search

DR’s klagesystem et tilløbsstykke

Utilfredse seere og lyttere bruger i stigende grad DR's eget klagesystem i stedet for at klage til Pressenævnet over DR's programmer. Det er en fordel for DR, mener lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup.

Utilfredse seere og lyttere bruger i stigende grad DR's eget klagesystem i stedet for at klage til Pressenævnet over DR's programmer. Det er en fordel for DR, mener lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup.

Siden 2005 har DR haft et klagesystem i to led, hvor klager over etik kan indbringes. Sidste led i systemet er lytter- og seerredaktøren, og uden den sidste mulighed for at klage inden for DR's eget system, ville langt flere klager ende i Pressenævnet, mener lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup.

"Udover at det er godt at undgå ekstern kontrol, er det også i mange tilfælde et mere praktisk system," siger Jacob Mollerup til DR.

DR havde sidste 36 ankesager, hvoraf omkring halvdelen kunne være endt i Pressenævnet. Det skete dog kun i et enkelt tilfælde. Efter kritik fra Jacob Mollerup valgte generaldirektør Kenneth Plummer at følge lytter- og seerredaktørens indstillinger i samtlige 16 sager, der blev afgjort i andet halvår af 2008.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen