search

e-Paper giver avisbranchen håb

Bøjelige tynde plastikskærme, hvor avisen konstant opdateres, vil fra næste år erstatte gammeldags avispapir. Det redder næppe den nødlidende mediebranche - her og nu - men ifølge the New York Times er der grund til optimisme.

Bøjelige tynde plastikskærme, hvor avisen konstant opdateres, vil fra næste år erstatte gammeldags avispapir. Det redder næppe den nødlidende mediebranche – her og nu – men ifølge the New York Times er der grund til optimisme.

Mens iPod'en har mindsket musikindustriens tab, og den elektroniske bog – the Kindle – har givet forlagene et begrundet håb om bedre tider for bogen, sætter de amerikanske aviser og magasiner nu deres lid til det elektroniske papir.

I modsætning til små mobiltelefoner og andre elektroniske gadgets giver de nye ultratynde plastikskærme mulighed for at vise stort set det samme redaktionelle indhold, som en almindelig avisforside i dag indeholder. De bøjelige skærme er nemlig på størrelse med et almindeligt A4-ark.
Og så kan de noget, som er helt essentielt for hele avis- og magasinbranchen. De kan – hvis alt går vel – få folk til at betale for indholdet.

Ifølge New York Times kommer vi allerede næste år til at se en række bøjelige e-Papers udviklet specifikt til avislæsning. Blandt andet er News Corp på vej med deres løsning, magasinforlaget Hearst er ligeledes ved at gøre klar til at lancere magasiner på bøjelige skærme, Apple kommer muligvis med en model senere i år, og desuden er der lignende tiltag fra Plastic Logic, som ved udgangen af i år forventer at være på gaden med dets digitale avislæser.

Men allerede i denne uge, forlyder det, vil Amazon præsentere en ny større udgave af dets elektroniske trådløse medielæser – the Kindle. Amazon ønsker ikke at udtale sig på nuværende tidspunkt, men the New York Times er angiveligt selv involveret i projektet.
Fordelen ved de nye bøjelige e-Papers er, at de kan spare mediehusene for millioner af dollar i trykke- og distributionsomkostninger.

"Vi undersøger det her med meget stor interesse," udtaler John Ridding, adm. direktør for The Financial Times.

Flere store dagblade i Storbritannien og særligt USA har i øvrigt allerede indgået aftale med Plastic Logic, som altså blot er en af producenterne bag de nye elektroniske plastikskærme. Her lidt om, hvad konkurrenterne er på vej med.

Læs desuden overvejelserne på New York Times: Looking to Big-Screen E-Readers to Help Save the Daily Press

Se også tidligere web-tv-indslag Tøger: Plastik giver håb til trængte aviser

Kommentarer
1
Preben Lecau
04.05.09 20:48
Re: e-Paper giver avisbranchen håb

PÅ TIDE..........
ENDELIG.........

 men Danmark er som altid ÅR bagud :-//

Jeg har tidligere af mange omgange opsagt abonnement på både Berlingske g Politikenog andre  af især 2 grunde:

* Tykke avisbunker med masser af sektioner - hvoraf mange fravalgtes (og gav dårlig samvittighed over ressourcespild af en masse papir)

* Uhåndterlige kæmpeformat (nu kun Politiken) som er aldeles UEGNET hvis man bruger offentlig transport til og fra job

E-læsere af god kvalitet og pæn størrelse vil få MIG tilbage som betalende abonent på enten Berlingske, Politiken eller hvis en anden udkommer som e-avis før dem.....

 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen