search

DR kritiseres for at udstille arbejdsløse i realityprogram

DRs nye reality-koncept Jobmatch bliver kritiseret for at være usmageligt og plat. I programmet skal 30 ledige kæmpe om tre jobs. DR-redaktør kalder det "kampagnefjernsyn på en utraditionel måde." Aller-direktør lover job til folk, der stalker hende.

DRs nye reality-koncept Jobmatch bliver kritiseret for at være usmageligt og plat. I programmet skal 30 ledige kæmpe om tre jobs. DR-redaktør kalder det "kampagnefjernsyn på en utraditionel måde." Aller-direktør lover job til folk, der stalker hende.
DR's nye reality-koncept 'Jobmatch' bliver mødt med forargelse, forundring og kritik. Programmet, der sendes i november, er en reality-konkurrence, hvor 30 jobsøgende dyster mod hinanden om tre jobs. Tre kendte erhvervsprofiler optræder som dommere, der udvælger de tre vindere, skriver Mediawatch.dk.(kræver abonnement)

En af dommerne i programmet er Allers innovationsdirektør Pernille Aaalund. Hun siger til dr.dk, at hvis man som jobsøgende vil arbejde for hende i Aller, er det vigtigste, at man har viljen.

"Dybest set kan man sige, at hvis man stalker mig tilstrækkelig længe, så får man nok et job på et tidspunkt".

DR kalder selv formatet "et utraditionelt tv-program om jobsøgning", men det er usmagelig brug af jobdesperate danskere til feel good-underholdning, mener blandt andet det socialdemokratiske folketingsmedlem Simon Kollerup. Han har i et åbent brev til DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn skrevet:

"Kære DR, kære Maria Rørbye Rønn. Jeg bliver ganske enkelt stødt og forarget, når man bruger udsatte menneskers alvorlige situation med arbejdsløshed til at lave underholdnings-tv. For i Danmark skal vi ikke sidde ved kakkelbordene med kaffen hældt op og lørdagsslikken serveret og fornøje os over andres menneskers ulykke. Og da slet ikke for licensbetalte midler. Derfor opfordrer jeg kraftigt DR til at stopper programmet Jobmatch."

Berlingske-bloggeren Anne Sophie Hermansen kritiserer også DR på at slå plat på arbejdsløse.

"Vedkommende fjernsyn"

I DR afviser redaktør Katrine Sivertsen ifølge Jyllands-Posten kritikken. Der er ikke tale om udnyttelse, men om et forsøg på at lave "vedkommende fjernsyn", siger hun.

"Der er ikke nogen, der vil blive nedgjort eller udstillet. Vi udfordrer den typiske kampagneskabelon, fordi vi håber, at skabe en langt større grad af vedkommende fjernsyn. Underholdningsshow? Nej, kampagnefjernsyn på en utraditionel måde? Ja," siger hun.

Jobmatch er endnu et eksempel på, at reality er efterårets mest fremgangsrige fortælleform på tv. Efterårssæsonen har allerede budt på BS Christiansen på overlevelsestur med fysisk handicappede og Oliver Bjerrehuus i terapi.
TV 2's Palle Strøm har tidligere sammenlignet reality med loudness-knappen på et stereoanlæg – knappen gør, at alt, hvad der er effektfuldt i musikken, bliver fremhævet.

I øjeblikket søger DR deltagere til Jobmatch, der sendes på DR1 den 19. – 22. november.

Kommentarer
2
Thomas Pallesen
19.10.12 20:52
Re: DR kritiseres for at udstille arbejdsløse i realityprogram

En af dommerne i konkurrencen er Anne Lee, personaledirektør på Grundfos. På Aftenshowets Jobmatch-site er hun citeret for, at Grundfos har 60 ledige stillinger.

Desværre har ingen medarbejdere på DR ulejliget sig med at undersøge, hvilke 60 jobs Grundfos kan tilbyde på virksomhedens hjemmeside: 11 pladser som læringe/praktikanter og 49 stillinger som ingeniør. projektleder og lignende. Ikke én stilling, som kan besættes med de kvalifikationer, som 95% af de ledige har. Og det vel at mærke i en virksomhed med 5000 ansatte i Bjerringbro.

Hvis det er det journalistiske niveau i Aftenshowet, synes jeg næsten, at det etiske problem er det mindste.

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
21.10.12 12:07
Re: DR kritiseres for at udstille arbejdsløse i realityprogram

DR er ved at overskride grænsen for anstændighed i deres jagt på seertal. 

Jeg vil ønske, at DR  kiggede på Sveriges Television for at se på hvordan Public Service Modellen kan udvikle sig på en positive måde, når man ikke kun er optaget af at kapre seere.

Et konkret eksempel er hjemmesider, hvor SVT har lige vundet en pris for god design, mens DR er gået over til tabloid format med misvisende overskrifter. Hos DR handler det om at dumme-ned (dumming-down) og at undervurdere brugerne. Derfor gentager man nyhederne i 18.30 TV-A efter et kvarter. Vi er blevet så senile allesammen, at vi skal have det ind med en spade.

Jeg synes at DR er blevet fuldstændig hæmningsløs i deres reklame for sig selv i radio og tv og jeg vil hverken se en program, der udstiller de arbejdsløse eller se på et program om hjernedød, hvor en læge bliver hængt ud ved navn for en fejl, som vedkommende har begået. Jeg synes, at alt pli er forsvundet fra DR i en jagt efter seertal og det får mig til at slukke for disse højtopreklameret programmer, der virker som noget, som TV3 og Kanal 5 viser, for at sælge reklamespots.

Jagten på seertal og manglen på pli er medvirkende til, at folk i stigende grad ikke kan skelne mellem Public Service og Reklame Finansieret tv.  Og hvis man læser de seer- kommentarer, på DR's hjemmeside om jobprogrammet, er der rigtig mange, der skriver, at de ikke gider at betale tv licens til DR for at lave den type progammer.   

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen