search

DR sender syv superligakampe i efteråret

Den Bonnier- og svenske TV 4-baserede sports- og underholdningskanal Canal9, der lige om lidt går i luften, ser sig nødsaget til at skrue ned for superliga-blusset i sin første sæson.

Den Bonnier- og svenske TV 4-baserede sports- og underholdningskanal Canal9, der lige om lidt går i luften, ser sig nødsaget til at skrue ned for superliga-blusset i sin første sæson. På kanalens nye hjemmeside lover man ellers 60 live-kampe fra den bedste danske fodboldrække, men sådan bliver det ikke.

I hvert fald er Danmarks Radio nu blevet stillet mindst syv kampe i udsigt alene i efterårssæsonen, der går i luften allerede i slutningen af juli, og det tal kan meget vel blive højere, hvis ikke Canal9 får held til at komme ind på de store distributørplatforme hos YouSee eller Stofa Telia. Hvis ikke, kan Canal9 ikke leve op til den penetrationsprocent på 59, som den oprindelige aftale foreskriver.

Og hvis færre end 59 procent af alle danskere har adgang til live-kampene, skal den nye kanal, om man så må sige, fylde op med kampe på DR for at ramme procentsatsen. Det kræver de danske klubber og DBU igennem aftalepartneren Divisionsforeningen. Mens Viasat og TV 3 er endnu mere på barrikaderne i forhold til den nye aktør på banen.

Viasat har sat advokater på sagen og gjort officiel indsigelse mod Canal9’s ret til overhovedet at vise kampe fra superligaen. De anfører, at Canal9 overhovedet ikke eksisterede, da den ny tv-aftale til 1,1 milliard blev indgået og derfor i princippet har en penetrationsgrad på 0.

Men foreløbig skal DR 1 sende mindst syv kampe i efterårssæsonen, hvilket sagtens kan blive til flere. Da en ny sæson er lige på trapperne, har et så stort produktionsapparat som DR behov for en vis planlægningsfrist, og så længe Canal9 ikke kan løfte penetrationen, og Viasat presser juridisk på overfor Divisionsforeningen, er usikkerheden stor.

Canal9 har erhvervet rettighederne til superligaen hos norske Telenor, der har købt retten til at vise to kampe i hver spillerunde fra den kommende sæson og i tre år i alt. Mindst seks af kampene i hver sæson skal dog vises på DR 1, da public service-stationen indgik i aftalen med Telenor, der for halvandet år siden opkøbte DR’s OL-, atletik- og Champions League-rettigheder som led i DR’s spareplaner.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen