Egmont køber hele norsk TV 2

»At Egmont ejer heleTV 2 Norge, får ingen indflydelse på journalistikken. Men det bliver spændende at se, hvad opkøbet på sigt vil betyde for Egmonts ageren på tv-markedet,« siger Lasse Jensen til Journalisten.dk. (Opdateret: Klokken 12:45) 

»At Egmont ejer heleTV 2 Norge, får ingen indflydelse på journalistikken. Men det bliver spændende at se, hvad opkøbet på sigt vil betyde for Egmonts ageren på tv-markedet,« siger Lasse Jensen til Journalisten.dk. (Opdateret: Klokken 12:45)

Egmont har nu øget sin ejerandel i Norges største kommercielle tv-kanal – TV 2.

Egmont har betalt 2,1 milliarder norske kroner for at gå fra 50% til 100% ejerskab i tv-virksomheden, oplyser mediehuset i en pressemeddelelse. Andelen er købt af A-Pressen.

»Som medstifter og medejer af TV 2 gennem 20 år har Egmont altid været optaget af TV 2s langsigtede udvikling, ligesom tv står centralt i vores strategi. Derfor er det naturligt at købe, når A-pressen vil sælge sine aktier. Egmont tager i dag et markant strategisk skridt mod mere tv og flere levende billeder i vores forretning. TV 2 er nu et helejet datterselskab i Egmont,« siger koncernchef i Egmont, Steffen Kragh, i meddelelsen.

TV 2 i Norge har været lidt af et guldæg for Egmont, som Journalisten.dk også skrev om i sommers 2011. Egmont oplyser, at TV 2 i 2010 nåede sit hidtil højeste overskud, siden tv-kanalen blev stiftet i 1991 – i øvrigt med Egmont som medstifter.

Der er ikke i forbindelse med Egmonts opkøb lagt op til ændringer i den måde, norsk TV 2 kører på i dag, fastslår mediehuset.

»Vi ønsker, at TV 2 viderefører sin satsning på nyheder, sport og underholdning, som 7 ud af 10 nordmænd hver dag gør brug af på både tv og online. Egmont er garant for, at TV 2 fortsat er et uafhængigt mediehus med en lokal norsk profil, og at TV 2 fortsætter med at bygge gode og nære relationer til det norske folk,« siger Steffen Kragh.

Også A-Pressen er tilfredse med handlen.

»Når vi sælger os ud af TV 2, er vi glade for, at det sker til en aktør som kender selskabet godt og som gennem mange år har vist, at de er en solid og langsigtet medejer, som respekterer redaktionel frihed og publicistiske principper,« siger koncernchef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen.

Dansk mediejournalistiks grand old man, Lasse Jensen, mener ikke, at handlen får betydning får journalistikken, da Egmont allerede var en del af ejerkredsen. Han fokuserer i stedet på, at Egmont har meldt sig ind i kampen på tv-markedet.

»Egmont har tidligere været meget tilbageholdende og konservative på tv-området, men nu har de for alvor meldt sig på banen. Der er hele tiden ting til salg, så det bliver spændende at se, hvad deres næste træk bliver,« siger Lasse Jensen til Journalisten.dk.

Hvilken betydning får opkøbet på dansk journalistik?
»Som jeg ser det, er der ikke mange bevægelsesmuligheder i forbindelse med tv på det danske marked, men måske kunne et opkøb af SBS TV være af interesse på sigt,« siger Lasse Jensen.

Hvilket journalistisk ry har Egmont?
»Porteføljen består af ugeblade og magasiner, og de har aldrig tidligere haft en egentlig interesse i nyhedsjournalistik, da der ikke er rigtige penge at tjene her. Men du kan være forvisset om, at Egmont går efter pengene,« siger Lasse Jensen.

(Opdateret med kommentarer fra Lasse Jensen)

 

 

0 Kommentarer