search

DR og B.T. topper listen over kritik i Pressenævnet

DR og B.T. fik flest slag i Pressenævnet i 2010. B.Ts, chefredaktør henviser til, at nettet øger risikoen for fejl. (opdateret 13:06)

DR og B.T. fik flest slag i Pressenævnet i 2010. B.Ts, chefredaktør henviser til, at nettet øger risikoen for fejl. (opdateret 13:06)

Både Ekstra Bladet og B.T.  fik flest anklager på halsen om dårlig presseskik i 2010. De blev anklaget i Pressenævnet 15 gange hver.  Efter Pressenævnet havde vurderet sagerne, fik Ekstra Bladet kritik i tre tilfælde, mens B.T. måtte gå hjem med fem tabte sager. Læs om to af dem her.

Dermed topper de, sammen med DR, listen over medier, der fik mest kritik i pressenævnet sidste år. 

De to medier står sammen for 30 procent af alle de sager, som endte med påtale i pressenævnet. Det viser en optælling, som Børsen bringer i dag.

DR har blandt andet fået kritik for at undlade væsentlige oplysninger i dækningen af lækagesagen, for sløset research og fejlcitering. Mens B.T. mente at have fundet afføring i øko-fløde. Afføringen viste sig at være en jordbakterie.

Chefredaktør på B.T., Olav Skaaning Andersen, siger til Børsen, at det altid er beklagelig med kritik fra Pressenævnet. Han mener dog også, at den øgede hastighed på nettet spiller ind:

»De tabte sager skyldes blandt andet, at vi ikke grundigt nok fik tjekket oplysninger, inden de røg på bt.dk. Kravet om hurtighed på nettet resulterer generelt i flere fejl,« siger han.

Året inden fik B.T. også fem påtaler i Pressenævnet, og Olav Skaaning Andersen mener, at avisen har rykket sig journalistik i 2010. Om antallet af sager siger han:

»Det er status quo i et år, hvor B.T. i den grad har flyttet sig, distanceret konkurrenter og præsteret kritisk, undersøgende og dagsordensættende journalistik…«.

Berlingske Tidende kom som duksedrengen igennem året uden en eneste påtale af nævnet.

Det samlede antal klager til Pressenævnet steg i 2010 med 23 procent i forhold til det foregående år.

(opdateret 13:06, der er tilføjet eksempler på kendelser) 

Kommentarer
3
Dorthe Olsgaard
26.01.11 11:28
Re: DR og B.T. topper listen over kritik i Pressenævnet

Hvilke sager har de tre medier fået påtaler for i 2010?

Ku' være en god oversigt at vedlægge denne artikel... 

Fremhævet af Journalisten
Ida Nyegård Espersen
26.01.11 12:07
Re: DR og B.T. topper listen over kritik i Pressenævnet

Kære Dorthe Olsgaard

Du har ret. Det er nu tilføjet.

Vh. Ida Nyegård Espersen

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
26.01.11 12:55
Re: DR og B.T. topper listen over kritik i Pressenævnet
Er listen på Pressenævnets hjemmeside fuldstændig, eller er det blot udvalgte eksempler? Der er i hvert fald uoverensstemmelse mellem nævnets liste og Børsens opgørelse.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen