DR Sjælland anklaget for artikeltyveri

Flere lokalaviser har fået nok af at læse deres egne historier gengivet ordret på DR Sjællands hjemmesider. De er nu begyndt at sende regninger til DR for at bryde citatretten.

Flere lokalaviser har fået nok af at læse deres egne historier gengivet ordret på DR Sjællands hjemmesider. De er nu begyndt at sende regninger til DR for at bryde citatretten.

RAN. 16 artikler a' 3.500 kroner plus moms. I alt 70.000 kroner.
Sådan lød en regning, der landede i postkassen hos DR Sjælland.
Afsender er Søren Knudsen, chefredaktør på Lolland-Falsters Folketidende. Ikke fordi han har en aftale om at levere artikler til DR, men fordi han i en lang række tilfælde har kunnet læse sine journalisters historier kopieret fuldstændigt ordret på DR Sjællands lokale nyhedssites. Og nu har han fået nok.
»Nogle gange bliver artiklerne gengivet fra ende til anden, med stavefejl og det hele. Det er så systematisk, at det skriger til himlen,« fortæller Søren Knudsen.
Han har gennem længere tid haft en korrespondance med ledelsen på DR Sjælland om problemet. Seneste skrev han en mail i januar og bad dem standse deres praksis med at kopiere artikler, men da det ikke skete, begyndte han at samle eksempler sammen.
Det er så foreløbigt blevet til de 16, som han nu fakturerer.
På Holbæk Amts Venstreblad har man også oplevet problemet i flere tilfælde. Det har nu fået en enkelt journalist – Silla Bakalus – til at sende en regning på 5.000 kroner til DR Sjælland for at kopiere en artikel, hun skrev til avisens nyhedssite Nordvestnyt.dk. Artiklen blev kopieret i sin helhed inklusive rubrikken. Blot var der tilføjet 'skriver Nordvestnyt.dk'.
»Jeg har selv skrevet til nettet for Politiken, og reglerne var klare: Man kan godt skrive af, men man tager aldrig en hel artikel,« siger hun.
Hun blev opfordret til at sende en regning af avisens chefredaktør Mogens Flyvholm.
»Det er dybt forkasteligt. Vi har ikke noget imod konkurrence, men vores ting bliver jo tyvstjålet,« siger han.

I DR SJÆLLAND er redaktionsleder Kim Palm ikke særlig stolt af situationen.
»Det er rigtigt, at vi har fået nogle regninger smidt i nakken, som vi nu har sendt til DR Jura. Men jeg vil godt sige, at der i de konkrete tilfælde er blevet begået fejl, og det beklager vi. I eksemplerne opretholder vi ikke det, vi kender som god citatskik,« siger Kim Palm.
Ifølge ham gør DR Sjælland en stor dyd ud af at overholde citatretten.
»Vi skelner mellem at kopiere og citere, hvori der ligger en selvstændig bearbejdelse. Det har aldrig været vores hensigt at stjæle andres historier,« siger han.
Men tilsyneladende har den opfattelse af god citatskik ikke været helt ens internt i DR Sjælland. Første gang Lolland-Falsters Folketidendes chefredaktør, Søren Knudsen, beklagede sig, svarede stationens ledelse nemlig i en mail, at man ikke så noget problem, fordi deres egen procedure var overholdt. En standard-procedure, der blandt andet lyder:
"Hvis artiklen stort set ikke indeholder selvstændig bearbejdning, angiver vi også avisens navn i forfatterbyline på web."
Men hvis en citathistorie ikke indeholder selvstændig bearbejdning, er det ifølge DJs chefjurist, Anne-Louise Schelin, et klokkeklart brud på ophavsretten.
»Man må citere, hvis det har et formål i forhold til det, man skriver om. Men her gør man sig jo end ikke umage med at formidle. Man har simpelthen bare taget det hele,« siger hun.
I dag kan DR Sjællands redaktionschef, Kim Palm, ikke genkende den procedure-beskrivelse, Søren Knudsen fik tilsendt. Han henviser selv til en mail sendt ud til medarbejderne, der indskærper, at der skal ske en bearbejdelse, og at rubrikker ikke må kopieres.

JOURNALISTEN HAR TALT med en medarbejder på DR Sjælland, der kæder den hyppige brug af citathistorier sammen med et voldsomt arbejdspres, hvor få personer skal dække hele Sjælland på lokalstof-niveau – både som radio og web.
Og det er præcis baggrunden for regionalavisernes irritation – DR vil trække trafik ved at bruge andre mediers ressourcer.
»DR har en web-strategi, hvor de gerne vil langt ud i lokalområderne. Men da de kun er en enmandshær, må de trække på vores finmaskede lokaldækning. Så de springer over, hvor gærdet er lavest,« siger Mogens Flyvholm.
Både Lolland-Falsters Folketidende og Holbæk Amts Venstreblad driver nyhedssites, som altså er web-konkurrenter til DR Sjælland.
»Dr.dk er den største website-aktør på Lolland-Falster. Så vi har en statsfinansieret konkurrent, hvor vi betaler for det stof, de bruger,« siger Søren Knudsen.