DR og TV2 overser net- og mobilnyheder

De to tv-stationer skal satse mindre på at forny og flytte tv-nyhederne og mere på net- og mobilnyheder, hvis fremtidens mediebrugere skal indfanges. Det skriver DR's tidligere generaldirektør Kenneth Plummer i en analyse i Journalisten.

De to tv-stationer skal satse mindre på at forny og flytte tv-nyhederne og mere på net- og mobilnyheder, hvis fremtidens mediebrugere skal indfanges. Det skriver DR's tidligere generaldirektør Kenneth Plummer i en analyse i Journalisten.

"På trods af mediebrugernes hastigt skiftende adfærd, hvor de gamle medier, print, radio og tv, betyder mindre og mindre – især hos de yngre – og hvor de nye medieplatforme, nettet og mobilen,
betyder mere og mere, satser både DR og TV 2 stadig størstedelen af deres nyhedsbudgetter på tv."

Det skriver Kenneth Plummer i en analyse i næste udgave af Journalisten.

Kenneth Plummer vurderer, at flytningen af TV Avisen til 21.30 er fornuftig, men tror ikke, seertallene til tv-nyheder vil stige samlet. Der skal derimod helt andre satsninger til, hvis DR og TV 2 vil være visionære og følge med befolkningens ændrede medieadfærd.

"Så er det nu, man skal satse "hele butikken" på at skabe en revolutionerende nyhedsformidling på nettet og mobilen, hvor man udnytter alle de spændende muligheder for levende billeder, interaktivitet og personificering, som disse medieplatforme, der i fremtiden vil blive danskernes foretrukne til nyheder, åbner for."

"Dette ville give public service en ny, stærk og fremtidssikret dimension og virkelig give værdi og mening – især til de danskere, der er under 40 år, og som ikke gider se nyheder på tv eller læse aviser," vurderer Kenneth Plummer.