Dyrby: »Vi tager et opgør med silo-tankegangen«

TV 2 Nyhederne skal styrkes digitalt. »I dag udkommer nogle på TV 2 klokken 19, andre på tv2.dk, andre igen på News. Fremover skal vi samarbejde mere på tværs,« siger nyhedsdirektør Michael Dyrby til Journalisten. Om der skal være en nyhedschef er »højst tvivlsomt«

»På den anden side af sommerferien har vi ændret vores måde at gøre tingene på. Men det er endnu for tidligt at sige præcist hvordan.«

Sådan siger nyhedsdirektør på TV 2 Michael Dyrby til Journalisten om den digitale oprustning, som koncernen tidligere i dag meldte ud, at de er i gang med. I forbindelse med oprustningen er nyhedschef Jacob Nybroe stoppet med øjeblikkelig virkning.

»Én af de ting, vi ved med sikkerhed, er, at nyhedschef-rollen bliver forandret. Lige nu har vi en nyhedschef, som sidder i Odense og tager sig af TV 2. Men fremover skal vi arbejde meget mere på tværs. Og om der overhovedet skal være en nyhedschef er højst tvivlsomt – rollen bliver i hvert fald meget forandret. Måske er det mere en person med udgiveransvar på tværs af platforme,« siger Michael Dyrby.

Samarbejde på tværs

Han fortæller, at ændringerne i nyhedschefens rolle afspejler de generelle ændringer, der er på vej på TV 2. Der skal tænkes mere ud over tv-skærmen og på tværs af platforme.

»I dag udkommer nogle på TV 2 klokken 19, andre på tv2.dk, andre igen på News. Nu tager vi et opgør med silo-tankegangen. Fremover skal vi samarbejde mere på tværs. Vi sidder selvfølgelig allerede ved siden af hinanden, og vi arbejder også sammen – men jeg har en fornemmelse af, at vi kan øge kvaliteten i samarbejdet meget mere,« siger Michael Dyrby.   

Konkret vil nyhedsorganisationen i løbet af juni måned gennemføre et eksperiment, hvor medarbejdere i små teams på tværs af platforme skal få dagens historier bedst muligt ud.

Mere engagerende

Takterne fra Poul Erik Skammelsens nyhedsudsendelse klokken 22 er et andet eksempel på, hvordan nyhedsformidlingen på TV 2 fremover vil være. 

»Vi skal tilpasse os hele det ’mindset’, som handler om, at vi skal være engagerende. Det er '22Skammelsen' et eksempel på. Det er ikke bare et nyhedsprogram, men et helt univers med en Twitter-profil, en Facebook-side og så videre. Man er nødt til at være meget bred for at ramme folk i dag,« siger Michael Dyrby.

Handler det at tænke ud over tv-skærmen også om andet end ”bare” de sociale medier?

»Det handler ikke kun om sociale medier. Det handler også om video-on-demand, om TV 2 Play, om hvad vi skal gøre ved Youtube – og om en række andre ting. Der er mange ting, du kan tage hensyn til. Jeg har set nogle af dem, men jeg har ikke set alt endnu. Og jeg får ny viden og nye erkendelser hver dag,« siger nyhedsdirektøren.

0 Kommentarer