DR irettesætter producent

Roskilde Kommune blev ifølge Roskilde Dagblad tilbudt at komme i et DR-program for 175.000 kroner. DR har efterfølgende bedt produktionsselskabet bag tilbuddet om at ændre deres materiale.

Roskilde Kommune blev ifølge Roskilde Dagblad tilbudt at komme i et DR-program for 175.000 kroner. DR har efterfølgende bedt produktionsselskabet bag tilbuddet om at ændre deres materiale.

Danmarks Radio skrider nu ind for at sikre, at det står helt klart, at man ikke kan købe sig til omtale i Danmarks Radios programmer. Det sker, efter at produktionsselskabet SK-Productions har givet Roskilde Kommune et tilbud om at komme i radioprogrammet Café Hack næste sommer mod en betaling på 175.000 kroner. Radioprogrammet produceres for DR.

»Salgsmaterialet er formuleret lidt uheldigt, så vi har bedt produktionsselskabet om at trække tilbudene til kommunerne tilbage, og så tager vi en snak om det, siger Danmarks Radios chefredaktør for musik,« Ole Mølgaard, til Roskilde Dagblad.
Økonomiudvalget i Roskilde Kommune besluttede i denne uge at sige ja tak til Hack-aftalen, fordi byen godt kunne trænge til lidt positiv omtale.

Men over for Roskilde Dagblad understreger Ole Mølgaard, at der slet ikke kan stilles nogen garantier for, hvilken form for indhold der vil blive sendt fra Roskilde.
»Vores politik er benhård: Vi modtager ikke sponsorater, og vi afgiver ikke den redaktionelle kontrol. Det har vi indskærpet, siger Ole Mølgaard og tilføjer:

»Det skal stå soleklart, at selve radioprogrammet, det finansierer Danmarks Radio. Vi betaler selv for vores programmer, og det er os, der står for det redaktionelle, så nu finder vi en ny formulering og tager den forfra.