Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Efter et års data-hovedpine: Sådan takler Information EU's nye dataregler

Informations brugere får snart en overbliks-funktion, hvor de kan se alle de oplysninger, Information har om dem. Mediehuset er også klar til at slette oplysninger på kommando. Her er fjerde artikel i Journalistens serie om EU's nye dataregler
  • Collage: Information
25.04.2018 · 15:01

”Det er skide svært.”

Sådan sammenfatter HR- og administrationschef hos Information Marie Molin mediehusets forberedelser til EU’s nye persondataforordning, der aktiveres 25. maj.

Du kan læse om forordningens hovedtræk her.

Information har været i gang med forberedelserne i et års tid. Og efter indledende forvirring er mediehuset på vej med en række konkrete initiativer. Nogle af dem vil almindelige brugere snart kunne mærke.

Mere transparens på information.dk

Information er – ligesom TV 2 – på vej med en service på nettet, hvor brugerne får overblik over alle de oplysninger, mediehuset har om dem, oplyser Marie Molin. ”Men vi når ikke i mål med det inden 25. maj,” siger hun.

EU kræver også, at virksomheder gør sig klar til at slette data på brugernes kommando.

”Det er en udfordring i alle afdelinger,” siger Marie Molin.

Men Information bliver klar med slette-procedurerne i tide. Det skriver mediehusets digitale chef, Martin Ingolf, og projektlederen på dataprojektet, Niels Christian Alstrup, i en mail til Journalisten:

”Vi har tre forskellige besøgende på vores site: Almindelige anonyme besøgende, indloggede brugere og abonnenter. For de to sidstnævntes vedkommende kan vi identificere dem og dermed også slette deres data på opfordring.”

Kan ikke slette cookie-data

Samtidig skriver de dog:

”Vi kan ikke slette data, når de gemmes i en cookie i brugerens browser, men det værktøj, vi bruger til at analysere webtrafik, anonymiserer brugerdata, så de ikke kan føres tilbage til den enkelte bruger.”
 
EU er på vej med nye cookieregler, der lægger sig i forlængelse af forordningen, men ingen kender udfaldet endnu. Journalistens kilder afventer cookie-reglerne med stor interesse.
 
Større datasikkerhed

Datasikkerheden får også et nøk opad hos Information.

Mediehuset har haft eksterne rådgivere til at gennemgå deres Office 365-løsning, hvor mange medarbejdere opbevarer data i skyen. Og i deres mail skriver den digitale chef og projektlederen:

”Vi skal etablere og udbrede en generel praksis blandt alle medarbejdere for, hvordan man opbevarer data (ikke mindst persondata): Hvor de gemmes, hvordan man kontrollerer adgangen, og hvordan man sikrer sletning. Og så har vi indgået databehandleraftaler med de leverandører, der i dag opbevarer vores data.”

Datasikkerheden bliver også opgraderet for de redaktionelle medarbejdere.

Og så arbejder Information på en nødplan i tilfælde af data-brist. Løsningen bliver formentlig en 'task force', hvor ansvarlige fra Information og mediehusets it-leverandør skal følge nogle bestemte procedurer, fortæller Marie Molin.

Fælles medie-hovedpine

TV 2 og JP/Politikens Hus har til Journalisten fortalt, at det har været en stor udfordring bare at forstå forordningen. Dét har man også haft svært ved hos Information.

”Vi har brugt meget tid på at få termerne på plads. Hvornår har vi for eksempel en ’legitim interesse’ i at samle data? Og hvad kræver samtykke? Først da de termer var på plads, kunne vi gå videre med processen,” siger Marie Molin.

Hun henviser til, at man, når forordningen aktiveres, kun må samle oplysninger om sine brugere, hvis man har en såkaldt legitim interesse.

Måtte hyre ekstern hjælp

”For et lille hus som os ville det da være lykken at kunne ansætte to fultidsmedarbejdere til det i et par år. Men det er simpelthen ikke realistisk,” siger Marie Molin.

Og Information måtte hente ekstern hjælp for overhovedet at komme i gang.

”Vi nedsatte en intern arbejdsgruppe med folk fra de forskellige afdelinger: Web-, kundeservice-, hr-, økonomi-, it- og salgs-afdelingen,” fortæller hun om arbejdet, der begyndte for godt et år siden.

”Og så startede vi med at hyre en ekstern rådgiver, som hjalp os med at få kortlagt de datastrømme, hvor der indgår personoplysninger. Både hvad angår kunder, leverandører og medarbejdere,” siger hun.

Kommentar

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06