klan, Taliban og Bandidos.
Sådan lyder vurderingerne fra to danske eksperter i mediejura.
Sagen drejer sig om en udgave af TV2-programmet Danmark ifølge Bubber, hvor yogaskolen Natha blandt andet bliver kritiseret for at modtage økonomisk støtte fra Københavns Kommune.
»Hvis man kan støtte det her, så fortæl mig én ting, som man ikke kan støtte?« lyder det retorisk fra et tidligere medlem af Natha. Derefter flimrer logoerne på 16 kontroversielle organisationer såsom KKK, Hells Angels og Taliban over skærmen på under to sekunder.
Joachim Porslund fra Natha har tidligere sagt, at han ikke mener, at det er i orden, at yogaskolen bliver sammenlignet med terrororganisationer. Men det gør de heller ikke, mener Oluf Jørgensen, der er ekspert i mediejura på DMJX.
»Det betyder ikke, at man siger, at yoga-skolen er lig Taliban, og det er slet ikke i nærheden af injurier,« siger Oluf Jørgensen til Journalisten.
Han får opbakning fra juraprofessor Steen Schaumburg-Müller fra Aarhus Universitet. Ifølge Steen Schaumburg-Müller er det ikke Natha, men derimod reelt Københavns støttepraksis, der kommer under beskydning.
»Man spørger ”hvad er grænserne for at få støtte egentlig?”, men det er muligt, at man kan opfatte det på andre måder,« siger Steen Schaumburg-Müller.
Mediejuristen kan derfor godt forstå, at folkene fra Natha kan føle sig stødt.
»Det er klart, at det godt kan virke agtelsesforringende for sådan en yogaskole at blive slået i hartkorn med de andre. Men TV2 siger jo ikke, at de er ude og lave terror, så straffeloven er alt for langt væk,« siger Steen Schaumburg-Müller.
Subliminals
Når TV2 viser logoerne på de 16 organisationer så hurtigt, at det er op til underbevidstheden at registrere dem, så bruger de en metode, der kaldes ’subliminals’.
Joachim Porslund fra Natha har over for Journalisten kritiseret metoden for at påvirke seerne til at tænke negativt om yogaskolen, og subliminals har da også længe været ulovlig at bruge i reklamesammenhænge. Men der findes ingen regler for brug af den i medierne, og derfor er TV2 også på sikker grund i den sammenhæng, siger Steen Schaumburg-Müller.
»Lovgiverne har altså taget stilling til det her ved kun at forbyde subliminals i reklamer. Man kunne også have forbudt det andre steder, men det har man altså ikke gjort,« siger Steen Schaumburg-Müller.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det er en underlig logik som eksperterne her fremfører. Det er jo helt klart at de subliminale suggestioner er bragt for at de skal associeres med yogacenteret. Hvis de blev bragt som et oplæg til Københavns kommune om rammerne for kommunal støtte ville man jo ikke have bragt logoerne i den subliminale form som ingen jo bevidst kan opfatte!!! Og man ville jo heller ikke have bragt logoer på udenlandske organisationer som et oplæg til hvad Københavns kommune kan støtte.
Det er godt nok skræmmende at man bliver udsat for subliminale påvirkninger i et alm. underholdnings program! Det er dybt krænkende!
Gad vide om TV2 bruger den slags i andre programmer? Det er en skræmmende tanke. Dette kunne være starten til en glidebane, som bør stoppes straks af de ansvarlige politikere.