search

DR tænker som de kommercielle

Det er unfair over for de kommercielle kanaler, der er afhængige af annoncefinansieringen. Og det er unfair over for Danmarks Radios forpligtelse til at turde tænke nyt og huske, at DR faktisk er en del af vores kulturarv

Det kan være en overreaktion. Men jeg blev simpelthen så træt, da jeg i går hørte DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, i forbindelse med spareplanerne udtale, at nu skulle DR satse mere på de unge.

Medier er fuldstændig tossede med at finde svaret på, hvad de unge vil have. Det er forståeligt nok. Kommercielle medier er tvunget til at tænke i målgruppen på mindst to fronter: Kommende generationer skulle gerne være opdraget til, at mediet er uundværligt, og – nok så vigtigt – mediets publikum skal også være attraktivt for annoncørerne.

Fra min tid på Metroxpress er jeg helt med på, hvor vigtig en læserskare de unge er. De køber – eller får forældrene til at købe – smartphones og gadgets, tøj og underholdning. Og derfor kan det medie, som har mange unge brugere, også i højere grad sælge annoncer for mobiltelefoner osv. Den form for målgruppetænkning giver god mening i et kommercielt medie, der er afhængig af annoncering.

Det giver langt mindre mening for Danmarks Radio.

Dr.dk er tabloid

Selvfølgelig skal DR også tiltale de unge mediebrugere, hvis DR skal have en berettigelse. Min frygt er bare, at DR i målgruppetænkningen glemmer, at statsradiofonien er public service, og at stationen ikke bare har økonomisk råderum, men pligt til at tænke på andet end at bruge alle midler i jagten på bestemte grupper.

I forvejen er forsiden af hjemmesiden dr.dk blevet så tabloid, at det efterhånden er mere sandsynligt at finde store overskrifter om en kvindes fejloperation af brysterne end den seneste udvikling i Syrien – sådan sat på spidsen. I skrivende stund er tophistorien på DR’s nyhedssite, at Maria klagede over frisørpriser.

Danmarks Radio er ikke alene om at bløde unge seere. Blandt andre britiske BBC gør det samme, særligt på hovedkanalen BBC1. Her er konklusionen, at en medvirkende årsag meget vel kan være, at 63 pct. af prime time er optaget af bare 10 shows, og alle undtagen ét af dem har mere end syv år på bagen.

DR er fyldt med gengangere

Ser man på DR’s programflade sådan en tilfældig tirsdag, er der også mange gengangere. 'Barnaby' naturligvis. Og 'Wallander'. Og 'Bonderøven', 'Miss Marple', 'Aftenshowet' og 'Hammerslag'. Det er ikke just fornyelse, som præger billedet. På den baggrund skal Danmarks Radio ikke høre et ondt ord for at ville udvikle sig. Det er bydende nødvendigt.

Men hvor ville jeg ønske, at Danmarks Radios spørgsmål ikke var et ’hvad er det, de unge vil ha?’’, men et ’hvordan kan vi opfylde vores public service-forpligtelse, så vi kan tilbyde noget unikt og nytænkende, som de øvrige stationer ikke har mulighed for at udvikle’. Det kan selvfølgelig være, at svaret bliver det samme. At der i fokus på de unge brugere opstår noget fremragende. Jeg mindes P3’s 'Børneradio', der har opdrættet unikke talenter og skabt vidunderlige programmer i deres vanvid.

Imidlertid er mediebilledet et andet i dag. Tilsyneladende ser de unge meget mindre tv end før, mens de ældre ser lige så meget eller endda lidt mere. Statistikkerne snyder bare. De unge ser masser af tv – de gør det bare på deres telefoner, tablets og computere, og de gør det, når de vil, og de plukker fra Netflix, HBO, Youtube osv. Det er et kæmpe problem for de kommercielle tv-kanaler, for det gør deres reklametider mindre attraktive. Det problem har DR ikke, men det gør ondt at miste seere.

Alle rykker fra flow

For at gøre ondt værre stopper den bevægelse ikke med de unge. Aldersgrupperne over dem rykker også hastigt fra traditionel tv-kigning på klokkeslæt til tv, når de selv vil og har tid. Danmarks Radio ser rigtigt, når stationen gerne vil være stærkere repræsenteret på de digitale platforme.

Men DR risikerer at gå helt fejl i byen, hvis tilbuddet til de ældre seere og lyttere fortsat skal være 'Barnaby' og 'Hammerslag'. Det kan godt være, at de halvgamle og ældre lige nu er trofaste, men det bliver de ikke ved med, hvis DR ikke også udvikler sig for dem.

Jeg har derfor stadig svært ved at se, hvorfor det lige skal være ’de unge’, der skal være svaret på DR’s kvaler. Danmarks Radios problem er ikke, at de unge siver væk, men at DR efterhånden ikke tilbyder nogen noget på hovedkanalen, som ikke kan fås i en eller anden udgave på andre tv-stationer, herhjemme eller i udlandet.

DR tænker som de kommercielle kanaler. Det er unfair over for de kommercielle kanaler, der er afhængige af annoncefinansieringen. Og det er unfair over for Danmarks Radios forpligtelse til at turde tænke nyt og huske, at DR faktisk er en del af vores kulturarv, som vi alle er tvunget til at betale til.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen