Eksperiment: Læserne kan bedst lide den glade historie

Information lavede en positiv og en negativ nyhedshistorie af det samme politiker-interview. Flest likede den positive. »Der er en stor efterspørgsel på historier, hvor konflikterne ikke er trukket skarpt op,« siger praktikanten bag eksperimentet

»Det er et stunt, der skal vise, hvor stor magt vi har som medier.«

Sådan siger praktikant Julie Elmhøj på Informations christiansborgredaktion, der torsdag skrev om Uffe Elbæks forsøg på et politisk comeback med partiet Alternativet. Eller rettere, hun skrev to artikler – en positiv og en negativ.

Den positive artikel hed ”Alternativet har vokseværk” og handler om partiets succes med at etablere lokalafdelinger i store dele af landet. 

Den negative hed ”Alternativet langt bagud” og handlede om problemerne med at indsamle de vælgererklæringer, der gør partiet opstillingsberettiget til næste folketingsvalg.

Medier foretrækker det negative

»Formålet var at anskueliggøre, at en sag ofte er mere nuanceret end den måde, vi præsenterer den på i medierne. I det daglige arbejde som journalist forsvinder nogle af nuancerne, fordi vi ofte vælger at vinkle på det negative, problematiske og trække konflikterne op,« siger Julie Elmhøj.

Under interviewet med Information ville Uffe Elbæk helst tale om den lokale fremgang, ikke om problemerne med vælgererklæringerne.

»Jeg kunne godt have skrevet det på en måde, hvor begge pointer kom med, men det ville have været svært at have en klar pointe gennem hele artikler. Det ville blive lidt mudret. Og hvilken vinkel skulle vi vælge, når historien skulle lægges ud på de sociale medier?« spørger Julie Elmhøj.

Flest positive likes

På nettet er begge artikler blevet læst lige meget, viser Informations trafiktal fra i går. På Facebook har den positive i skrivende stund dog fået betydeligt flere likes (118 likes) end den negative (49 likes). I indbakken kan Julie Elmhøj også mærke, at læserne var tilfredse med at høre om andet end problemer.

»Der er en stor efterspørgsel på historier, hvor konflikterne ikke er trukket skarpt op. Når man læser en avis, kan man få indtryk af, at verden er ved at gå under, og det er den jo ikke helt. Læserne vil gerne have et mere nuanceret billede,« siger hun.

I det seneste nummer af Journalisten præsenterede vi en positiv og en negativ fremstilling af tv-produktionsbranchens fremtid, som du kan læse her.