EB, JP og BT misbrugt i falsk markedsføring på Facebook

Danskerne lokkes med dårligt sprog, stjålne fotos og falske referencer af ulovlig reklamekampagne for slankemiddel på Facebook. Det kan så tvivl om Facebooks troværdighed som annonceplads.

Danskerne lokkes med dårligt sprog, stjålne fotos og falske referencer af ulovlig reklamekampagne for slankemiddel på Facebook. Det kan så tvivl om Facebooks troværdighed som annonceplads."Sanne Salomonsen tabte eftersigende 21 kilo på tre måneder med vores produkt – som set i Ekstra Bladet, B.T. og Jyllands-Posten!" Sådan lyder tilbuddet i annoncer på Facebook, men hverken aviserne eller sangerinden kender til kampagnen eller produkterne, den reklamerer for. Det skriver kommunikationen.dk.
 
Annoncen på Facebook består af et billede af Sanne Salomonsen med overskriften ”Sanne Lost 20 Kilo”, og klikker man på den, bliver man sendt til TheLifestyleJournal.com.
 
Siden er opbygget som et nyhedssite, men er reelt en reklameside for slankeprodukter. På siden findes et billede af Sanne Salomonsen, som fotograf Tariz Mikkel Khan har taget for Ekstra Bladet, men siden har ikke lov til at bruge det, ligesom at tre referencer til omtale i danske aviser er pure opspind:
 
»Der er ingen godkendelse af brug af logoet fra Ekstra Bladet. Det er snylteri, og det er ikke en ønskelig anvendelse af Ekstra Bladets logo,« siger Jan Damgaard til kommunikationen.dk.
 
Siden findes desuden i en anden udgave med navnet "Forbrugernyheder", hvor det er den amerikanske talkshow-vært Oprah Winfrey, der bruges som blikfang. Her henviser svindlerne til, at kanalerne TV 2 og TV 3 skulle have bragt ”nyheder” om slankeproduktet.
 
Siden er registreret anonymt i Panama, så det er meget svært at forfølge krænkerne af ophavsretten, men Facebook har valgt at fjerne annoncen fra det sociale netværk, efter at kommunikationen.dk har konfronteret dem med de ulovlige forhold.
 
»Vores annoncører skal følge vores guidelines, og Facebooks brugsbetingelser. Disse er ved at blive gennemgået, men i sager, hvor en annoncør bryder reglerne som i denne sag, så fjerner vi annoncen og forhindrer annoncøren i at annoncere på Facebook fremover,« siger Facebooks talsperson i Norden, svenske Frida Löwengren til kommunikationen.dk

0 Kommentarer