Nogle af verdens bedste designere kommer til Danmark for at konkurrere om avislayout. Det sker på SNDs verdenskongres, hvor journalister fra hele verden vil diskutere fremtidens fortælleformer.
• Klar, parat – design!
Sådan kan det passende lyde til september, når en række internationale design-guruer kommer til Danmark for hen over en nat at give deres bud på, hvordan en avis skal skrues sammen. Ud over det prisbelønnede svenske reklamebureau »Paradiset« – er det Ally Palmer, Mario Garcia og Lucie Lacava, der vil lægge hænder og kreativitet til.
Designerne kommer til København som led i »The Society for News Design«s (SND) verdenskongres, der for kun 2. gang afholdes uden for Nordamerika – stedet er Bella Centret i København den 9. – 11. september.
Ally Palmer er i Danmark ikke mindst kendt for sit arbejde med at redesigne de tre stiftstidender og JydskeVestkysten. Mario Garcia har gennem årene ændret mere end 400 avisers udseende. Og Lucie Lacava, der fra år 2001 er præsident for SND, har i 1994 redesignet blandt andet den fransksprogede avis »Le Devoir«.
SND er en verdensomspændende organisation, der fungerer som netværk for journalister, grafikere, fotografere og redaktører, der ønsker at fortælle og præsentere den gode historie. Det er blandt andet SND, der hvert år uddeler de eftertragtede priser for bedst designede avissider.
Det er Carsten Gregersen, designredaktør på Berlingske, der har fået SND-kongressen til Danmark. Han forklarer, at designerne for første gang vil blive kigget i kortene, mens de arbejder.
»De vil få præsenteret fotos, tekster og grafik, som de ikke har set før. På den baggrund skal de og deres hjælpere blandt andet producere hver deres forside. Næste morgen vil de nytrykte avissider blive præsenteret for kongresdeltagerne, der også vil kunne se de fires arbejdsproces i film, produceret af tv-hold fra Københavns Produktionsskole,« forklarer Carsten Gregersen.
Nye fortælleformer
Designnatten er kun en lille del af SND-kongressen, der har »The Dream Society« som overordnet tema. Det henviser til den seneste videnskabelige forskning fra Institut for Fremtidsforskning, der ser »Dream Society« som afløseren for informationssamfundet, som forskerne mener topper i disse år.
På kongressen vil Jesper Bo Jensen fra Institut for Fremtidsforskning pejle fremtidens læsere ud for deltagerne. Han forklarer, at »The Dream Society« – på dansk: »Det femte samfund« – stiller radikalt ændrede krav til pressefolkene.
»Det bliver de gode og unikke fortællinger, der vil blive afgørende for avisens succes. Journalister skal opsøge den fortællende stil, for at modsvare læsernes forventninger. Journalistikken skal ikke bare være facts,« siger Jesper Bo Jensen.
Han fremhæver, at den personlige fortælleform allerede har vundet indpas. Jyllands-Posten sendte et reporterhold jorden rundt. Og i et andet format: Information har sin »vinmand og kogekone«, der hver lørdag giver læserne meget personlige og anekdote-fyldte beretninger om vin og mad, hvor selve opskrifterne ikke er i centrum.
»Fakta kan læserne få så mange steder. De vil først og fremmest have oplevelser, drømme og iscenesættelse,« siger Jesper Bo Jensen.
Kongressen bliver en vekselvirkning mellem cafe-diskussioner og foredrag med visuelle indslag. Fra Danmark vil blandt mange andre Bruno Ingemann fra RUC holde oplæg under overskriften: »Manipulerede fotos – læserne er ligeglade«. Og det svenske reklamebureau »Paradiset« giver et bud på, hvordan læserne egentlig læser avis.
Arrangørerne regner med, at godt 900 danske og internationale pressefolk vil strømme til for at få inspiration til, hvordan fremtidens aviser skal skrues sammen – og hvilke historier de skal fortælle. Program kan rekvireres på e-mail cag@berlingske.dk. Tilmelding kan ske på www.snd.dk.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.