search

DR Trafik er splittede i debat om fartkontrol

P4 Trafik overvejer på opfordring fra lytterne, om man i radioen skal fortælle bilisterne, hvor politiets fotovogne er placeret. Det har skabt debat: »Det er virkelig et spørgsmål, som får mange reaktioner og sætter følelserne i kog,« siger chef for DR Trafik, som nu drøfter idéen med politiet

P4 har i den forløbne uge modtaget flere henvendelser fra lyttere, som ønsker en ny service i kanalens trafikmeldinger. Lytterne opfordrer kanalen til at advare om, hvor politiets nye fotovogne med fartkontrol er placeret.

Idéen stammer fra Tyskland, hvor radiokanalen NDR i sine trafikmeldinger advarer bilisterne om fartkontrol på de tyske landeveje. Den idé, mener nogle lyttere, skal overføres til Danmark.

Men forslaget er ikke så lige til at håndtere. Flere af P4’s kanaler har diskuteret dilemmaet med deres lyttere på Facebook, og det har sat gang i debatten på de sociale medier.

Chef for DR Trafik, Peder Meisner, kalder tanken interessant og er ikke afvisende over for idéen om at fortælle om fotovognene i radioen. Han forklarer dog, at det primære formål med trafikmeldingerne er at skabe fremkommelighed og bidrage til at øge trafiksikkerheden i Danmark.

»Det, der kunne tale for, ville være, hvis det blev opfattet som en hjælp til trafiksikkerheden. At man hele tiden bliver mindet om, at politiet er derude, og derfor må jeg hellere køre fornuftigt. Hvis det er den tanke, man kan efterlade i folks hoveder, så kan det give meget god mening,« siger Peder Meisner.

Kun efter aftale med politiet

Diskussionen om, hvorvidt man skal hjælpe lytterne med at undgå bøder, kører dog stadig på DR Trafik. Og det er langt fra besluttet, om man vælger at gøre det eller lade være.

»Man kan spørge: Hvis man offentliggør, hvor nogle af fotovognene holder, er man så med til at bidrage til sikkerheden, fordi folk generelt vil sætte farten ned – eller bidrager man i virkeligheden til det modsatte. Det er en grunddiskussion, vi skal have afklaret, og som vi og politiet stadig tygger på,« siger Peder Meisner.

Han forklarer videre, at tanken om at oplyse lytterne om fartkontrol ikke er fremmed for P4. Idéen er tidligere blevet testet både på Fyn og i København. Der er dog ét argument, der er afgørende for, om DR Trafik går med på idéen:

»Det skal være efter aftale med politiet. Vi er ikke interesseret i at lave en service, hvor det ikke er efter aftale med politiet. Og jeg kan se på de debatter vi har haft i morges, at politikredsene er meget delte i, om det er en god idé eller ej,« siger Peder Meisner.

Peder Meisner og P4’s kanaler har i løbet af ugen været i kontakt med de danske politikredse for at drøfte muligheden for et samarbejde om lytteroplysningen. Nogle politikredse var helt med på idéen, mens andre var imod.

Ifølge Peder Meisner er blandt andre Sydsjælland og Lolland Falsters-Politi positive over for idéen. Her offentliggør man allerede på Twitter, hvor man laver kontrol. Politiet på Fyn og i Østjylland er derimod mere skeptiske over for forslaget. Her vil man hellere, at billisterne hele tiden forventer at møde en fartkontrol i næste sving.

Sætter følelserne i kog

Peder Meisner forklarer også, at der er en vis forskel på advarslerne i Tyskland og i Danmark:

»Der er den væsentlige forskel, at i Tyskland er det billister, der ringer ind og fortæller, hvor de har set en fotovogn. Hvorimod det, vi tidligere har testet, har været, at poltiet har meddelt nogle steder, de vil lave fartkontrol i løbet af dagen. Og det er den service, politiet allerede selv laver på Twitter nogle steder,« siger han.

Spørgsmålet om, om tiltaget vil have en præventiv effekt eller ej. Her har lytterne bidraget med mange forskellige holdninger i debatten, fortæller Peder Meisner. 

»Det er virkelig et spørgsmål, som får mange reaktioner og sætter følelserne i kog. Det er altid en vanskelig diskussion at svare ja eller nej, for der er mange måder at gøre det på,« siger han.

Det bliver diskuteret meget, om det overhovedet er en service, I skal tilbyde som public service institution – hvad mener du om det?

»Den service er ikke vores kerneopgave, og derfor lytter vi enormt meget til politiet. Hvis de mener, vi kan hjælpe trafiksikkerheden på vej ved at gøre det, så er vi åbne for at tage dialogen,« siger Peder Meisner.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen