DR kritiseres for at udstille arbejdsløse i realityprogram

DRs nye reality-koncept Jobmatch bliver kritiseret for at være usmageligt og plat. I programmet skal 30 ledige kæmpe om tre jobs. DR-redaktør kalder det "kampagnefjernsyn på en utraditionel måde." Aller-direktør lover job til folk, der stalker hende.

DRs nye reality-koncept Jobmatch bliver kritiseret for at være usmageligt og plat. I programmet skal 30 ledige kæmpe om tre jobs. DR-redaktør kalder det "kampagnefjernsyn på en utraditionel måde." Aller-direktør lover job til folk, der stalker hende.
DR's nye reality-koncept 'Jobmatch' bliver mødt med forargelse, forundring og kritik. Programmet, der sendes i november, er en reality-konkurrence, hvor 30 jobsøgende dyster mod hinanden om tre jobs. Tre kendte erhvervsprofiler optræder som dommere, der udvælger de tre vindere, skriver Mediawatch.dk.(kræver abonnement)

En af dommerne i programmet er Allers innovationsdirektør Pernille Aaalund. Hun siger til dr.dk, at hvis man som jobsøgende vil arbejde for hende i Aller, er det vigtigste, at man har viljen.

"Dybest set kan man sige, at hvis man stalker mig tilstrækkelig længe, så får man nok et job på et tidspunkt".

DR kalder selv formatet "et utraditionelt tv-program om jobsøgning", men det er usmagelig brug af jobdesperate danskere til feel good-underholdning, mener blandt andet det socialdemokratiske folketingsmedlem Simon Kollerup. Han har i et åbent brev til DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn skrevet:

"Kære DR, kære Maria Rørbye Rønn. Jeg bliver ganske enkelt stødt og forarget, når man bruger udsatte menneskers alvorlige situation med arbejdsløshed til at lave underholdnings-tv. For i Danmark skal vi ikke sidde ved kakkelbordene med kaffen hældt op og lørdagsslikken serveret og fornøje os over andres menneskers ulykke. Og da slet ikke for licensbetalte midler. Derfor opfordrer jeg kraftigt DR til at stopper programmet Jobmatch."

Berlingske-bloggeren Anne Sophie Hermansen kritiserer også DR på at slå plat på arbejdsløse.

"Vedkommende fjernsyn"

I DR afviser redaktør Katrine Sivertsen ifølge Jyllands-Posten kritikken. Der er ikke tale om udnyttelse, men om et forsøg på at lave "vedkommende fjernsyn", siger hun.

"Der er ikke nogen, der vil blive nedgjort eller udstillet. Vi udfordrer den typiske kampagneskabelon, fordi vi håber, at skabe en langt større grad af vedkommende fjernsyn. Underholdningsshow? Nej, kampagnefjernsyn på en utraditionel måde? Ja," siger hun.

Jobmatch er endnu et eksempel på, at reality er efterårets mest fremgangsrige fortælleform på tv. Efterårssæsonen har allerede budt på BS Christiansen på overlevelsestur med fysisk handicappede og Oliver Bjerrehuus i terapi.
TV 2's Palle Strøm har tidligere sammenlignet reality med loudness-knappen på et stereoanlæg – knappen gør, at alt, hvad der er effektfuldt i musikken, bliver fremhævet.

I øjeblikket søger DR deltagere til Jobmatch, der sendes på DR1 den 19. – 22. november.