De statslige tv-stationer er nogle af de absolut stærkeste varemærker i Danmark. Blandt 262 vidt forskellige produkter ligger stationerne i top.
Det er YouGovZapera, der for Berlingske Business har gennemført en såkaldt brandmåling. Det vil sige, at de har målt, hvilke varemærker i Danmark der lige nu står stærkest i forbrugernes bevidsthed.
Målt på seks parametre – bl.a. kvalitet, indtryk, omdømme og tilfredshed – har et repræsentativt udsnit af danskerne givet DR2, DR og TV 2 henholdsvis tredje-, femte- og syvendepladsen i analysen, der har undersøgt i alt 262 varemærker i Danmark.
Blandt de øvrige mærkevarer, som danskerne anser for nogle af de bedste, er Google, Nokia, Sony og Audi.
»Det er påfaldende. Det strider imod de fleste brandingteorier, som siger, at et stærkt brand er et globalt brand. Det er et udtryk for, at forbrugerne i meget stor udstrækning værdsætter lokale brands,« udtaler Dannie Kjeldgaard, der forsker i branding ved Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet.
Ifølge nordisk marketingchef hos YouGovZapera Lars Gylling ligger en del af forklaringen på kanalernes popularitet i tidsånden:
»DR2, for eksempel, repræsenterer mange af de ting, som vi gerne selv vil stå for i øjeblikket: Det nære og det fornuftige,« siger han til Berlingske Business.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.