DR har i alt for høj grad brugt Facebook for ukritisk. Og til tider er omtalen gået over gevind. Sådan lyder det i ny kritik fra DR's lytter- og seerredaktør, Jacob Mollerup.I sin seneste halvårsberetning, som netop er offentliggjort, konstaterer Jacob Mollerup, at DR's mange Facebook-sider er en succes på flere måder. DR bestyrer nu selv over 70 store grupper på Facebook, som tilsammen har næsten en halv million fans.
"Der er fin logik i, at DR er til stede i dette sociale netværk, som næsten halvdelen af befolkningen er med i. Men selv om så mange er med, bør DR ikke bruge Facebook eller andre sociale medier på en måde, der afskærer ikke-medlemmer fra at deltage i debatter eller få adgang til redaktionelt indhold," skriver DR's lytter- og seerredaktør i sin beretning.
Kritikken går på, at der ikke bør være unikt DR-indhold, som kun er tilgængeligt via Facebook. Og så er omtalen ofte gået over gevind:
"Henvisninger til Facebook fra tv- og radioudsendelser bør udføres med omtanke og
mådehold. Der skal være en stærk redaktionel begrundelse i hvert enkelt tilfælde, så man ikke risikerer, at det får karakter af reklame," skriver Jacob Mollerup.
Det noteres dog samtidigt, at samspillet med sociale medier som Facebook kan blive en styrkelse af DR's dialog med brugerne. Og nye retningslinjer er på vej for at imødekomme kritikken.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det er godt nok på høje tid, at DR overvejer om det er rimeligt, at der i næsten alle radioprogrammer massivt reklameres for FaceBook, som er et stort kommercielt og multinationalt firma.
Det har længe skurret i mine ører, at DR som drives for licensmidler, bruger så mange af deres ressourcer på at understøtte et kommercielt web-site, når hele begrundelsen for medielicensen netop er, at DR udbyder public service via deres web-site.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen