Eks-avischef: Fint med højere avispriser

For nylig skrev fagbladet Journalisten, at prisen på danske aviser nu er så høj, at aviserne kan dø af det. Men avispriserne er ikke problemet, siger Gorm Wesing Flyvholm til Mediawatch.

For nylig skrev fagbladet Journalisten, at prisen på danske aviser nu er så høj, at aviserne kan dø af det. Men avispriserne er ikke problemet, siger Gorm Wesing Flyvholm til Mediawatch.

Er det priserne, der er noget galt med? Eller er det indholdet eller sågar de danske læsere?

Svaret afhænger af, hvem man spørger.

I et omfattende rundspørge, som fagbladet Journalisten foretog for nylig, rystede flere førende medieeksperter på hovedet af danske betalingsavisers prisstrategi. Blandt andet forklarede professor Jørgen Poulsen, at danske aviser ganske vist har tjent penge på at sætte prisen op.

Men prisstigningen har udhulet læsergruppen, så dækningen nu er så lav, at aviserne bliver uinteressante for annoncørerne.
»Aviser med meget høj dækningsgrad er ikke til at slå af pinden. De har trofaste annoncører. Derfor er annoncepriserne meget højere i Sverige,« lød det fra Jørgen Poulsen med henvisning til, at svenske aviser typisk i årsabonnement koster mindre end 2.000 danske kroner, mens en dansk avis ofte koster mere end 4.000 kroner.

Men avispriserne er ikke et problem, mener Gorm Wesing Flyvhom, Media Director hos Deloitte Business Consulting A/S. Til Mediawatch siger han blandt andet:

»Jeg mener ikke, at de danske avispriser er et problem i forhold til oplagets størrelse. Hvis man tror på, at udviklingen for abonnementsaviser og omnibusaviser går i den forkerte retning, og at man kommer ned på nogle væsentligt mindre oplagsstørrelser, er der grundlag for at sætte priserne op.«

 

 

Gorm Wesing Flyvholm, der har en fortid på B.T. og som direktør for Søndagsavisen, slår dernæst på, at den mindre, men også mere lønsomme abonnementsgruppe, der fortsat vil holde avis – selv om priserne stiger endnu mere – er vigtigere for indtægtsgrundlaget end at halse efter nogle forbrugere, der har vænnet sig til, at nyheder er gratis.

»Det handler om at få et klarere billede af, hvad kerneabonnenterne efterspørger, og gøre endnu mere ud af det. Det gør ikke noget at accellerere oplagsfaldet ved prisstigninger, hvis man får en højere pris for et mindre oplag. Det vil også gøre målgruppen mere unik, for dem, der vil betale, har nogle indkomst- og erhvervsforhold, som kunne give større annonceomsætning per abonnent,« siger Gorm Wesing Flyvholm til Mediawatch.

 

Læs også artiklen: Dødens Gab, hvor svenskerne kalder danskerne for »Nordens arabere.«

 

0 Kommentarer