search

DR-vært beklager reklame for Nike-sko

"Fejlen er ubetinget min," lyder det fra radiovært Mads Axelsen, der optræder i en Nike-reklame i strid med DR's etiske regler. »Han er ked af det, for han var slet ikke klar over, at det var en reklame,« siger hans chef. Radioværten blev lønnet med et par gratis sko

”Det jeg virkelig godt kan lide ved dem, er at der er ret mange muligheder. De er både super seje til et par slidte jeans, men også til et lidt finere sæt. Og så er de helt hjernedødt gode at have på!”

Sådan siger DR’s radiovært Mads Axelsen i en reklame-artikel for nye sko fra Nike.

Det er en såkaldt ”advertorial” – en betalt annonce, der ligner en artikel. Reklame-artiklen er bragt af magasinet Cover.

Men Mads Axelsen har overtrådt DR's etiske regler ved at medvirke i reklamen. Det fastslår hans chef, underdirektør i DR Kultur, Dorte Spiegelhauer.

»Som medarbejder i DR må man ikke medvirke i reklamer,« siger hun.

"Fejlen er ubetinget min"

Reklame-artiklen er et interview med Mads Axelsen og en veninde om bl.a. venskab, god stil og de nye Nike-sko.

Mads Axelsen påtager sig det fulde ansvar.

”Fejlen er ubetinget min. Jeg gav et interview til cover.dk og har i den forbindelse ikke fået lavet en klar aftale om, hvad interviewet skulle bruges til. Det burde jeg selvfølgelig have gjort. Den fejl tager jeg på mig, og jeg har derfor heller ikke lyst til at pege fingre af andre," udtaler Mads Axelsen i en skriftlig kommentar, som DR har sendt til Journalisten.

Vil levere gratis sko tilbage

Det har ikke været muligt at stille opfølgende spørgsmål til radioværten. Men Dorte Spiegelhauer fortæller, at Mads Axelsen troede, der var tale om en journalistisk artikel.

»Han er ked af det, for han var slet ikke klar over, at det var en reklame.  Han troede, det var et interview og ønskede ikke at medvirke i en reklame,« siger Dorte Spiegelhauer.

Hun oplyser også, at Mads Axelsen ikke fik penge for at medvirke i reklamen.

»Han fik et par gratis sko, som han gladelig gerne afleverer tilbage,« fortæller hun.

Samme regler for freelancere

Mads Axelsen er freelancer og radiovært på P3 og P6 Beat. Dorte Spiegelhauer fastslår, at der ikke er forskel på reglerne, uanset om medarbejderen er freelancer eller fastansat.

»Der står i vores freelance-kontrakter, at man ikke må medvirke i nogen form for reklame. Det står helt klart, at de regler gælder, så længe man er kontraktansat freelancer hos os.«

Hun kan ikke umiddelbart svare på, hvordan reglerne er, hvis man er freelancer hos DR uden kontrakt.

Intet ansvar hos DR-chefer

DR har ikke kontaktet Cover eller Nike for at få dem til at trække reklamen tilbage. Men Dorte Spiegelhauer har indskærpet over for Mads Axelsen, at han skal være mere opmærksom fremover.

Er der også en chef et sted i DR, der har et medansvar for, at det er gået galt?

»Nej, det synes jeg faktisk ikke. Vores regler er helt klare,« siger Dorte Spiegelhauer.

I DR’s etiske regler står blandt andet: ”DR-ansatte må ikke under nogen form medvirke i reklamer”.

Cover: Ingen har interesse i misforståelser

Hos Cover er det bestyrelsesformand i Malling Publications, Tage Nielsen, der udtaler sig. Han anerkender, at Mads Axelsen selv tager ansvaret for fejlen.

Bestyrelsesformanden fortæller, at det ikke er cover.dk, der selv har talt med DR-værten.

»Vi har fået materialet fra vores samarbejdspartner, som har fået det fra et bureau. Jeg kan ikke svare på, hvem der har talt med ham,« siger Tage Nielsen.

Han tilføjer, at alle har interesse i, at aftalerne er klare, når man laver advertorials, såvel som journalistik.

»Alle har en interesse i, at der ikke opstår tvivl. Ingen har en interesse i misforståelser,« siger Tage Nielsen.

Journalisten er i kontakt med Nike for at få en kommentar fra selskabet eller deres danske samarbejdspartner.

Mediejurist: Reklamen er ulovlig

Journalisten kunne tidligere i dag fortælle, at der også er andre problemer med annonce-artiklen fra magasinet Cover. Mediejurist Peter Lind Nielsen vurderede, at artiklen var ulovlig, fordi det ikke stod klart, at der var tale om en reklame, som Nike har betalt for.

Cover har siden ændret artiklen, så det fremstår mere klart, at der er tale om en "advertorial". Men Tage Nielsen afviste over for Journalisten, at Cover har gjort noget galt.

»Det afgørende for mig er loven, ikke hvad en eller anden jurist siger,« sagde Tage Nielsen.

TV 2-vært fik kritik for slipsereklame

I april kunne Journalisten beskrive en anden sag, hvor TV 2-vært Christian Müller Bækgaard fik en alvorlig påtale af sin chef for at medvirke i en rosende artikel om et slipsemærke på forhandlerens hjemmeside.

»Vi har nogle interne retningslinjer på TV 2 om, hvad man kan medvirke i i forhold til reklamer og arrangementer, og her falder det her klart uden for, hvad man må,« sagde redaktionschef på TV 2 Sporten, Allan Hvid, dengang.

Christian Müller Bækgaard ønskede ikke at kommentere sagen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen