DR fanget i satire-løgn

DR udsendte i sidste uge en pressemeddelelse om, at Søren Fauli skulle tabe tolv kilo for at spille sig selv i en tv-serie. B.T. bragte historien. Men meddelelsen var et pr-stunt og ren løgn. DR undskylder nu fejlen over for Journalisten.dk.
03.04.2008 · 13:50

DR udsendte i sidste uge en pressemeddelelse om, at Søren Fauli skulle tabe tolv kilo for at spille sig selv i en tv-serie. B.T. bragte historien. Men meddelelsen var et pr-stunt og ren løgn. DR undskylder nu fejlen over for Journalisten.dk.

»Jeg har stor respekt for Søren Faulis arbejde som instruktør, men han var jo helt svulmet op. Vi er en moderne tv-kanal, og vi vil gerne præsentere moderne mennesker med ordentlige madvaner.«

Sådan siger DR2-redaktør Peter Gren Larsen ifølge en pressemeddelelse, som DR sendte ud den 26. marts. I pressemeddelelsen står der videre, at da instruktør Søren Fauli mødte op med et forslag til en tv-serie med sig selv i hovedrollen, blev han bedt om at tabe 12 kilo. Det gjorde han, og tv-serien kommer snart.

Episoden fandt dog aldrig sted. Pressemeddelelsen er ren løgn, et pr-stunt fra DR for at få opmærksomhed omkring en ny tv-satire med Søren Fauli i hovedrollen. Men det fremgik ikke. Og da B.T. modtog pressemeddelelsen, valgte de at bringe historien i avisen. Efter de havde fået den bekræftet fra DRs presseafdeling per telefon, vel at mærke.

»Nu skal jeg ikke tage den skingre tone på, men vi synes, at det er forkert at udsende en forkert pressemeddelelse, uanset hvor bevidst, det har været,« siger chefredaktør på B.T., Peter Brüchmann, til Journalisten.dk.

Han mener, at det bør være muligt at stole på en pressemeddelelse, når den kommer fra DRs presseafdeling, DR Markedsføring. Men indtil videre betragter han det som et enkeltstående fejltrin.

»Jeg gætter på, at det er et forsøg på moderne markedsføring, hvor man leger med medier og bruger selviscenesættelse til at skabe opmærksomhed med. Men det er meget usædvanligt, at en nyhedsinstitution som DR udsender en pressemeddelelse, som er en bevidst løgn,« siger han.

Hos DR mener den ansvarlige redaktør, Peter Gren Larsen fra DR 2 Satire, at det er åbenlyst, at pressemeddelelsen er satire. Selvom den kom fra DR Markedsføring, som ugentligt sender flere seriøse pressemeddelelser ud.
»Jeg kan ikke sige andet end, at den her historie er meget enkel for mig at afkode som satire,« siger Peter Gren Larsen til Journalisten.dk.

Men i pressemeddelelsen står der ikke ét eneste sted, at det er satire, eller at den er sendt ud af DR 2 Satire?
»Nej okay, det er så en fejl. Så skal man kende Søren Fauli eller mig for at vide, at det er satire. Men det er bemærkelsesværdigt, at alle andre medier kan afkode denne her pressemeddelelse. Jeg kan ikke forstå, at man kan misforstå det. Set i bakspejlet kan det godt være, at vi skulle have sendt det ud i mit og Søren Faulis navn i stedet,« siger han.

Hos DRs presseafdeling beklager de hele forløbet. DRs Programpressechef Peter Kamph, der er ansvarlig for, at meddelelsen blev sendt ud, undskylder over for B.T.:
»Det har ikke været intentionen at føre nogen bag lyset. I det konkrete tilfælde skulle vi nok have været klarere i vores kommunikation og tydeligt markeret, at der var tale om en satirisk markedsføring af et nyt program,« siger han.

Sagen behandles i Mennesker og Medier på P1 i morgen fredag klokken 13.03.

Kommentar

03/04/2008 - 15:22

martin Kongstad

Hvad BT´s redaktør mangler at kommentere er, at journalisten fra BT har copy-pastet hele pressemeddelelsen og sat sit eget navn på. Hvert et ord. Journalisten har intet skrevet selv. Og det er for mig at se det opsigtsvækkende ved dette; at man helt ukritisk gengiver en pressemeddelelse, som i øvrigt var til at gennemskue for alle andre som værende sjov og satire.

04/04/2008 - 18:53

Peter Brüchmann

Copypaste er ikke nogen dyd, heller ikke på B.T. Men at klippe citater fra en pressemeddelelse ind kan vel ikke være DR imod ? Det burde lige som være meningen med at sende den ud. 

Men jeg ville da være noget mere interesseret i at høre, hvad nyhedscheferne i DRs redaktionelle departement mener om, at en nyhedsinstitution med en generelt set agtet troværdighed udsender forkerte pressemeddelelser. Det er vel det, sagen handler om.

mvh

Brüchmann

04/04/2008 - 21:38

ejvind koch pedersen

Hvad er egentlig værst? At DR udsender en løgnagtig og ligegyldig pressemeddelelse, eller at et massemedie befolket med professionelle journalister (tror jeg da stadig) finder det relevant at bringe den?

11/04/2008 - 11:02

martin kongstad

For god ordens skyld skal jeg lige fastslå, at Peter Brüchmann underdriver, når han fortæller, at BT klippede citater ud. De bragte hele pressemeddelelsen. Den hele. BT journalisten havde intet, og jeg gentager intet skrevet selv. Det var en 1:1 gengivelse. 

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04