I begyndelsen af 2017 samlede DR sine digitale nyhedskræfter i en helt ny afdeling: DR Nyheder Digital. Men redaktionen, der samler web-tv, sociale medier, webdokumentarer og den visuelle redaktion i én enhed, har lige siden stået uden en fælles chef.
Nu har DR fra i dag udpeget en ny redaktionschef fra egne rækker i form af 33-årige Hans Christian Kromann, der kommer fra en stilling som redaktør for DR's webdok-format.
”I DR laver vi noget af det bedste tv i Danmark. Det skal vi overføre til nettet. Desuden skal vi gentænke formater, og hvordan vi omdanner indhold, der fungerer rigtig godt i eksempelvis '21 Søndag' til noget, der rammer de unge på de platforme, hvor de befinder sig,” siger Hans Christian Kromann til Journalisten.
”Fordelen ved, at vi bliver samlet med en fælles ledelse, er, at vi bedre bliver i stand til at tænke fra idé til udgivelse og ramme alle aspekter af det på vejen. Vi skal jo ud og konkurrere med kattebilleder og alt muligt andet gøgl, og derfor er det vigtigt, at vi får tænkt det visuelle bedre ind,” siger Hans Christian Kromann.
Svær stilling at besætte
Nyhedschef Thomas Falbe begrunder valget af Hans Christian Kromann således:
”Han er en af de 100 procent digitalt indfødte, som vi ikke har så mange af i dag. Han har været tæt på udviklingen af vores nye webformater de senere år, og så har han en evne til at tænke strategisk og sætte en retning på det her område,” siger Thomas Falbe.
Han forklarer, at DR har haft stillingen slået op eksternt og også haft en række eksterne kandidater til samtale.
”Det er en svær stilling at besætte, fordi den både kræver et dybt kendskab til digital udvikling og ledelseserfaring,” siger Thomas Falbe.
Nyhedschef: Vi udnytter ikke det fulde potentiale i dag
DR Nyheder Digital består af cirka 25 medarbejdere, der sidder som en del af News Room i DR Byen på balkonen på anden sal.
Selv om redaktionen har eksisteret i snart et år, har den altså været uden en fælles chef. Og nyhedschef Thomas Falbe forventer sig meget af afdelingen og den nye chef.
”De skal blive bedre til at arbejde sammen på tværs. I dag er det søjler hver for sig, og vi udnytter ikke det fulde potentiale i dag i forhold til at skabe digital gennemslagskraft med de kompetencer, som vi faktisk har på tværs. Det handler også om, at vi skal blive bedre til at ramme nye og unge målgrupper, som vi har svært ved at få fat på i dag,” siger Thomas Falbe.
Mere ens kvalitet på platformene
”Der er tale om nogle medier og platforme, som ligger et stykke fra, hvad DR normalt kan og skal. Derfor kan balancen være vanskelig at ramme. Det vigtigste for os er, at den kvalitet, man møder hos DR, er den samme, uanset hvilken platform man møder DR på. Vi ønsker, at der skal være større overensstemmelse i indholdet på de forskellige platforme, end der måske er i dag,” siger Thomas Falbe.
Den udfordring ser den nye redaktionschef sådan på:
”Vi arbejder med begrebet færre, men bedre nyheder, og det vil vi arbejde videre med. Der vil være ting, vi sorterer fra, for i stedet kun at fortælle de bedste eller vigtigste historier på dagen,” siger Hans Christian Kromann.
De unge befinder sig i høj grad på sociale medier ejet af internationale mastodonter, som i stigende grad udkonkurrerer private danske medier på annoncemarkedet. Derfor har de private danske medier kritiseret DR for at bruge de sociale platforme for meget i forsøget på at nå ud til de unge målgrupper. Den balance er svær at ramme for DR, erkender Thomas Falbe.
”Det er i høj grad det, alle erkender, tror jeg. Men hvis vi skal have fat i de unge danskere, så er vi nødt til at få fat på dem der, hvor de befinder sig, og det er altså på de sociale medieplatforme. Men vores målsætning er i højere grad at hive dem ind i DR’s eget univers, så de bliver i længere tid på vores platforme og eksisterende formater,” siger Thomas Falbe.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.