Skjult reklame

DR nævnte ikke, at Uffe Buchard er betalt af høreapparat-firma

Uffe Buchard var på rundrejse i medielandskabet om et høreapparat, som han modtog ukendt pengebeløb fra høreapparat-firma for at bære. DR beklager efter henvendelse fra Journalisten

Modeeksperten Uffe Buchard har fået et høreapparat i sit ene øre, fordi hans hørelse er blevet dårlig af for mange byture i ungdommen.

Det budskab havde han forleden med i studiet i et cirka otte minutter lang indslag hos ’Aftenshowet’, hvor værterne også lagde op til en diskussion om at bryde tabuet og afstigmatisere brugen af høreapparater.

Det fremgik dog hverken i oplæg eller i interviewet i ’Aftenshowet’, at Uffe Buchard har modtaget et gratis høreapparat samt penge for at tale om høreapparatet, som er produceret af Signia, der er et brand under høreapparatvirksomheden WS Audiology. Og det blev heller ikke nævnt, da Uffe Buchard selv nævnte brandet i indslaget. Ifølge en advokat med speciale i markedsføringsret kan det være på kant med lovgivningen på området.

Efter Journalistens henvendelse har DR bragt en beklagelse på sin hjemmeside.

Oplysning om sponsorat sløret

I ’Aftenshowet’ henviser værterne i oplægget til Uffe Buchards opslag på Instagram, som de kalder op på skærmen i fuld størrelse.

Efter omtrent et sekund sløres opslaget i grafikken, fordi man fra ’Aftenshowets’ side vælger at fokusere på en tekstbid.

Sløringen af opslaget udenom betyder, at man ikke kan se ordene i toppen af Instagram-opslaget, hvor det fremgår, at det er et betalt partnerskab med høreapparatvirksomheden.

I interviewet siger Uffe Buchard:

”Det er først, da jeg støder ind i nogle mennesker fra Signia, som hjælper mig med at få styr på den her skade, fordi teknikken er blevet så meget bedre.”

Kan blive til en sag

Ifølge Heidi Højmark Helveg, som er advokat med speciale i marketingret, er der i ’Aftenshowet’ tale om skjult reklame for Signia, som i sidste ende kan være ulovlig. Hun mener, at der ligger en klokkeklar sag for både Radio- og TV-nævnet, som fører tilsyn med skjult reklame, og Forbrugerombudsmanden.

I programmet henviser DR flere gange til et opslag på Instagram, hvor det tydeligt fremgår, at Uffe Buchard modtager betaling fra høreapparatfirmaet bag Signia.

”Det er et problem for DR, hvis de medvirker til at reklamere. DR bør have været opmærksom på, at det var et betalt partnerskab mellem Signia og Uffe Buchard,” siger hun.

DR burde ifølge Heidi Højmark Helveg have gjort det klart, at det ikke måtte blive en reklame for selskabet, og at Uffe Buchard helst skulle lade være med at nævne navnet på det:

”Og hvis han så alligevel gjorde, skulle DR have understreget, at han skulle nævne det betalte partnerskab, eller selv have nævnt det.”

Der er dog problemer hele vejen rundt, og også firmaet Signia kan komme i klemme, lyder vurderingen fra Heidi Højmark Helveg:

”Det er klogt af dem at vælge et ansigt som Uffe Buchard, som har adgang til at komme i ’Aftenshowet’ og andre medier, for derved sikrer de jo, at de får noget reklame, som har en meget, meget høj værdi,” indleder hun.

Får penge fra Signia

Men Signia har pligt til at sikre sig, at Uffe Buchard i alle sammenhænge, hvor der er tvivl, siger, at han har et betalt partnerskab, vurderer hun:

”Hvis han har siddet i studiet uden at sige, at der er en kommerciel relation, så er der gået noget galt,” siger hun.

Marketingchef Nikolaj Kristensen fra Signia Hearing og WS Audiology bekræfter over for Journalisten, at Uffe Buchard har modtaget et gratis høreapparat og betaling fra virksomheden. Han vil dog ikke komme nærmere ind på detaljerne i samarbejdet. Ifølge ham har virksomheden ikke haft noget at gøre med Uffe Buchards optræden i medierne efterfølgende.

Uffe Buchard oplyser i et skriftligt svar til Journalisten, at han ikke betragter det som sit ansvar at varedeklarere i tv-optrædener. Ifølge ham ligger hans ansvar i at varedeklarere på egne platforme:

”Det foreskriver loven, og her følger jeg derfor gældende praksis. Inviteres jeg til at tale om mit høretab på andre platforme, i dette tilfælde ’Aftenshowet’ og ’Go’ Aften Live’, må det være denne platforms opgave at orientere om det, der helt tydeligt fremgår på min Instagram,” skriver han.

DR beklager 

På DR beklager redaktør for ’Aftenshowet’ Lasse Bjørch, at man ikke har skiltet tilstrækkeligt i udsendelsen:

”Selvfølgelig skal en økonomisk interesse deklareres i et journalistisk båret program. Jeg vil ikke gå ind i, hvad der gjorde, at man ikke deklarerede det helt åbent, men der er fuldstændig enighed og forståelse for det både på redaktionen og herude, hvor jeg sidder på DR,” siger han til Journalisten.

Efter Journalistens første henvendelse i sidste uge har DR bragt en berigtigelse under Fejl & Fakta, fortsætter han.

Det står i toppen af Instagram-opslaget, at det er et betalt partnerskab. Hvordan sker den fejl, at det ikke kommer med i udsendelsen?

”Jeg kan ikke svare på det konkrete og tekniske redaktionelle arbejde bag, og hvorfor det ikke sker, men det ville fuldstændigt klæde os at deklarere, og det skal vi altid i den her tid, hvor der ofte er en gråzone mellem privatpersoner og økonomiske interesser i den digitale influencerverden, hvor det er endnu mere vigtigt, at vi er skarpe på det. Og det gælder ikke kun ’Aftenshowet’ – men alle programmer på DR.”

For Lasse Bjørch lyder en del af begrundelsen, at programmet har valgt at fokusere på tabuet omkring høretab og de mange reaktioner, som Uffe Buchard har fået på sit Instagram-opslag. I programmet bakkes vinklen op af DR’s egen læge, Peter Qvortrup Geisling, ligesom den anden gæst i studiet, Dorthe Kollo, også taler ind i en diskussion om forfængelighed.

Virksomheden har lavet en hjemmeside med Uffe Buchard, hvor det netop handler om at ”bryde tabuet”, og at mange danskere har hørevanskeligheder. Nu siger du så, at ’Aftenshowet’ tager tabu-vinklen op, men er det ikke virksomhedens playbook, I så spiller efter?

”Vi skulle i hvert fald have deklareret det fuldstændigt up front.  Men vi hører jo også fra vores anden gæst i studiet, læge Peter Qvortrup Geisling, at det her er et tabu. Og jeg tror egentlig, at hvis vi havde deklareret det økonomiske forhold, hvad det så end er, for vi kender ikke andet end, at det er et samarbejde, ville jeg ikke se nogen problemer i resten af interviewet som sådan.”

Uffe Buchard: Jeg er i den grad troværdig

Også Ekstra Bladet, B.T. og ’Go’ Aften Danmark’ har bragt artikler og indslag om Uffe Buchards høreapparatet. I Ekstra Bladet nævnes virksomheden ikke redaktionelt, men det betalte Instagram-opslag er indlejret i teksten. I B.T. omtales virksomheden og samarbejdet med Uffe Buchard i de indledende linjer af artiklen.

I ’Go’ Aften Danmark’ på TV 2 spørger vært Abdel Aziz Mahmoud:

”Du har lavet et økonomisk samarbejde med et høreapparatsfirma. Er det derfor, du står frem?”

Til Journalisten afviser Uffe Buchard, at pengene fra høreapparatfirmaet spiller ind:

”Det står klart, at noget rører på sig på et højere niveau, og at jeg her får sat fokus på en helt overset problemstilling omkring stigmatisering og tabuisering af høreskader. Det overrasker mig meget, at problemet åbenbart er så voldsomt, som det er. Det er et meget personligt og følsomt område for mig at tale om, men jeg beslutter, at det er noget, jeg gerne vil bruge min stemme på,” lyder forklaringen på, at han valgte at deltage i de to tv-programmer.

Han tilføjer, at han afviste at lade sig interviewe af Ekstra Bladet og B.T.

Uffe Buchard afviser over for Journalisten, at de økonomiske forhold gør hans optræden i tv utroværdig:

”Jeg er i den grad troværdig. Min historie, mine oplevelser og min høreskade er jo ægte. Og det er det, jeg udtaler mig om!”