search

“Du kan få dit navn i rulleteksterne”

Illustrator fik tilbud om at lave tegninger til DR2-serie. Hun skulle blandt andet rejse til København 10 gange. Eneste problem: "Vi har desværre ikke budget til at kunne tilbyde løn til dig."

Illustrator fik tilbud om at lave tegninger til DR2-serie. Hun skulle blandt andet rejse til København 10 gange. Eneste problem: "Vi har desværre ikke budget til at kunne tilbyde løn til dig."

"Hej Stine."

Sådan begynder en mail, som Koncern TV onsdag sendte til illustrator Stine Spedsbjerg i Aarhus.

I mailen bliver Stine Spedsbjerg spurgt, om hun vil lave tegninger til en samfundskritisk serie på DR2.

Aftalen betyder, at Stine Spedsbjerg skal forbi Koncern TV's studier i København 10-12 gange frem til januar.

"Vi får brug for en del illustrationer til hvert program," lyder det i henvendelsen, der blot har et enkelt minus:

"Vi har desværre ikke budget til at kunne tilbyde løn til dig. Til gengæld kan du få dit navn i rulleteksterne på DR2."

Stine Spedsbjerg svarede, at hun skulle have betaling for at arbejde. Koncern TV valgte at springe fra:

"Det er ganske forståeligt, og tusind tak for det hurtige svar. Jeg leder videre i blogland."

Træt, gammel, sur og gråhåret

Stine Spedsbjerg arbejder som tekstforfatter på et reklamebureau i Aarhus og laver betalte illustrationsopgaver for blandt andre Gyldendal og Kræftens Bekæmpelse.

»Jeg arbejder af princip aldrig gratis,« siger hun til journalisten.dk.

Hun siger, at hun bliver "træt, gammel, sur og gråhåret" over, at arbejdsgiverne forventer, at hun arbejder gratis.

»De har jo budgettet til det, men de vælger bare ikke at prioritere det. Det synes jeg er provokerende.«

Producent og medejer af Koncern TV Lars Seidelin siger, at det ikke er ham, der har krævet, at illustrationerne skal være gratis. Han siger, at der er tale om en praktikant, der har handlet på egen hånd.

Ikke noget galt i at spørge

Selv om det i mailen fremgik, at der ikke var penge til illustrationer i budgettet, så er det ifølge Lars Seidelin ikke korrekt.

»Vi laver ingen programmer, som ikke kunne laves uden folk, der arbejder gratis,« siger Lars Seidelin.

Han synes dog ikke, der er noget galt i at spørge folk om hjælp til noget, uden at de skal have betaling for det.

»Vi hjælper gerne folk, der er på vej i en uddannelse, eller vil udkomme, hvis det, de kan tilbyde er fornuftigt.«

Tror det er skægt

Den seneste tid er debatten om ulønnet arbejdskraft blusset op på ny.

Det startede med, at freelancer Signe Wenneberg fik tilbudt fire opgaver på en dag. Alle var ulønnet. 

Freelanceren Annegrethe Rasmussen fulgte op med at skrive, at CNN ønskede, at hun skulle være med til at dække det amerikanske valg. Uden at betale for det.

I går sagde rektor på DMJX, at skolens formidling af ulønnede job ikke underminerer arbejdsmarkedet.

I Aarhus fortæller Stine Spedsbjerg, at hun får "tonsvis" af tilbud om at arbejde gratis fra lokalaviser, webfora og Facebook-sider. De tror typisk, at når hun har lagt nogle af sine tegninger ud på sin hjemmeside, har hun sikkert ikke noget imod at lave nogle tegninger gratis.

»De tror, at illustratorer laver tegninger, fordi det er skægt – og de har meget svært ved at forstå, at jeg ikke bare kan lave en tegning til dem hurtigt.«

Kommentarer
24
Bjørn Kock Sørensen
20.09.12 07:52
Dårlig stil Seidelin
Topmålet af dårlig stil at tørre den af på praktikanten. Det er en ommer Lars Seidelin. Måske kunne du have sagt, at I tydeligivs kunne formildle jeres afløningspolitik til freelancere mere klart til jeres medarbejdere, så denne uheldige fejl ikke kunne ske?
Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
20.09.12 09:06
Re: Dårlig stil Seidelin

Enig. Det kunne ikke blive mere uelegant.

Gad i øvrigt vide, om Koncern Tv ville lave et gratis program til DR2, hvis de blot fik deres vignet på?

Og nej, blikkenslageren laver heller ikke dit lokum, selvom du lover at anbefaler ham til din nabo.

Hold nu op og betal, hvad arbejdskraft koster – uanset om det er studerende eller folk med uddannelse og erfaring. 

Fremhævet af Journalisten
Anders Hvid
20.09.12 10:25
"Du kan få dit navn i rulleteksterne"

Ja, det er satme elegant at bortforklare med "praktikant-kortet"..... Helt sikkert, Lars S.

Interessant, at et landskendt produktionselskab kan få sig selv til at tilbyde en plads i rulleteksterne, når arbejdet, udover produktet, inkluderer mere end 10 dyre og timelange togture til Kbh. 

Ros til dygtige Stine for at stå frem med historien, som giver et spændende indblik i de vilkår, som fastansatte journalister tilbyder de, som enærmer sig som freelancere.  

 

Fremhævet af Journalisten
Esben Lindemand
20.09.12 10:39
Re: Illustrator tilbudt gratis arbejde:

Det er meget sjovt, at journalisten til denne artikel selv bruger billeder, der er betalt af Journalisten på sin private Facebook-profil. Skal vi, som medlemmer, betale for, at du ser smart ud på din Facebook profil.

 Nu kan det så være, du synes, at jeg går i små sko, men det gør du også, Jacob Albrecht.

 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
20.09.12 10:46
Re: Illustrator tilbudt gratis arbejde:

Kære Esben

Jeg går ud fra at du sigter til et billede fra en gammel artikel, hvor jeg er fotograferet sammen med Peter Mogensen, der dengang var på Politiken. Jeg har brugt det med fotografens tilladelse, og jeg er glad for, at du synes jeg ser smart ud.

Med venlig hilsen
Jakob

Fremhævet af Journalisten
Claus Jensen
20.09.12 10:57
Re: Illustrator tilbudt gratis arbejde:
Jeg synes ikke, din sammenligning er helt fair. Hvorfor går journalisten i små sko? Artiklen beskriver en ganske almindelig virksomhed, der vægrer sig ved at betale for at få arbejde udført. Det er da helt straight at problematisere dette. Journalisten har på sin Facebook-profil et foto, han har "fået" af en fotograf, der i øvrigt er blevet betalt for fotoet af fagbladet, hvor det oprindelig blev bragt. Mener du helt seriøst, at det er de to ting kan sammenlignes? Gætter på, du er en trold, der vil afspore debatten.
Fremhævet af Journalisten
Esben Lindemand
20.09.12 11:01
Re: Illustrator tilbudt gratis arbejde:
Men vi er vel stadigvæk enige om, at det er mig, som abbonent, der har været med til at betale for dette billede?
Fremhævet af Journalisten
Esben Lindemand
20.09.12 11:07
Re: Illustrator tilbudt gratis arbejde:
Jeg synes først og fremmest, at det er nær topmålet af dårlig stil at smide trolde-kortet. Derudover tror jeg ikke helt, du forstår, hvad jeg mener. Jeg betaler, som abbonent på dette magasin, for de billeder der bliver bragt heri. Derfor giver det jo ikke mening at sige, at journalisten har "fået" billedet. Det er jo betalt én gang. Af dig og mig.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
20.09.12 11:11
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"

Hej Esben

Journalisten har bestilt et billede og betalt for at anvende det i en given sammenhæng. Men hverken Journalisten eller du har købt billedet. Billedet tilhører fotografen. Og fotografen må selvfølgelig gerne give tilladelse til at billedet bruges på Facebook. Det handler om ophavsret - ikke om økonomi.

Med venlig hilsen

Fremhævet af Journalisten
Esben Lindemand
20.09.12 11:34
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"

Hej Øjvind,

Tak for det opklarende svar. Jeg tror, vi er mange, der er taknemmelige for, at du deler ud af din viden het gratis.

Hvis man er lidt fræk - og det er jeg, hvis jeg selv skal sige det - kan man jo drage en parallel til den konkrete sag i artiklen. Her forstår jeg det, som om, at Koncern Tv spørger om lov til at bruge nogle billeder, som så godt nok ikke er tegnet endnu.

Så kan illustratoren vælge at tage tilbuddet om at få sine billeder vist på landsdækkende tv -  med kreditering, men uden kompensation - eller hun kan takke nej tak.  

Fremhævet af Journalisten
Jonas Erland Jakobsen
20.09.12 11:48
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"

Hej Esben,

 Du kan godt argumentere for, at man aldrig bør give billeder eller andet arbejde væk gratis - heller ikke en kopi til de, der er på billedet, efter billedet er blevet betalt for i anden sammenhæng og næppe har markedsmæssig værdi for andre medier nogensinde. Her tager jeg for givet, at ingen vil betale for et billede at Jakob Albrecht og Peter Mogensen på en kaffebar. 

Men det har jo intet som helst med Jakob Albrechts ansættelsesforhold og dine medlemskroner at gøre. Dine penge var gået til det billede, lige gyldigt om det efterfølgende bliver brugt på Facebook eller ej. 

Som du nævner, er det frækt at sammenligne med den sag, artiklen omhandler. Jeg vil i hvert fald argumentere for, at det havde været en anden sag, hvis tegningerne allerede var fremstillet og betalt for, og nu ikke længere besad nogen værdi for tegneren. 

Dbh

Fremhævet af Journalisten
Claus Jensen
20.09.12 11:48
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"

"...som så godt nok ikke er tegnet endnu."

Du kan vel godt selv se, den er lidt for søgt, ikke? Jeg begriber ikke, hvordan du kan sammenligne de to ting, og jeg tvivler også på, andre kan.

* En virksomhed forventer x antal timers/ugers arbejde fra en freelancer. Inkl. 10-12 rejsedage med dertil hørende udgifter.

* En freelancer giver en kollega lov til at benytte et allerede taget foto på facebookprofil.

I den yderste teori har du muligvis en pointe, men det er - lad os sige det mildt - op ad bakke.

Fremhævet af Journalisten
Kristoffer Eriksen
20.09.12 12:26
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"
Mon ikke "Esben Lindemand" er et dæknavn på en person, som bare forsøger at lege lidt med folk?
Fremhævet af Journalisten
Pernille Dehn
20.09.12 15:32
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"
Blot en lille tak til Esben Lindemand (eller hvad du nu hedder) for at minde mig om, hvorfor jeg meldte mig ud af forbundet :-)
Fremhævet af Journalisten
Lars Seidelin
21.09.12 10:38
Re: Dårlig stil Seidelin

Det er så mig der er ham med den dårlige stil. Selvfølgelig ville det være skidt stil at trække praktikant kortet eller ikke at aflønne sine folk for det de laver. Det ville også ligne mig dårligt. Jeg kan sige at vi, som nogle af de få producenter, arbejder meget aktivt for at lave aftaler og ordnede forhold for alle der arbejder i branchen. Vi har ej heller folk der arbejder gratis, med mindre det er folk vi uddanner.

Dårlig stil er det når en journalist ikke nævner at han er ved at lave et interview og dereftyer citere en for noget man ikke har sagt. Det er sket for mig. Jeg synes det er ærgerligt for dabatten og jeg synes Øjvin og CO skulle hive sig lidt i etikken, får den op og stå. Ellers får vi jo bare dumme debatter, som her, om ellers væsentlige emner. 

Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
21.09.12 11:07
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"
Kære Lars
Jeg undrer mig over dit indlæg.
Det var tydeligt, at jeg lavede et interview med dig.
Jeg præsenterede, hvor jeg kom fra.
Jeg forklarede, at jeg lavede en kritisk historie om ulønnet arbejde i mediebranchen.
Jeg forklarede dig, hvilken sag det drejede sig om. 
Efterfølgende tilbød jeg dig at sende dine citater, hvilket jeg gjorde, og som du svarede på. Du havde blandt andet en tilføjelse.
Hvis der er faktuelle fejl, vil jeg bede dig om at påpege det.
Med venlig hilsen
Jakob
Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
21.09.12 11:22
Re: Dårlig stil Seidelin

Du siger altså, Lars S., at du ikke har trukket praktikantkortet over for Journalistens journalist?

Kan du så ikke forklare her i kommentarsporet, hvordan det kunne ske, at Sine fik et tilbud fra én af dine medarbejdere om at arbejde gratis? Jeg vil meget gerne høre forklaringen.

Det er jo det fede ved internettet, at man kan tage til genmæle lige nedenunder artiklen, så kom frisk med din officielle forklaring.

Fremhævet af Journalisten
Lars Seidelin
21.09.12 15:58
ETIK!

Jeg har aldrig bedt nogen om at arbejde gratis, og det er jo det der bliver problemet når en journalist vinkler historien som Jakob har gjort. Havde han spurgt om vi havde aftaler med folk om at levere gratis arbejde ville svaret være nej.

Iøvrigt har jeg rettet citatet, som Jakob beskriver. Jeg har præcist rettet mit citat vedr. praktikanten.

Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
21.09.12 22:32
Re: ETIK!

Lars, jeg hader at være en bitch, men som så mange herinde, er jeg også journalist, og jeg vil holde dig fast på spørgsmålet:

Hvad er forklaringen på, at én af dine medarbejdere forsøger at få Stine og blogland i øvrigt til at udføre et stykke gratis arbejde for Koncern Tv?

Jeg kan udmærket læse, at det ikke er dig personligt, der beder om gratis arbejdskraft, og jeg forstår, at det officielt heller ikke er praktikanten. Men hvorfor er der nogen – hvem det end er – der søger gratis arbejdskraft på tv-produktioner i din virksomhed?

Faktum er, at det er sket, uanset hvordan Journalisten har valgt at vinkle artiklen. Det fremgår tydeligt af den mail, som Stine har fået. 

I kommentarsporet kan du komme til orde helt ufiltreret af Jakob Albrechts redigering, vinkling og etik, så fortæl os intetanende, hvad den officielle forklaring er.

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
22.09.12 08:30
Re: ETIK!

Lars, det der er jo halvlangt ude. Mailen, som Stine har fået, siger det hele. Der er officielt ikke penge i budgettet til at betale, så gider hun at levere en solid arbejdsindsats mod at få kreditering i nogle rulletekster på DR2?

Det kan godt være, at du ikke personligt har bedt nogen om det, men det har din virksomhed, og den er du ansvarlig for som leder. Slut finale.

Hvis du synes, at mailen udtrykker en holdning, som du ikke deler, og som du mener, at Koncern ikke skal stå for, så er der helt åbenlyst behov for at understrege det i virksomheden, for det er så ikke det indtryk, dine ansatte har, når de henvender sig til andre for at få dem til at medvirke.

Lidt tyndt at tørre sit ledelsesansvar af på yngstemanden udadtil. 

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Seidelin
22.09.12 15:11
Re: ETIK!

Det er selvfølgelig beklageligt at der er nogen, der i firmaets navn, formulerer mails der kan give anledning til at opfatte Koncern TV som nogen der ikke betaler for de opgaver vi får udført professionelt. Det beklager jeg på mine firmaets og den der har skrevet mailens vegne.

Jeg synes, som skrevet, at vi faktisk for alle jer journalister gør en stor indsats i forhold til at sikre ordentlige løn og arbejdsforhold. Vi er meget optaget af faglige spørgsmål, det ligger i vores DNA. Vi får, som sagt, ikke udført opgaver af proffer, uden der ligger kontraktslige forhold vedr. betaling, rettigheder mm.

Så er der det med mine citater. Det står altså for Jakobs regning - jeg har en mail hvori jeg retter citatet som han har fundet på. Jeg synes absolut ikke det er iorden at tøre noget ansvar af på praktikanter. Så det gør jeg heller ikke. 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
22.09.12 15:54
Re: ETIK!
Så I gentager tilbuddet til Stine, nu med løn?
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
22.09.12 16:34
Re: ETIK!
Jeg troede ikke, at du var klar over, at det var et interview?
Fremhævet af Journalisten
Bjarne Witthoff
05.10.12 13:24
Re: "Du kan få dit navn i rulleteksterne"

Kære redaktion - SLET venligst IKKE - DETTE INDLÆG.t  

Aarhus Rådhus er endelige blevet hevet frem offentlig. Da de vil have en kunstner til at arbejde gratis. 

Vi kan kun håbe meget mere for lov til at komme frem i lyset.

Selv om det nok bliver mørk side.

 

Fremhævet af Journalisten