search

Drop papiret og overlev

Ville det være så slemt?

Ville det være så slemt? At opgive syv udgivelsesdage på papir, måske holde sig til weekenden og udkomme resten af ugen på nettet for betalende abonnenter?

Mens vi her i påsken har ventet på, hvad der skal ske med Mecom – og dermed Berlingskes skæbne, har vi i hvert fald i vores lille husstand af standhaftige avislæsere gjort op, hvad vores behov som læsere i den anden ende er.

Vi måtte tilstå, at vi halvdelen af tiden bærer gamle aviser ned i skraldespanden, selv om de ikke har været åbnet, og også indimellem bærer aviser direkte fra postkassen og ned i skraldespanden. Det gør ondt hver gang, og det gør egentlig også ondt at indrømme. Men vi HAR ikke tid til at nå vores to papiraviser igennem hver dag, og vi er garanteret ikke de eneste.

Når nu papir og distribution er så tunge udgiftsposter, er det jo ekstra synd, at så meget af det oplag, der trods alt er tilbage, risikerer at ryge i skraldespanden, fordi nyhederne i avisen er gamle i forhold til den sidste opdatering før sengetid, eller fordi vi alligevel ikke har tid til baggrund og debat over morgenbordet.

For få år siden forudså flere, at papiraviserne på grund af internettet ville være døde i dag. Det er ikke sket endnu, men i disse tider og med de svigtende annonceindtægter synes døden nu uundgåelig og snarlig, medmindre man laver en drastisk omlægning.

Tag eksempelvis Berlingske Tidende – som ja, undskyld til alle andre, stadig er min foretrukne avis, og som jeg ville sørge længe over, hvis den forsvandt. Oplagsfaldet fra sidste år til i år har været horribelt. Med godt 100.000 i oplag er jeg som annoncør overhovedet ikke interesseret i at bruge store summer på at nå min målgruppe dér. Jeg har faktisk pt skåret helt ned, og jeg kunne i sidste uge læse i Børsen, at jeg skam ikke er den eneste. Navnlig fordi min målgruppe stort set kun bruger nettet allerede i dag. Det gør samme gruppe også i morgen og om 10 år, når de er voksne, travle mennesker i midten af livet. De annoncekroner, som er forsvundet i år, er jeg bange for, ikke kommer igen, sådan som vi ellers har set det før efter en konjunkturnedgang. Når konjunkturerne vender igen, så vil ALLE formentlig have vænnet sig til at hente nyhederne via deres PC, mobil eller anden elektronisk hardware og annoncørerne vil for længst have vænnet sig til at annoncere på nettet, for her kan man oven i købet direkte måle og veje effekten af ens investering.

Det betyder ikke, at man skal droppe den form, som avisen har i dag. Jeg har allerede et elektronisk abonnement på Frederiksborg Amtsavis, som jeg er rigtig glad for. De sender ikke en papiravis til mig, som kommer til at støve og fylde, inden den bliver smidt ud. Til gengæld kan jeg til enhver tid hente gamle aviser op på min skærm og stadig få fornemmelsen af rigtig avis – uden at få sorte fingre og sort samvittighed over ikke at nå det hele på en gang.

Det kunne jeg godt tænke mig som Berlingske-læser. Et elektronisk abonnement, suppleret med adgang til den hurtige netversion og eventuelt en fysisk papiravis lørdag og søndag, hvor jeg har tid til at fordybe mig. Det kan man godt i dag, men prisen er høj, fordi omkostningerne til produktionen er høj. Et drop af papir fra mandag til fredag ville sænke omkostningerne for produktionen og muligvis også gøre det billigere og dermed mere attraktivt at være abonnent. Ville det være så slemt? Ville det omvendt ikke ruste Berlingske bedre til konkurrencen og et muligt forestående salg?

Ja, og ekstra undskyld til trykkere og bude. Udviklingen løb også engang fra typograferne, og det gjorde skam også ondt dengang, men der havde sætteriet også overlevet helt fra Gutenbergs tid.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen