DR skruer op for web-tv - henter redaktør på EB

DR øger web-tv-holdet fra fire til syv mand og har ansat Ekstra Bladet-redaktør Heine Jørgensen som redaktør. »Vi er et tv-hus, og vi har været vant til at tænke flow-tv. Nu skal vi være bedre til at omstille os, så vi tænker video på nettet,« siger web-tv-chef Niels Klit
07.01.2015 · 10:56

DR satser på webtv. Teamet af videojournalister på dr.dk udvides fra fire til syv, og DR har ansat en ny webtv-redaktør. Det bliver Heine Jørgensen, som i dag er ledende redaktør på Ekstra Bladet, hvor han blandt andet er med til at redigere web-dokumentarer. Han har tidligere været redaktør på ekstrabladet.tv.

»Vi skruer op for web-tv-produktionen, både i den daglige nyhedsdækning og i det kæmpe potentiale, der er i de mange dokumentarer, debat- og underholdningsprogrammer, DR laver. Vi vil gerne bruge DR’s tv-indhold langt mere på web, mobil og sociale medier,« siger Niels Klit, chef for web-tv og nyhedsfotografer.

Heine Jørgensen starter 1. marts. I de første måneder bliver hans primære opgave at sørge for mere og bedre web-tv i den daglige nyhedsdækning på dr.dk.

»Der kører tre store historier hver morgen i DR, som der er produceret video til. Det skal vi udnytte bedre. Samtidig kan det også være, vi skal sende vores web-tv-folk ud som VJ’s. Før havde vi én videojournalist siddende på dr.dk, nu får vi tre ind fra morgenstunden. Det er klart, at så kan vi løse mange flere opgaver,« siger Niels Klit.

DR skal være bedre til at omstille sig

Han tilføjer, at DR er nødt til at være der, hvor brugerne er.

»Det her sker i erkendelse af, at web-tv er vigtigt og bliver en stor del af det, brugerne efterspørger. Det er vi nødt til at opprioritere. Og det er vi jo ikke de eneste, som gør, de store dagblade gør det, medier over hele verden satser på det. Vi indretter os efter, hvordan brugerne gerne vil have serveret indhold. Vi er et tv-hus, og vi har været vant til at tænke flow-tv. Nu skal vi være bedre til at omstille os, så vi tænker video på nettet.«

Når de daglige video-nyheder er blevet styrket, vil det også være Heine Jørgensens opgave at søsætte nye koncepter samt at styre web-tv-dækning af større live-events.

»Vi kommer til at lave mere live. Det kan være alt fra færgesænkninger og krisemøder i Venstre til finanslovsfremlæggelser. Samtidig skal vi også udtænke nye koncepter for web-tv. Det kunne være ”forstå sagen på 3 minutter” fortalt med video, grafik og musik. Det kunne være dagens største historier på 60 sekunder. Det kommer Heine også til at bruge tid på,« siger Niels Klit.

Stalinorgel af innovativ kraft

Hvorfor blev det lige ham?

»Alle i medieverdenen kæmper om at finde ud af, hvordan brugerne vil have serveret video på nettet. Ikke mange har den dybe forståelse for det. Heine har beskæftiget sig intensivt med netop det de seneste otte år, og det har givet ham stor indsigt. Samtidig er han et stalinorgel af innovativ kraft og har fantastisk mange ideer. Der er ikke ret mange, der kan det her derude, og vi tror på, at vi har fundet den bedste,« siger Niels Klit.

Heine Jørgensen selv glæder sig til at styrke DR’s web-tv. Både på den korte bane, hvor han skal lede det nye syvmands-hold og sørge for mere web-tv på dr.dk. Og på den længere bane, hvor han skal udtænke koncepter og styrke live-dækningen.

»Det lyder ret gennemtænkt, hvad DR sætter i gang. Der kan nogle gange ske det i medierne, at man bliver begejstret for et lille hjørne og dyrker det. For mig virker det, som om DR virkelig vil sætte hjørnerne sammen. Nogle gange tror jeg, man undervurderer hvor mange kræfter, der sidder i DR. For eksempel er der andre i huset, som har kæmpe kompetencer med live-tv. Dem glæder jeg mig til at arbejde sammen med,« siger Heine Jørgensen.

Han tilføjer, at det ikke bliver hans opgave at gøre dr.dk tabloidt.

»Jeg synes, jeg har opdyrket nogle kompetencer de seneste år - ikke mindst på Ekstra Bladet, som i den grad har været bølgebryder på den digitale journalistik. Uden at gøre DR tabloidt kan man godt betragte indholdet på en anden måde, hvor man ser det mere med brugernes øjne. De vil gerne have én ind, som ikke smadrer alle vinduerne, men kommer med en kompetence, de ikke har fået opdyrket endeligt endnu.«

Hvorfor skifter du lige nu?

»Når man er en sjæl som mig, der trives bedst med forandring og forandringsledelse, og ikke nødvendigvis er et driftmenneske, så kommer der et tidspunkt, hvor både jeg og Ekstra Bladet har godt af, at jeg lader op med nye vitaminer. Jeg synes også den ballast, jeg har fået på Ekstra Bladet, fortjener at blive prøvet af andre steder,« siger Heine Jørgensen.

Kommentar

Seneste jobopslag

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

DR søger to erhvervsjournalister i Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 18.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02

Radikale Venstre søger videojournalister

Radikale Venstre
Ansøgningsfrist: 18.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02