search

DR og TV 2 sletter netartikler efter kritik

Et stødende spørgsmål på DR's Facebookside og en artikel på TV 2's hjemmeside blev i går slettet. Men kun DR har forklaret brugerne, at de har fjernet noget. »Bare fordi man har publiceret en klar fejl, skal man ikke blive ved at have den liggende,« siger chefen for TV2 NET

Skal medier, der laver fejl på nettet, slette artiklerne – eller bare beklage? I går valgte DR og TV 2 uafhængigt af hinanden at slette to artikler på nettet efter kritik. Men kun DR fortalte brugerne, at artiklen var pillet af. Historien på tv2finans.dk forsvandt bare sporløst.

Chef for TV2 NET Anders Refnov siger, at tv2.dk ikke går ind for historiesletning.

»Alle, der vil se den, kan få den. De kan bare skrive til mig. Men der er forskel på en historie af interesse og så en historie som den her. Bare fordi man har publiceret en klar fejl, skal man ikke blive ved at have den liggende.«

Han siger, at det var en klar fejl at lægge historien på.
»Det er ren tilståelsessag,« siger Anders Refnov om artiklen om, at de to tidligere journalister på TV2 Sporten Heidi Frederikke Sigdal og Anders Sigdal har sat deres hus til salg.

Man kan blandt andet læse, at ’med rækkehuset får de nye ejere blandt andet terrasse med eftermiddags- og aftensol, køkken/alrum med gæstebadeværelse, stue med fransk altan, et mindre loftsrum og to udhuse’. Det skriver eb.dk, der har nået at tage et screendump af artiklen.

Anders Refnov er ikke klar over, om siden er slettet helt eller af-indekseret (det vil sige ikke søgbar via Google, red.) Går man ind på det gamle link, står der ”404 ikke fundet”.

Hvorfor ikke bare skrive, at I har begået en fejl, og fjerne det, I ikke bryder jer om ved artiklen?

»Jeg synes, det var for småt. Hvis det var en principiel historie, skal den ikke fjernes. Men når det er så ligegyldigt som denne, er det under bagatelgrænsen,« siger Anders Refnov.

Slettede efter kritik på Facebook

DR var i går også ude og slette en artikel fra nettet. Det var, efter at DR Nyheders redaktion på Facebook havde spurgt brugerne om, hvem der mon stod bag bomberne ved Boston Marathon. Efter cirka en time beklagede DR Nyheder formuleringen af spørgsmålet, men kort efter valgte redaktionen at slette spørgsmålet og hele debatten. Anders Kappel, der er chef for DR Nyheder web og mobil, skrev et undskyldende indlæg på Facebook, der erstattede det gamle:

”Det spørgsmål burde vi slet ikke have stillet. Det kan I og vi ikke have nogen begavet mening om – selv myndigheder og eksperter famler i øjeblikket for at finde svar med al den indsigt, de har.”

Anders Kappel, hvorfor valgte I at slette indlægget og ikke bare undskylde, at I stillede spørgsmålet?

»På dr.dk sletter vi aldrig artikler. V i kan godt finde på at fjerne debatindlæg på dr.dk eller Facebook, fordi de er stødende, og i den kategori hører denne sag. Spørgsmålet lå ikke inden for vores redaktionelle linje, det var en fejl, at vi stillede det. Derfor slettede vi det,« forklarer Anders Kappel.

Han siger, at redaktionen i første omgang lod den oprindelige debat blive liggende.

»Vi vil ikke skjule vores fejl, men vi kunne se, at trods undskyldningen virkede det enormt stødende. Derfor valgte vi at slette, selv om vi ikke gør det så tit. Vi skrev tydeligt på opslaget, hvad vi havde gjort.«

Samtidig tog Anders Kappel i går kontakt til flere medier, hvor debatten kørte, og forklarede, at DR havde fjernet indlægget.

»Jeg forklarede, at vi havde lyttet til kritikken og linkede til det nye indlæg.«

Anders Kappel siger, at han er ked af, at debatten i medierne er blevet fremstillet som en afstemning. Det er slet ikke tilfældet. Det var et debatspørgsmål, som dr.dk's brugere kunne svare på.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen