TV-Avisen har øjensynlig indført et helt nyt journalistisk kriterium. De har ikke længere nok i væsentligheds- og interessekritiet, men er begyndt at dyrke hvor-er-vi-selv-gode-kriteriet.
Få minutter efter første afsnit af DRs krimiserie Edderkoppen, går Ole Thisted på med TV-Avisen med introen: "Meget tyder på, at Vladimir Putin i dag bliver valgt til Ruslands præsident. EN LÆKKERBISKEN: Ros fra anmelderne til DRs nye krimi Edderkoppen."
De to nyheder var altså, med DRs briller, de vigtigste den 26. marts. Og hvor-er-vi-selv-gode-kriteriet slår så meget igennem, at indslaget om DRs "lækkerbisken" er det absolut længste indslag i TV-Avisen. I 2 minutter og 41 sekunder får Edderkoppen ros af tre forskellige anmeldere – og Ole Thisted lægger op til indslaget med ordene: "En lækkerbisken med gode skuespilspræstationer. Anmelderne er begejstrede for DRs Edderkoppen."
Dagen efter fortsætter TV-Avisen stilen. Steen Bostrup overtager reklame-lyrikken: "DRs nye danske krimiserie Edderkoppen lagde flot ud. 1,4 mio. seere kiggede med. Seerne vurderede den med 4,1 point. Det er en god vurdering og sjældent, at tv-programmer kommer så højt op … Edderkoppen fortsætter de næste fem søndage."
På JOURNALISTEN vil vi gerne foreslå TV-Avisen, at, nu hvor de ikke længere bringer dagens tal fra aktiemarkedet og heller ikke pollental, så kunne man indføre dagens tv-tal. Desværre ville de tal afsløre, at Edderkoppens vurdering ikke var så exceptionel god. I samme uge som "lækkerbisken" blev sendt, scorede tv-underholdningsprogrammet Hit med sangen 4,2 point og Rapporten fik også 4,2. Og Robinson nåede i sin tid rigtig lækre højder med en vurdering på 4,5 point – underligt nok har TV-Avisen aldrig fortalt om den lækkerbisken.
DRS REKLAME-NYHEDER
TV-Avisen har øjensynlig indført et helt nyt journalistisk kriterium. De har ikke længere nok i væsentligheds- og interessekritiet, men er begyndt at dyrke hvor-er-vi-selv-gode-kriteriet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.