search

EB hængte forkert DR-medarbejder ud som ebola-offer

Eb.dk bragte fredag formiddag en artikel, hvor en forkert DR-medarbejder med navn og billede blev hængt ud som mistænkt for at være ebola-smittet. Hverken DR eller den pågældende medarbejder blev kontaktet inden. »Det er dårligt håndværk,« siger DR’s udlandsredaktør. EB beklager fejlen

Her til formiddag kunne man på eb.dk’s forside under overskriften ”DR-journalist udløste ebola-panik i nat” læse, hvordan en DR-medarbejder natten til fredag var indlagt på Hvidovre Hospital på grund af mistanke om at være smittet med ebola.

Ekstra Bladet bragte både den pågældende journalists navn og billede i artiklen.

Problemet var bare, at vedkommende, de bragte navn og billede på, var den forkerte DR-medarbejder. Det fremgår af den pågældende journalists egen twitterprofil.

Artiklen nåede at ligge på eb.dk i cirka 20 minutter, inden den blev fjernet.

DR fik ingen henvendelser fra EB 

Journalisten har været i kontakt med DR-journalisten, der blev hængt ud som ebola-smittet. Hen henviser til sin redaktionschef på DR Nyheder Udland, Thomas Falbe.

Thomas Falbe fortæller, at hverken han eller den pågældende journalist selv blev kontaktet af Ekstra Bladet, inden de bragte artiklen:

»Vi er ikke blevet kontaktet af Ekstra Bladet. Så vidt jeg ved, er ingen i Danmarks Radio blevet kontaktet af Ekstra Bladet, før de smed artiklen på,« siger Thomas Falbe.

Hvad tænker du om det?

»Jeg tænker, at det er dårligt håndværk. De har lavet en grov fejl, og det har de også beklaget over for mig,« siger han.

EB beklager fejlen

Også på eb.dk bliver fejlen beklaget. Det sker i en artikel publiceret klokken 12:21 med rubrikken ”Ekstra Bladet beklager: Bragte forkert navn på DR-medarbejder”.

Det fremgår dog ikke af artiklen, hvordan fejlen opstod, eller hvorfor avisen ikke kontaktede den pågældende DR-medarbejder eller hans chef, inden artiklen blev bragt.

I en mail til Journalisten skriver nyhedsredaktør på eb.dk Mette Fleckner, at Ekstra Bladet ikke har mere at tilføje i sagen.

”Der var tale om en stor misforståelse, og det er vi simpelthen så kede af,” skriver hun i mailen.

DR ønsker ikke at oplyse, hvem den DR-medarbejder, som rent faktisk var mistænkt for at være ebola-smittet, var. Men allerede i morges stod det klart, at vedkommende ikke var smittet med ebola. 

Kommentarer
3
Martin Wøldike
03.10.14 13:47
Det var da en dum kommentar
Det var da en dum kommentar Morten. Det skal da ikke gå ud over en tilfældig medarbejder, at DR tidligere har begået fejl...
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
03.10.14 16:53
Morten: Ved du, at den
Morten: Ved du, at den pågældende DR-medarbejder har begået en lignende fejl og derefter slået det hen med, at "det var sørme også bare ærgerligt"? Hvis ikke, så er din kommentar stadig dum.
Fremhævet af Journalisten
Lars jensen
03.10.14 17:05
Og i dag skrev eb.dk også, at
Og i dag skrev eb.dk også, at Anders Lund Madsen var blevet gift. Det viste sig så også at være forkert. En temmelig dårlig da, må man sige...
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen