search

Eks-milliardær sender ny regning til EB

Ekstra Bladet skal betale 25.000 kroner for at nævne eks-milliardæren Peter Forchhammers navn i netartikel. Avisen har netop betalt Peter Forchhammer 100.000 kroner for at skrive hans navn i fire artikler i 2011.

Ekstra Bladet skal betale 25.000 kroner for at nævne eks-milliardæren Peter Forchhammers navn i netartikel. Avisen har netop betalt Peter Forchhammer 100.000 kroner for at skrive hans navn i fire artikler i 2011.

25.000 kroner. Det er beløbet på den regning, som den tidligere milliardær Peter Forchhammer har sendt til Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen, fordi eb.dk nævnte Peter Forchhammers navn i slutningen af februar.

Ekstra Bladet må kun i særlige tilfælde – og kun med Peter Forchhammers tilladelse – nævne den tidligere milliardærs navn. Det fremgår af et gammelt forlig fra 2001.

Artiklen på eb.dk "Hans navn kan være guld værd" handlede netop om navnestriden mellem Peter Forchhammer og Ekstra Bladet. Mandag slog Købehavns Byret fast, at forliget fra 2001 stadig er gældende og Ekstra Bladet skal betale 100.000 kroner plus sagens omkostninger for fire artikler trykt i 2011.

Domsafsigelsen blev ikke omtalt med et ord i Ekstra Bladet – det ville jo koste yderligere 25.000 kroner – men chefredaktør Poul Madsen forklarede til Journalisten.dk, at hele sagen er grotesk.
»Jeg kan simpelthen ikke forstå, at en 13 år gammel sag skal betyde, at Ekstra Bladet som den eneste avis i verden ikke kan omtale Peter Forchhammer uden, at han skal have 25.000 kroner hver gang. Det handler jo ikke om, hvorvidt vi behandler ham godt eller dårligt i avisen, det er bare en pengemaskine, der ruller,« sagde Poul Madsen i går.

Nu får Ekstra Bladets Poul Madsen en ny regning for i februar at have omtalt sagen mellem Forchhammer og avisen. I brevet fra Peter Forchhammers advokat, Jens Rysgaard, hedder det til slut:
»Jeg bemærker, at der tidligere er sket betaling for Ekstra Bladets overtrædelse af aftalen, således at De og Deres advokat er bekendt med problemstillingen, hvilket jo også fremgår af Deres artikel og fra tidligere lignende forhold, hvorfor udsættelse med indgivelse af stævning derfor ikke vil ske.«

Poul Madsen skriver i en mail til journalisten.dk, at man ikke vil betale regningen og at man anker byrettens afgørelse.

Berlingske nævnte Peter Forchhammer i 18 artikler sidste år, Børsen i to artikler og Jyllands-Posten og Politiken i en hver – uden at det kostede en øre.

Kommentarer
1
Peter Andreas
28.03.12 21:00
Re: Eks-milliardær sender ny regning til EB
Et eller andet sted må man sgu tage hatten af for manden. Han har i hvert fald humor. Og enhver form for nederlag til en formiddagsavis får det også til at kilde alle de rigtige steder.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen