search

Ekspert: Berlingske og FM4 partnerskab er problematisk

Berlingskes partnerskab med PeopleGroup om den nye radiokanal er spændende, men byder på problemstillinger, siger Peter Bro, leder af SDU's journalistuddannelse.

Berlingskes partnerskab med PeopleGroup om den nye radiokanal er spændende, men byder på problemstillinger, siger Peter Bro, leder af SDU's journalistuddannelse.

»Jeg er ikke publicistisk puritaner,« siger han. »Men kritikere vil kunne rejse tvivl om, hvorvidt journalistikken og formidlingen er tilpas lødig, når den nye radiokanal skal dække kulturområdet," siger han – og fortsætter:

»Hvis partnerskabet her vinder radioudbuddet, vil jeg være en ekstra opmærksom medieforbruger, for der kan ligge nogle problematiske interessekonflikter.«

Udmeldingen kommer, efter at Berlingske i går onsdag afslørede, at avisen vil søge om den nye radiokanal sammen med kommunikationsselskabet PeopleGroup, der har mange kontakter inden for den danske kulturscene.

»De har en tæt forbindelse til et bredt udsnit af landets udøvende kunstnere og satirikere og er i forvejen leverandør til den danske kulturscene,« udtalte Lisbeth Knudsen i går i en pressemeddelelse.

Peter Bro understreger, at han mener, dette samarbejde kan medføre nye spændende måder at formidle stof om underholdning og nyheder på. Men partnerskabet skal træde varsomt.

»Hvis de vinder radioudbuddet, skal de være meget omhyggelige med at være transparente og varedeklarere det, de gør,« siger han til Journalisten.dk.

»Kritikere vil kunne sætte fokus på deres dækning af kulturlivet, når radiostationen skal dække nogle af PeopleGroups egne forfattere. Eller når der laves nyheder om virksomheder, hvor PeopleGroup har konsulenter ansat,« siger Peter Bro.

Lige præcis denne problemstilling med samarbejde mellem journalistiske virksomheder og kommunikationsvirksomheder husker Peter Bro ikke at have set i Danmark før. Men det betyder ikke, at emnet er ukendt i den danske mediebranche.

»Problematikken er hamrende interessant, for det er noget, der foregår på alle medier lige i øjeblikket. Berlingske sælger vin, hvad betyder det i forhold til vinanmelderen? Politiken bruger kunstnere i deres reklamefremstød, hvad betyder det, når de skal dække samme kunstnere journalistisk? Weekendavisen sælger rejser, hvad betyder det for deres journalistik? Grænserne er under heftigt pres.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen