search

DR sendte ulovlige reklamer

DR reklamerede for store virksomheder, da der blev sendt Melodi Grand Prix fra Herning. Tøjfirmaet Bestseller og flyselskabet Cimber Air fik vist sine logoer, mod at de leverede tøj og transport til showet. Det er skjult reklame og et brud på radio- og fjernsynsloven.

Alle sejl var sat, da DRs underholdningsafdeling sendte Melodi Grand Prix 2001 fra Messecenter Herning. DR skulle bevise, at de mestrede en miniudgave af det internationale Melodi Grand Prix, som finder sted i maj.
DRs produktionsomkostninger blev reduceret ved, at varemærker blev sendt direkte ind i stuen til to millioner danske tv-seere. Tøjfirmaet Bestseller, flyselskabet Cimber Air, Messecenter Herning og Herning Kommune blev eksponeret.

Som modydelse fik DR transport, hotelophold og tøj betalt. Alle regninger blev sendt til Messecenter Herning, som var DRs samarbejdspartner.

At der forelå en aftale om visning af varemærker mellem Messecenteret og sponsorerne, bliver bekræftet af et af de firmaer, der var sponsor til Grand Prix. Bestseller leverede tøjet til kunstnerne ved Grand Prixet mod at få vist deres varemærke.

"Vi lavede en aftale med Messecenter Herning om, at logoet og Jack & Jones-butikken blev vist under Grand Prix-showet. Og det har vi været meget glade for," siger marketingchef Lene Dyhr fra firmaet Bestseller, der ejer Jack & Jones.

Alle er for så vidt glade. DR havde det høje-ste seertal i flere år. Og Herning blev markedsført for millioner af kroner.

"Det er noget af det største, vi har haft," siger Messecenterets direktør Georg Sørensen.

"Hvis vi omregner den direkte omtale, vi har fået ud af Grand Prixet til, at vi skulle købe det i annonceform eller som tv-reklamer, så har vi vel tjent et tocifret millionbeløb," siger han.

Turistchefen er også ovenud tilfreds men hæfter sig ved, at Herning også måtte yde sit for at få opgaven.

"Man får det jo ikke gratis. Grand Prix var en gigantisk opgave for Herning," siger direktøren for Herning Turist- og Kongresbureau Ole Petersen.

 

Herning, Herning, Herning
Ud over tusindvis af spaltemillimeter i den skrevne presse, massevis af foromtale i de elektroniske medier – især i DRs egne programmer – så blev der vist tretten indslag under selve transmissionen af Grand Prix.

Indslagene var i samme sprøde kvalitet som cellofanet omkring marcipanbrød. Den midtjyske by blev svøbt i fløjlsbløde billeder af smilende herningensere, Herning Garden og byens industri med lækker muzak nedenunder.
Disse tredive sekunder lange indslag blev vist efter hver sang med glade overskrifter som for eksempel:

"Herning – en by med visioner", "Herning – byen hvor trådene knyttes" og "Et blomstrende erhvervsliv".

Indslagene blev lavet af produktionsselskabet Studio 1-2 i Herning. Og regningen blev sendt til Messecenter Herning.

"Det var lokal markedsføring smækket op på landsdækkende tv. Det var jeg ikke i tvivl om," siger reklameproducer Lars Amby fra Studio 1-2, der lavede indslagene.

"Jeg fik en liste fra Messecenteret, hvor der stod, hvad indslagene skulle indeholde. Og Messecenteret godkendte de ideer, jeg selv havde. Men den endelige godkendelse af de færdige indslag lå hos DR," siger han.

Og dermed fik landets seere serveret Herning med fløde på.

DR har det fulde redaktionelle ansvar for indholdet i sine programmer. Og det levede DR op til, mener DRs underholdningschef. Også selvom det ikke var DR, der fandt på indslagene eller producerede dem.

"Jeg har det helt fint med de spots. Messecenteret eller andre har overhovedet ingen kontrol haft med de tretten indslag. Vi kontrollerede hvert eneste indslag for at sikre os, at der ikke blev eksponeret firmaer, logoer eller produkter," siger underholdningschef Jan Frifelt.

Men det blev der.

I indslaget med overskriften "Musikken kommer til byen" blev flyselskabet Cimber Airs logo vist på et fly. Og Bestsellers selskab Jack & Jones fik vist sit navn under indslaget "Et blomstrende erhvervsliv". Og det er ulovligt ifølge Radio- og Fjernsynsloven. Her står, at sponsorer ikke må få vist deres varemærker inde i programmet.

"Har du siddet og slowet dig igennem programmet eller hvad?" spørger Jan Frifelt overrasket, da han bliver konfronteret med JOURNALISTENs oplysninger om lovbruddet.

"Jeg kan ikke huske de konkrete eksempler, men jeg har ikke hæftet mig ved de to selskabers logoer. Men der er måske også kommet et billede med af en Tuborg-flaske. Man kan jo ikke lave billeder nogen steder, uden at der smutter enten et logo eller en tom flaske eller en flyver eller noget andet med i billedet."

– Var det et tilfælde, at to af Grand Prixs centrale sponsorer fik vist deres varemærker?

"Det må jeg sige ja til," siger Jan Frifelt.

Men marketingchefen for Bestseller Lene Dyhr siger til JOURNALISTEN, at hun havde en aftale med Messecenter Herning om, at Jack & Jones fik sit navn med i Grand Prix. Men det afviser direktøren for Messecenteret.

– Er det så en fejl, at de er kommet med?

"Det er ikke et uheld. Det er da bevidst, at de er der. Forstået på den måde, at når vi laver sådan en reklamefilm for området, postkort, kald det hvad du vil, så er det jo ikke tilfældigt," fortæller direktøren for Messecenteret Georg Sørensen.

 

Ligner TV3
Underholdningschefen i DR erkender, at man ikke må lave en aftale om visning af varemærker med en sponsor.

"Det er rigtigt, at man ikke må lave den slags aftaler, det ved jeg godt. Men jeg kender ikke til det, så derfor vil jeg ikke forholde mig til det," siger Jan Frifelt.

Cimber Air, som fløj kunstnere og DR-medarbejdere til og fra Herning, fik også vist sit varemærke. Men Cimber Air havde ifølge marketingchef Henrik Jørgensen ingen aftale om at få selskabets navn eksponeret.

"Vi havde en aftale med Messecenter Herning om transport. Men der lå ingen garanti for, at vores navn blev vist," siger Henrik Jørgensen.

De 13 indslag blev vist på samme måde som de såkaldte postkort under det internationale Melodi Grand Prix, hvor hvert land viser de gode sider af deltagerlandet. Men indslagene hører ikke hjemme i det nationale Grand Prix, mener medieforsker Preben Sepstrup.

"De indslag har overhovedet intet med Grand Prix at gøre. De er lige så forstyrrende og fremmedartede som reklameindslag. Derfor lignede showet faktisk en produktion, som TV3 kunne have lavet. Og man fortæller ikke folk om motivet men bilder os ind, at det var journalistisk relevant," siger Preben Sepstrup.

Det afviser DR. Indslagene skulle bruges til at få flow i programmet og til at give nogle naturlige afbrydelser. Men underholdningschefen ville også gerne vise området, hvor showet blev lavet.

"Vi møder ofte kritik af, at vi aldrig kommer rundt i landet. Og nu var vi ude i landet, og så viste vi området. Det har vi også gjort ved tidligere Grand Prixer," siger DRs underholdningschef Jan Frifelt.

Preben Sepstrup mener ikke, at DR har levet op til sine public service-forpligtelser ved at promovere Herning.

"Især DR skylder at fortælle seerne, hvis der er nogen andre interesser bagved, fordi det er det store skilletegn imellem dem og de kommercielle stationer. Principielt er det kun seernes interesser, der skal varetages i DR. Og hvilken interesse har seerne i Herning, når de ser Grand Prix?" spørger Preben Sepstrup.

"Det kan da være meget interessant at se, hvordan der ser ud i Herning," svarer Jan Frifelt uden at lyde rigtigt overbevisende.

 

Lige efter bogen
Hvilke modydelser, DR fik for at bringe de tretten Herning-forherligende indslag, kendes kun af Messecenter Herning og DR. Aftalen er fortrolig og ikke omfattet af aktindsigt.

Men ifølge JOURNALISTENs oplysninger fik DR betalt transporten med Cimber Air, kunstnernes tøj blev betalt af Bestseller, og hotelophold til DR-medarbejdere og kunstnere blev betalt af Messecenter Herning. For eksempel boede flere fra DRs ledelse på det dyreste hotel i Herning under Grand Prix.

Derudover fik Messecenteret massiv omtale både før, under og efter Grand Prix. For eksempel var ét af de tretten indslag med overskriften "Messer og udstillinger" stort set optaget i Messecenteret.

Da JOURNALISTEN foreholder DR disse oplysninger, bliver der henvist til den fortrolige kontrakt med Messecenter Herning.

"Vi oplyser ikke noget om kontraktlige forhold både af politiske og konkurrencemæssige årsager," siger Jan Frifelt.

Både underholdningschef Jan Frifelt og Messecenterets direktør Georg Sørensen mener, at alt er gået lige efter bogen. Og i Herning er de så glade, at de har tilbudt at gøre Herning til fast Grand Prix-by.

"Man skal glæde sig over, at Grand Prix gav et godt billede af Herning, at der sker nogle ting, og der er dynamik. Hvorfor skal tingene være så kedelige?" spørger Georg Sørensen.

 

TILSKUD TIL PROGRAMMER
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed

Paragraf 73, stk. 2. Et program, hvortil der ydes tilskud i henhold til stk. 1, skal klart identificeres ved, at tilskudsgiverens navn eller mærke (logo) er an-givet ved programmets begyndelse eller slutning, eller begge steder. Sådanne angivelser må derimod ikke forekomme i programmet.

Stk.3. Indholdet og programsætningen af et program, hvortil der ydes tilskud, må ikke påvirkes af tilskudsgiveren på en sådan måde, at det indvirker på radio- eller fjernsynsforetagendets ansvar og redaktionelle selvstændighed med hensyn til programmerne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen