search

Efter Tyrkiet-brøler: Sådan rettede medierne

Historien om, at Tyrkiet vil tillade sex med børn, viste sig ikke at holde stik. Journalisten har set på, hvordan tre medier rettede deres fejl. Kun ét har valgt at ændre rubrikken. »Man skal passe på med at gå ind og rette i historier,« lyder det fra Ekstra Bladet

Siden søndag har danske medier bragt historier om, at Tyrkiet angiveligt afskaffer den lov, der gør det ulovligt at have sex med børn under 15 år. Men ifølge korrespondent i Tyrkiet Martin Selsøe Sørensen er historien en and. Det forklarede han i Politiken mandag.

På det tidspunkt havde en række medier dog allerede kørt historien og trukket lange kommentarspor på Facebook.

Allerede søndag rettede TV 2 i deres artikel på tv2.dk, og tirsdag bragte TV 2 en opfølgende artikel, der udredte sagen. Ekstra Bladet har ikke rettet i ordlyden i deres oprindelige artikel, men har skrevet en opfølgende artikel, som forklarer forløbet med de nye oplysninger, som avisen linker til i både toppen og bunden af den oprindelige artikel. BT har tilføjet en rettelse til artiklen.

TV 2: Det er en betydelig fejl

Kristoffer Pinholt, chefredaktør for digitalt indhold på TV 2, forklarer, at TV 2 rettede, fordi der er tale om en betydelig fejl.

»Ved betydelige fejl skriver vi tydeligt i starten af artiklen, at vi har korrigeret noget. Det gør vi, fordi de mennesker, der har været inde på siden og genbesøger den, jo allerede har læst versionen med fejl i. De skal have mulighed for hurtigt at se, at vi har ændret indhold,« siger han.

TV 2 har som det eneste af de tre medier, Journalisten har set på her, valgt at rette rubrikken.

»Hvis rubrikken er forkert, skal den rettes, ellers er den jo misvisende, og rubrikken skal desuden afspejle det indhold, som artiklen indeholder. Når vi har ændret i vinklen og indholdet i artiklen, så ændrer vi også rubrikken, så det passer sammen,« siger han.

Ekstra Bladet lavede link

På Ekstra Bladet kan du stadig læse historien ”Nu bliver sex med børn lovligt i Tyrkiet”, uden at selve artiklens indhold er rettet. Men som nævnt ovenfor har Ekstra Bladet skrevet en opfølgende historie, som der linkes til både før og efter brødteksten i den oprindelige artikel.

Det giver ifølge Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro mest mening.

»Jeg synes ikke, det er godt nok bare at bringe en rettelse. Derfor har vi valgt at linke til den opfølgende artikel med Martin Selsøe Sørensen i både toppen og bunden af artiklerne. Det giver mere mening tydeligt at linke til en anden artikel, hvor vi forklarer nuancerne i sagen,« siger hun.

Karen Bro forklarer, at Ekstra Bladet stadig arbejder med at udrede, hvad der fremadrettet kommer til at ske i sagen. Hun afviser dog, at det skulle give mening at rette i brødtekst eller overskrift i den oprindelige artikel.

Hvordan kan det være, I ikke har rettet i overskriften ”Nu bliver sex med børn lovligt i Tyrkiet”?

»Man skal passe på med at gå ind og rette i historier. Man er nødt til at stå ved de artikler, man har lavet, for folk har jo allerede læst dem. Man skal ikke blive så bange for at have begået en fejl, at man sletter alle spor, men man skal sørge for at gøre det meget tydeligt for læseren, at der er sket en udvikling i sagen,« siger hun.

BT har lagt en rettelse på

Hos BT har man ligeledes lagt en rettelse ind i starten af artiklen, der forklarer, at artiklen er blevet redigeret. Rettelsen lyder: ”Denne artikel er blevet præciseret. Det fremgik ikke tidligere, at det er en stramning fra regeringen, der nu er blevet underkendt”. Artiklen har blandt andet fået tilføjet udtalelser fra Martin Selsøe Sørensen, der forklarer sagen.

Til gengæld har BT i skrivende stund ikke rettet en nyhed i samme sag, hvor udenrigsordfører for Dansk Folkeparti Søren Espersen og retsordfører for Socialdemokraterne Trine Bramsen raser mod den nye tyrkiske lov. Artiklen, hvor politikerne udtaler sig på forkert grundlag, er ifølge en tæller på bt.dk delt mere end 3.200 gange.

Journalisten har forsøgt at få en kommentar fra BT's chefredaktion.

Rettelser på sociale medier

En ting er netaviserne, men hvad med Facebook?

TV 2 rettede allerede søndag det Facebook-opslag, der dirigerede læsere til artiklen. Det er påhæftet en disclaimer.

Efter at Journalisten har været i kontakt med Ekstra Bladet, har avisen, udover en disclaimer i selve artiklerne, tilføjet en disclaimer på alle opslag om sagen på dens facebookside. Nu fremgår det tydeligt her, at både tyrkietkorrespondent Martin Selsøe Sørensen og de tyrkiske myndigheder går i rette med historien. Der er også tilføjet et link til den artikel, hvor sagen udredes nærmere.

Hos BT ligger Facebook-opslagene stadig med samme ordlyd.

Rettelse klokken 10.40: Journalisten havde skrevet, at TV 2 ikke havde delt historien på Facebook. Det var forkert, historien var delt – og opslaget rettet.

Kommentarer
3
Anders Bak
17.08.16 07:56
Hej

Hej
TV 2 HAR delt artiklen på Facebook, og den er endda blevet opdateret ligesom artiklen.
https://www.facebook.com/tv2nyhederne/posts/1546564228692545
Mvh Anders Bak, Social Medie Redaktør på TV 2.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
17.08.16 08:47
Kære Anders Bak

Kære Anders Bak

Tak for din kommentar, du har ret. Vi må have overset opslaget, men det er tilføjet artiklen nu.

Mvh
Andreas, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Staffan Dahllöf
17.08.16 11:57
Til orientering har den
Til orientering har den svenske udenrigsminister har nu ”pudlat” (et svensk journalistslag for at undskylde ved at lægge sig flad og rulle rundt som en puddelhund). Mere her: www.facebook.com/margot.wallstrom/?fref=ts
Mvh
Staffan Dahllöf, freelancer
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen