search

DR i ny sag om tv-manipulation

DR er igen ramt af en sag om manipulation af tv-indslag og vildledning på skærmen. Denne gang drejer det sig om en episode af DRs miljøprogram "Guld og Grønne Skove", hvor både værten Peter Ingemann og programmets deltagere løj for åben skærm.

DR er igen ramt af en sag om manipulation af tv-indslag og vildledning på skærmen.
Denne gang drejer det sig om en episode af DRs miljøprogram "Guld og Grønne Skove", hvor både værten Peter Ingemann og programmets deltagere løj for åben skærm.
I programmet, der blev sendt d. 29. januar i år, skulle et kollektiv i Århus lære at leve mere miljøvenligt og fik derfor tilsyneladende en miljørigtig bil til låns i tre uger. Men i virkeligheden fik kollektivet kun lov at prøvekøre bilen i godt en halv time.
Alligevel sagde Peter Ingemann på kamera, at bilen havde været til låns i tre uger – hvilket beboerne herefter bekræftede.
»Vi grinede lidt af det og tog det ikke så seriøst. Journalisten (Peter Ingemann, red.) sagde ordret, men i en løssluppen tone, til os: 'Det her er tv, og i tv lyver vi,'« fortæller Jesper Givskud, kollektivets bilejer, som deltog i programmet.
»Jeg løj med i den større sags tjeneste. Beregningerne, de havde lavet, var jo rigtige nok, så jeg havde ikke de store moralske skrupler over det lige på det tidspunkt,« siger han.
Forløbet bekræftes over for Journalisten af en anden beboer i kollektivet
I DR erkender både journalist Peter Ingemann og hans overordnede, at der blev givet usande oplysninger i programmet.
»Det gik først gik op for mig, at Jesper Givskud kun havde haft bilen i en halv time, da optagelserne allerede var gået i gang, og så begik jeg den fejl at gå med på, at de havde bilen i tre uger, hvilket udregningen var lavet på. Men jeg beklager da dybt mit ordvalg,« siger Peter Ingemann.
Han afviser blankt, at han har opfordret deltagerne til at lyve.
Både Peter Ingemann og programmets projektleder, Jacob Kragelund, understreger, at beregningen af, hvad kollektivet kunne spare på et år ved at udskifte bil, er korrekt – uanset hvor længe bilen faktisk blev prøvekørt. De kalder sagen for en 'fejl', som opstod under tilrettelæggelsen af programmet, fordi man ikke som planlagt kunne skaffe en bil i tre uger.
Også Inger Bach, divisionschef for DR i Jylland, beklager forløbet, som nu vil blive nærmere undersøgt.
»Det er helt enkelt: Der er blevet begået en fejl, som er uacceptabel, og som vi er de første til at beklage. Troværdighed er DRs adelsmærke, og derfor er vi nu gået i gang med at undersøge sagen,« siger hun.
Det er ikke første gang, Danmarks Radio er ramt af en sag om manipulation af tv-indslag. I september 2007 blev DR-journalist Jeppe Nybroe fyret efter flere afsløringer af, at han havde manipuleret med tv-indslag fra Irak.

Efter at Journalisten har forelagt sagen for DR har Guld og Grønne Skove bragt følgende rettelse på nettet og i kølvandet på programmet tirsdag den 26. februar: »Det bliver i udsendelsen sagt, at testpersonen har prøvekørt den energivenlige bil i tre uger. Dette er ikke korrekt, idet bilen kun har været til rådighed på selve optagedagen. DR beklager fejlen. Det skal dog understreges, at alle beregninger vedrørende CO2-reduktion og miljøbesparelser i øvrigt er korrekte.«

Læs hele magasin-historien her.

DR i ny sag om tv-manipulation

DR er igen ramt af en sag om manipulation af tv-indslag og vildledning på skærmen. Denne gang drejer det sig om en episode af DRs miljøprogram "Guld og Grønne Skove", hvor både værten Peter Ingemann og programmets deltagere løj for åben skærm.

Da kameraet blev tændt i en episode af DRs miljøprogram "Guld og Grønne Skove", forvandlede en halv times prøvetur i bil sig til hele tre ugers billån. Deltagerne i programmet siger, de blev opfordret til at lyve – DR kalder sagen en fejl.

SNYD. Etik og globalt ansvar står i centrum, når DR hver tirsdag blænder op for forbrugerprogrammet "Guld og Grønne Skove", hvor danskere kan lære, hvordan de selv kan bidrage til at forbedre det globale miljø ved at leve grønnere i deres egen husholdning.

Men den høje etiske standard gælder ikke programmet selv.

Værten i programmet har nemlig løjet for åben skærm. Det er sket i en episode af Guld og Grønne Skove, hvor beboerne i et kollektiv i Århus tilsyneladende skulle have fået en miljørigtig bil til låns i tre uger, men i virkeligheden kun fik lov at prøvekøre bilen i godt en halv time.

”Du skulle jo prøve sådan en miljørigtig bil i tre uger. Hvordan har det været at køre i den?” spørger journalist og programvært Peter Ingemann således kollektivets bilejer i programmet, der blev sendt den 29. januar.

”Det har været fantastisk. Vi punkterede en enkelt gang på vej ud til Bilka, Lone og jeg, men det kunne vi også godt klare,” svarer bilejeren, Jesper Givskud.

I dag bekræfter både Jesper Givskud og en af hans medbeboere, der deltog i programmet, over for Journalisten, at der var tale om fup. I virkeligheden kørte Givskud kun seks kilometer – godt en halv time – i den miljøvenlige bil.

»Vi grinede lidt af det og tog det ikke så seriøst. Journalisten (Peter Ingemann, red.) sagde ordret, men i en løssluppen tone, til os: ’Det her er tv, og i tv lyver vi,’« fortæller Jesper Givskud.

»Så jeg løj med i den større sags tjeneste. Beregningerne, de havde lavet, var jo rigtige nok, så jeg havde ikke de store moralske skrupler over det lige på det tidspunkt. Man kunne også spørge: Hvad ville de egentlig have gjort, hvis jeg ikke var gået med på den?«

Forløbet bekræftes over for Journalisten af en anden beboer i kollektivet.

Jesper Givskuds historie om at være punkteret på vej til Bilka var heller ikke sand. Den opstod i situationen som én blandt flere røverhistorier, han fortalte om de tre ugers billån i løbet af de i alt tre tv-optagelser, der fandt sted den dag. Bilka-historien kom han på, fordi han faktisk var punkteret med sin egen bil i perioden.

»Jeg fandt på flere kreative løsninger, men de blev heldigvis klippet fra. Som sagt tog jeg det mest som sjov, men efter programmet blev vist, er jeg kommet til den erkendelse, at sandheden skal frem. Der har været meget debat om den manglende etik i journaliststanden. Og jeg er selv blevet konfronteret med flere, der er blevet bekendt med usandheden om billånet. De har antydet, at de var skuffede, og at man ikke kunne stole på DR eller nogen andre journalister,« siger han.

Konceptet i Guld og Grønne Skove går ud på, at en miljørådgiver går en husstand efter i sømmene for at se, hvor beboerne gør sig skyldige i energispild, som for eksempel når de tager lange brusebade, bruger gamle hårde hvidevarer eller kører i gamle biler.

Herefter bliver den pågældende husstands samlede miljøbelastning regnet ud, og der bliver lagt en slagplan for, hvordan beboerne kan justere på deres dagligdag, så de begrænser deres energispild og samtidig passer på både miljøet og deres pengepung.

I kollektivet i Århus fik beboerne at vide, hvor meget de kunne spare på et år, hvis de for eksempel skiftede deres gamle køleskab ud. Eller hvis Jesper Givskud udskiftede sin gamle Toyota Carina med en mere miljøvenlig italiensk Fiat Panda Ciao.

Tre uger efter første optagelse mødtes værten Peter Ingemann så igen med beboerne for at høre, hvordan det gik i deres nye miljørigtige liv. Og det var her, virkeligheden fik lidt ekstra kulør, da Peter Ingemann fortæller seerne, at bilen havde været på prøve i Århus i tre uger.

I DR erkender både journalist Peter Ingemann og hans overordnede, at der blev givet usande oplysninger i programmet.

»Det gik først op for mig, at Jesper Givskud kun havde haft bilen i en halv time, da optagelserne allerede var gået i gang, og så begik jeg den fejl at gå med på, at de havde bilen i tre uger, som udregningen var lavet på. Men jeg beklager da dybt mit ordvalg,« siger Peter Ingemann.

Han afviser blankt, at han har opfordret deltagerne til at lyve.

»Det er da muligt, at der har været en snak om, at der er meget i tv, hvor kanterne bliver skåret af. Der vil altid være nogle afrundinger: En husstands energiforbrug er for eksempel afhængig af, om det er den mørke eller den lyse tid, og passer regnskabet så? Men det kunne aldrig falde mig ind at bede nogen om at lyve,« siger han.

Både Peter Ingemann og programmets projektleder, Jacob Kragelund, understreger, at beregningen af, hvad kollektivet kunne spare på et år ved at udskifte bil, er korrekt – uanset hvor længe bilen faktisk blev prøvekørt.

»Beregningen er lavet af FDM før optagelserne, så det har ingen indflydelse på tallene, at bilen ikke blev kørt i tre uger,« siger Jacob Kragelund.

»Fejlen er sket i tilrettelæggelsen af programmet, da vi ikke kunne skaffe en bil i hele perioden. At dette så ikke fremgår i programmet, er en brøler.«

Også Inger Bach, divisionschef for DR i Jylland, beklager forløbet, som nu vil blive nærmere undersøgt.

»Det er helt enkelt: Der er blevet begået en fejl, som er uacceptabel, og som vi er de første til at beklage. Troværdighed er DRs adelsmærke, og derfor er vi nu gået i gang med at undersøge sagen,« siger hun.

Det er ikke første gang, Danmarks Radio er ramt af en sag om manipulation af tv-indslag og vildledning på skærmen.

DRs nyhedsvært og journalist Jeppe Nybroe blev i september måned sidste år fyret efter flere afsløringer af, hvordan han havde manipuleret med tv-indslag fra Irak. /

 

 

Efter at Journalisten har forelagt sagen for DR, har Guld og Grønne Skove bragt følgende rettelse på nettet og i kølvandet på programmet tirsdag den 26. februar: ”Det bliver i

udsendelsen sagt, at testpersonen har prøve-kørt den energivenlige bil i tre uger. Dette er ikke korrekt, idet bilen kun har været til rådighed på selve optagedagen. DR beklager fejlen. Det skal dog understreges, at alle beregninger vedrørende CO2-reduktion og miljøbesparelser i øvrigt er korrekte.”

 

Kommentarer
2
claus hansen
05.03.08 14:59
Manipulation

Det kan da ikke bare være en lille fejl - Hvordan kan testpersonerne bekræfte nogle tal, når de kun har bilen i en halv time.  Så kan de da hverken be- eller afkræfte om tallene er rigtige.

Så kan det godt være, at der er lavet en udregning - der forhåbentlig er rigtig - men den har ingenting med testpersonerne at gøre. En case skal da kunne sige noget om, hvorvidt en påstand/beregning er rigtig eller ej - ellers er det ikke en brugbar case. Så er det bare et opstillet billede til TV.

Det virker som manipulation, fordi TV som sædvanligt skulle have deres billeder. At billederne så hverken gør fra eller til i historien, er åbenbart ligegyldigt.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Rebecca Spliid
06.03.08 07:08
DR´s manipulation
At der igen er en sag om manipulation i DR´s "dokumentar", overrasker mig ikke. DR har en temmelig letfærdig tolkning af præmisserne for, hvad seriøs dokumentation er for en størrelse. De har ikke respekt for seerne, ejheller for de involverede parter i udsendelserne. Alt drejer sig om at hive en smart pointe hjem - gerne på en "sjov" og "farverig" facon. Folk skal jo endelig ikke kede sig. DR er blevet et bingobango-medie for laveste fællesnævner, og ser jeg, at en udsendelse derfra betegnes som "dokumentation", fravælger jeg den simpelthen (Jeg har derfor heller ikke set den omtalte udsendelse, og hurra for det). Journalister og andet godtfolk uden for DR er jo i embeds medfør nødt til at se skidtet for at kunne kommentere sagen. Deres kritik har reelt ikke den store indflydelse på DR´s fremfærd - det giver bare lidt røre i et splitsekund, så har vi det at snakke om en tid - og licensen ER jo sikret til fremtidige tilsvarende manøvrer. Velbekomme.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen