search

DR-veteran: “De Røde Lejesvende” på kant med straffeloven

Tidligere DR-korrespondent Poul Smidt kritiserer nu "Jagten på de røde lejesvende" for at bruge et tvivlsomt dokument som dokumentation. »Det er næppe i overensstemmelse med DR's programetik - eller straffeloven,« mener han.

Tidligere DR-korrespondent Poul Smidt kritiserer nu "Jagten på de røde lejesvende" for at bruge et tvivlsomt dokument som dokumentation. »Det er næppe i overensstemmelse med DR's programetik – eller straffeloven,« mener han.

En ny kritiker af dokumentarserien "Jagten på de røde lejesvende" har meldt sig på banen. DR's tidligere korrespondent i Bruxelles, journalist Poul Smidt, har skrevet en længere redegørelse, der i skarpe vendinger kritiserer folkene bag dokumentarfilmen for at svigte kildekritikken. Poul Smidt arbejdede på DR det meste af perioden 1973 til 2004.

I dag skriver Poul Smidt for Information, og et uddrag af redegørelsen er bragt i dagens avis. Hele redegørelsen ligger på Informations hjemmeside her.

Det centrale kritikpunkt er, at man i dokumentaren bruger en underskriftsindsamling til at dokumentere, at flere DR-medarbejdere har skrevet under på at støtte den palæstinensiske bevægelse PFLP. Men papirets ægthed er blevet draget i tvivl, lige siden det dukkede op første gang i 1980, skriver Poul Smidt.

»Den 8. maj 1980 smækkede DR2's nuværende kanalchef, Arne Notkin, et dokument i hovedet på professor Svend Holm-Nielsen under et ophedet møde i Århus om Israel og Palæstina. Her var, sagde Notkin dengang, beviset for, at palæstinensernes danske venner var en samling terrorist-sympatisører. 30 år senere smækkede DR-journalist Jakob Rosenkrands det samme papir i synet på DR-journalisterne Ruth von Sperling, Jens Nauntofte og Per Schultz. Her var beviset for, at en række medarbejdere i DR ikke alene var røde lejesvende, men også terrorist-sympatisører,« skriver han og fortsætter:

»Det problematiske ved DR-udsendelsens genbrug er, at papiret både i 1980, i 1994, i 2002 og under optagelserne i 2010 blev afvist som et falsum forstået på den måde, at underskrifterne ikke tilhørte underskriverne.«

Flere af de personer, hvis navne står på papiret, har lodret afvist at have skrevet under. Derudover er det opbygget på en usædvanlig og mistænkelig måde, skriver Poul Smidt. Ifølge Smidts redegørelse sagde Jens Nauntofte også under interviewet til "De Røde Lejesvende", at papiret ikke var ægte.

»Det er næppe i overensstemmelse med DR's program-etik – eller straffeloven – at belastende beskyldninger, som er tilbagevist for 30, 16 og otte år siden nu flyttes fra aviser til fjernsynet, som om der er belæg for beskyldningerne. Det er efter en analyse af forløbet nærmest umuligt at tro, at tilrettelæggeren kan have været i god tro,« skriver Poul Smidt.

Han mener, at DR's nuværende kanalchef, Arne Notkin, er helt centralt placeret i affæren, idet Arne Notkin i 1994 var en af journalisterne bag en række kritiske artikler i Weekendavisen, der også inddrog den omstridte underskriftsindsamling. De kontroversielle artikler omhandlede blandt andet en forbindelse mellem den danske venstrefløj og terrorgrupper.

Læs hele redegørelsen her.

Poul Smidts redegørelse er vedlagt de klager, som fire DR-koryfæer sender til DR efter at have medvirket i "Jagten på de røde lejesvende". 

Læs også svaret på kritikken fra Arne Notkin her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen