DR Ultra: »Det kan blive op ad bakke at få børn til at læse avis«

DR’s nyhedskanal til børn, DR Ultra, hilser deres nye konkurrent på markedet velkommen. Det skærper de enkelte medier, mener kanalredaktøren. Men hun tror, at avisformatet bliver en udfordring for Berlingske: »Elektronisk og visuel nyhedsformidling taler som udgangspunkt mere børns sprog«

Berlingskes nye ugentlige avis til børn bliver hilst velkommen af DR’s nyhedskanal til børn, DR Ultra. Kanalen har i over et år formidlet nyheder til børn.

Og erfaringerne er gode, siger kanalredaktør Kirstine Vinderskov:

»Vi har kunnet konstatere, at børn ER interesserede i nyheder fra omverdenen. Det kræver bare, at nogen vil fortælle dem på deres præmisser. Derfor synes jeg, det er meget positivt, at Berlingske åbenbart ser et forretningspotentiale der. At nyheder til børn ikke bare er noget, man laver, fordi man har public service-forpligtelser – men også, fordi der rent faktisk er et behov og en interesse for det,« siger hun til Journalisten.

Konkurrence er godt

Men selv om interessen for nyheder til børn har vist sig at være stor, havde Kirstine Vinderskov alligevel ikke forventet en børneavis fra Berlingske. Hun tror, at avisformatet kan blive en udfordring for dem.

»Umiddelbart blev jeg faktisk en smule overrasket, da jeg hørte det. Børn er jo ikke de store avislæsere, og umiddelbart tænker jeg, at det kan blive lidt op ad bakke at få børn til at læse avis. Elektronisk og visuel nyhedsformidling taler som udgangspunkt mere børns sprog. Men jeg synes, det er al ære værd, at de prøver,« siger Kirstine Vinderskov.

Den nye avis kommer jo til at henvende sig til samme målgruppe som DR Ultra. Hvad kommer det til at betyde for jer, at konkurrencen bliver skærpet?

»Sådan ser jeg egentlig ikke på det. Der er jo også mange, som laver nyheder til voksne. Men konkurrence er selvfølgelig godt – det skærper de enkelte medier og giver nogle gange også større efterspørgsel. Så jeg hilser Berlingskes nye avis meget velkommen. Langt hen ad vejen tror jeg kun, det er godt, at vi ikke er de eneste, der formidler nyheder til den her målgruppe,« siger Kirstine Vinderskov.

Børnene skal ikke skræmmes unødigt

Kanalredaktøren fra DR Ultra fortæller, at deres erfaringer viser, at der er nogle helt særlige udfordringer forbundet med at formidle nyheder til børn.

Det handler blandt andet om at knække koden til, hvordan man får historierne fra TV Avisen fortalt, så de er interessante set med et barns øjne. Men hun peger også på et vigtigt etisk aspekt:

»Det handler om hele perspektivet om ikke at skabe unødig angst hos børnene. Vores ambition er ikke at være først og hurtigst – det vigtigste for os er at kunne komme med en god forklaring. Hvis det kræver et døgn mere, så venter vi gerne.«

1 Kommentar

jens jørgen kjærgaard
3. APRIL 2014
da jeg gik i mellemskole i
da jeg gik i mellemskole i slutfyrrerne holdt jeg "frikvarter" der blev udgivet af politiken - det gik ned, desværre