search

DR fanget i to usande valghistorier

Hverken historien om et politisk brandattentat mod Venstres Ungdom eller historien om overfald på et medlem af SF's Ungdom holder stik ifølge politiet. DR beklager. Forsker kalder det »valghype«.

Hverken historien om et politisk brandattentat mod Venstres Ungdom eller historien om overfald på et medlem af SF's Ungdom holder stik ifølge politiet. DR beklager. Forsker kalder det »valghype«.

I går torsdag kunne danskerne høre om to politisk motiverede angreb: Det ene var et brandattentat mod Venstres Ungdom i København, det andet et voldeligt overfald på et medlem af SF's Ungdom i Svendborg.

Men historierne halter gevaldigt, skriver politiken.dk.

Avisen har taget kontakt til politiet i henholdsvis Svendborg og København. I København afviser politiet, at der skulle være et politisk motiv bag branden.

Og i Svendborg er de alvorligt i tvivl om, hvorvidt den unge SFU'er eksisterer.

»Vi kan ikke få bekræftet, at manden har været indlagt, er blevet kørt med ambulance, eller at overfaldet i det hele taget har fundet sted. Vi kan ikke engang bekræfte hans eksistens. Fordi vi simpelthen ikke ved, hvem manden er. Han eksisterer ikke,« siger Kim Munksgaard, efterforskningsleder ved Svendborg Politi, til politiken.dk.

Begge historier blev flittigt citeret i andre medier, heriblandt også politiken.dk. Og en række politikere reagerede på dem i pressemeddelelser og på sociale medier.

Men det er ikke usædvanligt, at usande historier slipper igennem nåleøjet under en valgkamp, fortæller medieforsker Mark Ørsten.

»I en valgkampsituation forsøger alle at scoope alle, og alle medier forsøger at få den nye historie, der er valgrelateret. Derfor går der valghype i det, som vi forskere kalder det,« siger han til politiken.dk.

DR vedkender sig, at der er sket fejl i de to historier, men understreger, at fejlene blev korrigeret, så snart de blev opdaget.

Kommentarer
1
Bo Østlund
02.09.11 07:41
TV2's indslag med den fattige familie . og håndteringen bagefter


Jeg vil gerne diskutere dette emne - men da jeg ikke kan finde et link til en omtale af det, håber jeg det er ok at gøre det i denne tråd.

Det drejer sig om denne historie.

http://valget.tv2.dk/article.php/id-43244956:fattig-familie-har-bil-og-mad-i-fryseren.html

Ja, det viser sig, at familien har en pantsat bil og en kummefryser med noget i? Så de er da, som en god veninde slog fast, nærmest formuende grænsende til velhavende.

Problemet er i min optik, at jo skriver, at de selv er i tvivl om, hvad der er op og ned i denne sag.
Alligevel vælger man i aftes i Nyhederne at hænge en i forvejen svag familie/kilde ud i Nyhederne samt i denne stort opsatte artikel på deres hjemmeside.
En i min bog ikke blot patetisk handling efter stationens, måske, egen mangelfulde research, men også dybt uansvarligt over for familiens to børn, som bliver ofre for, at familien bliver kaldt løgnere i Nyhederne.
Og altså stadig efter at TV2 Nyhederne selv er i tvivl.
Jeg synes, dette dementi burde være tacklet meget mere anstændigt. 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen